2023
Browse
Recent Submissions
Now showing 1 - 5 of 24
- ItemRozptýlený Ateliér Commons(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Lanc, Jakub; Vaněk, Vojtěch; Kučerák, MichalCílem práce je zdokumentovat vývoj konceptu spekulativní organizace “Rozptýleného Ateliéru Commons”, původně zamýšleného jako vehikl pro praktické vzdělávání v problematice Commons. Koncept je zprvu situován jako pomocný prostředek pro rozvoj sylabu a metodického rámce hypotetického předmětu na FAVU, který by praktickým způsobem přibližoval východiska Commons, zohledňoval možnosti užití P2P digitálních technologií, umožňoval studentům účastnit se na praktických iniciativách, a v aspirativní rovině podněcoval k ativní participaci na utváření sítí “Commons ekonomiky”. Projekt je součástí dlouhodobějších snah otevírat nejen na půdě FAVU prostor diskuzi a a prototypování možných nových forem organizací a užití digitálních platforem v souladu s principy Commons, podporující paradigma regenerace.
- ItemKniha odpočinku(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Skalková, Markéta; Veselá, Lenka; Chrtková, AnnaDiplomová práce Rest (work in progress) je záznamem výzkumu odpočívání. Prezentuje výzkum, kterému se věnuji od září 2022, formou knihy – sborníku informací (rozhovorů, poznámek, grafů, výčtu projektů se související tématikou), které jsem o odpočinku za uplynulou dobu nashromáždila. Cílem výzkumu je rozšiřovat povědomí o odpočívání a jeho významu v našich životech a sbírání informací nezbytných pro další fázi projektu. Součástí prezentace je prostředí vytvořené k relaxaci a ke čtení knihy. Neklade si nárok na dokončenost, prezentuje bod, ve kterém se v rámci výzkumu odpočinku nacházím. Ukazuje možné přístupy k problematice, tematizuje odpočinek jako takový, ptá se, čím odpočinek vlastně je, jak ho lze praktikovat a k čemu je dobrý.
- ItemZpětná vazba(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Smolek, Adam; Šrámek, Jan; Suchánek, JiříTématem diplomové práce je zpětná vazba, chápaná doslovně jako technický princip v tvorbě audiovizuálního díla, ale také jako obecný princip reflexivity. Do rámce diplomové práce jsou takto zahrnuty dramaturgické, kurátorské a produkční aktivity autora, které jsou chápány nejen jako autonomní tvůrčí výstupy, ale také jako zpětnovazebné systémy. Výsledkem práce je autorský nástroj operující s obrazovými a zvukovými daty odvozenými ze záznamů proběhnuvších projektů z oblasti tvorby výstav, kulturních a hudebních akcí. Práce jednak usiluje o zhodnocení realizovaných projektů posunem na meta-rovinu uměleckého díla, jejím výstupem je samotné vytvoření audiovizuálního nástroje, ale podstatná je rovněž konceptuální rovina využití mechanismu zpětné vazby k úvahám o sobě samotném v interpersonálních vztazích.
- ItemPANOPTIKON(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Hofmann, Petr Eric; Vaněk, Vojtěch; Smetana,, MatějVolbou výstupu pro tento magisterský projekt se stala tvorba 360° animovaného videa, kdy je záznam obrazu zachycen všemi směry současně. Povaha tohoto videa spočívá v tom, že divákovi umožňuje na základě jeho aktivity rozhlížení v prostředí probíhajícího děje a vnoření se do prostředí videa. Každé zhlédnutí videa je unikátní, neboť divák nikdy nevidí celou scénu najednou; vše kolem něj se odehrává paralelně, což zprostředkovává nelineární filmový zážitek nejen ze strany dějové, ale také ze strany obrazové. Výsledné 360° video je interaktivní povahy, vyžadující aktivní účast diváka k využití svého celého potenciálu, neboť bez aktivity a statickém stavu videa zůstane většina dalšího obsahu skryta. Vlastnost interaktivity sdílí tento video formát spolu s prostředím digitálních her a lze jej chápat jako hybridní spojení těchto dvou médií. Po obsahové stránce zpracovává koncept Jeremyho Benthama Panopticon architektonický objekt, kde by měli být všichni jeho obyvatelé pod neustálým dohledem. Děj sleduje činnosti pěti postav, které ač jsou odděleny od sebe navzájem v izolovaných místnostech a jsou pod neustálým dozorem diváka v observační místnosti, po několika nechtěných přehmatech docílí útěku z architektonického konstruktu. Hlavní funkcí projektu je klást silný důraz na vizuální prvky po obsahové i formální stránce a zprostředkovat tak divákovi nevšední zážitek.
- ItemČitelnost v autorském písmu(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Myslivcová, Berta; Ondrík, Jozef; Toman,, JiříDiplomová práce se zaměřuje na knižní písmo. Zkoumá technické prostředky dosažení nejvyšší čitelnosti písma v hladké sazbě a stejně tak se zaobírá i jeho estetickou hodnotou. Předkládá stručný náhled do vzniku písma a vývoje latinky, zkoumá principy v tvorbě písma a následně je dovršena vlastní zkušeností autorky s kreslením textového písma. Důležitou části je proces tvorby knižního písma, který tato diplomová práce otevírá a ukazuje. Výstupem se stávají v několika znacích představené dva řezy knižní antikvy, které usilují o emoční náboj a specifický charakter, kterým mohou obohatit vyprávěný příběh knihy.