2023

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 23
  • Item
    Zpětná vazba
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Smolek, Adam; Šrámek, Jan; Suchánek, Jiří
    Tématem diplomové práce je zpětná vazba, chápaná doslovně jako technický princip v tvorbě audiovizuálního díla, ale také jako obecný princip reflexivity. Do rámce diplomové práce jsou takto zahrnuty dramaturgické, kurátorské a produkční aktivity autora, které jsou chápány nejen jako autonomní tvůrčí výstupy, ale také jako zpětnovazebné systémy. Výsledkem práce je autorský nástroj operující s obrazovými a zvukovými daty odvozenými ze záznamů proběhnuvších projektů z oblasti tvorby výstav, kulturních a hudebních akcí. Práce jednak usiluje o zhodnocení realizovaných projektů posunem na meta-rovinu uměleckého díla, jejím výstupem je samotné vytvoření audiovizuálního nástroje, ale podstatná je rovněž konceptuální rovina využití mechanismu zpětné vazby k úvahám o sobě samotném v interpersonálních vztazích.
  • Item
    Kniha odpočinku
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Skalková, Markéta; Veselá, Lenka; Chrtková, Anna
    Diplomová práce Rest (work in progress) je záznamem výzkumu odpočívání. Prezentuje výzkum, kterému se věnuji od září 2022, formou knihy – sborníku informací (rozhovorů, poznámek, grafů, výčtu projektů se související tématikou), které jsem o odpočinku za uplynulou dobu nashromáždila. Cílem výzkumu je rozšiřovat povědomí o odpočívání a jeho významu v našich životech a sbírání informací nezbytných pro další fázi projektu. Součástí prezentace je prostředí vytvořené k relaxaci a ke čtení knihy. Neklade si nárok na dokončenost, prezentuje bod, ve kterém se v rámci výzkumu odpočinku nacházím. Ukazuje možné přístupy k problematice, tematizuje odpočinek jako takový, ptá se, čím odpočinek vlastně je, jak ho lze praktikovat a k čemu je dobrý.
  • Item
    Kritická zóna
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Rausová, Terezie; Homola, Ondřej; Kočí, Václav
    Diplomovou práci tvoří série obrazů různých formátů s neonovou, aposematickou barevností. Ve svých pracích zachycuji antropomorfní hmyzí faunu, a to jako odkaz na společné soužití i obrovské časové rozdíly v délce fylogenetického vývoje. Zatímco se jako lidé na Zemi vyvíjíme až 2800000 let, jiné druhy tu byly už dávno před námi. Mnohé přitom nepřežijí zatím poslední etapu vývoje lidského druhu spojenou s obrovským rozmachem technologií, populačním růstem a masivním ovlivňováním životního prostředí. Ve svých pracích tematizuji nenávratný pád ekosystémů v důsledku fatálního vymíraní hmyzu. Série obrazů je doplněna objekty ze skla, které výrazným zpracováním upozorňují na ztrátu biodiverzity i těch neviděných a nepovšimnutých. Instalace tvořená souborem obrazů a skleněných objektů by měla být reprezentací jedovaté, toxické zóny. Vstup do ní by měl diváky přimět k prožitku a snad i reflexi znepokojivého postavení člověka v rámci společenského a přírodního systému.
  • Item
    Čitelnost v autorském písmu
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Myslivcová, Berta; Ondrík, Jozef; Toman,, Jiří
    Diplomová práce se zaměřuje na knižní písmo. Zkoumá technické prostředky dosažení nejvyšší čitelnosti písma v hladké sazbě a stejně tak se zaobírá i jeho estetickou hodnotou. Předkládá stručný náhled do vzniku písma a vývoje latinky, zkoumá principy v tvorbě písma a následně je dovršena vlastní zkušeností autorky s kreslením textového písma. Důležitou části je proces tvorby knižního písma, který tato diplomová práce otevírá a ukazuje. Výstupem se stávají v několika znacích představené dva řezy knižní antikvy, které usilují o emoční náboj a specifický charakter, kterým mohou obohatit vyprávěný příběh knihy.
  • Item
    PANOPTIKON
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Hofmann, Petr Eric; Vaněk, Vojtěch; Smetana,, Matěj
    Volbou výstupu pro tento magisterský projekt se stala tvorba 360° animovaného videa, kdy je záznam obrazu zachycen všemi směry současně. Povaha tohoto videa spočívá v tom, že divákovi umožňuje na základě jeho aktivity rozhlížení v prostředí probíhajícího děje a vnoření se do prostředí videa. Každé zhlédnutí videa je unikátní, neboť divák nikdy nevidí celou scénu najednou; vše kolem něj se odehrává paralelně, což zprostředkovává nelineární filmový zážitek nejen ze strany dějové, ale také ze strany obrazové. Výsledné 360° video je interaktivní povahy, vyžadující aktivní účast diváka k využití svého celého potenciálu, neboť bez aktivity a statickém stavu videa zůstane většina dalšího obsahu skryta. Vlastnost interaktivity sdílí tento video formát spolu s prostředím digitálních her a lze jej chápat jako hybridní spojení těchto dvou médií. Po obsahové stránce zpracovává koncept Jeremyho Benthama Panopticon architektonický objekt, kde by měli být všichni jeho obyvatelé pod neustálým dohledem. Děj sleduje činnosti pěti postav, které ač jsou odděleny od sebe navzájem v izolovaných místnostech a jsou pod neustálým dozorem diváka v observační místnosti, po několika nechtěných přehmatech docílí útěku z architektonického konstruktu. Hlavní funkcí projektu je klást silný důraz na vizuální prvky po obsahové i formální stránce a zprostředkovat tak divákovi nevšední zážitek.