Browse
Recent Submissions
- ItemSídlo(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Neag, Iris-Rozalia; Vaněk, Vojtěch; Záhora, ZdeněkTento diplomový projekt se zaměřuje na koncepci, návrh, vývoj a integraci dvou odlišných hratelných ženských 3D postav ve videohře zasazené do oblasti Transylvánie v Rumunsku během dvou střídajících se časových období: konce 80. let 20. století a konce 18. století. Cílem je propojit historické a nadpřirozené prvky, čerpající z gotické atmosféry a upírského folklóru, za účelem vytvoření pohlcujícího herního zážitku s pomocí poutavých modelů postav s výrazným designem a osobností. Téma ženství a útlaku je úzce spjato s vizuální podobou obou postav a je zkoumáno odlišně u každé z nich, čímž se zdůrazňuje vliv společnosti na fyzické rysy utlačovaných jedinců. Projekt se dále zabývá feministickými perspektivami a reflektuje, jak systémové genderové nerovnosti formovaly role, vzhled a příběhy žen v různých historických kontextech. Začleněním feministických témat se projekt snaží zpochybnit tradiční zobrazování žen ve videohrách a nabídnout nuancované reprezentace, které zdůrazňují odolnost a schopnost jednat. Cíle projektu zahrnují návrh postav s distinktivní estetikou odrážející jejich časová období, zachycení kulturní podstaty Transylvánie prostřednictvím detailního oděvu a vizuálního jazyka a prezentaci plně texturovaných modelů připravených do hry, doplněných o originální hudební skladby.
- ItemNarativní a emocionální expresivita v malbě jako nástroji vyprávění příběhů(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Wang, Liting; Artamonov, Vasil; Vlková, VeronikaTato diplomová práce se skládá ze série obrazů (různé formáty a média) a videa. Každá volba a transformace materiálů, formy a obsahu sebou nese bohaté významy a výzvy. Od tradičních maloformátových figurativních olejomaleb na plátně s jemnými detaily přes rozměrné komplexní malby na plátně kombinované s nepravidelnými rámy, následované nepravidelnými komplexními malbami na dřevěných deskách oscilujícími mezi figurativním a abstraktním stylem, až po interdisciplinární práci prezentovanou formou videa. Vizuálně zde pozorujeme jasný postupný vývoj a průlomy, které korespondují s trajektorií začínající uvnitř tradičního kulturního rámce "společenské disciplinace", pokračující určitým stupněm "probuzení ženského subjektivního vědomí" a ústící v "autonomní volby ženského jednání". Tato série děl vytváří komplexní a souvislý narativ zkoumající možnosti ženského osvobození ze společenských disciplinárních struktur. Alternativní název práce zní "Ženy mimo definice". Pro mě osobně tento projekt představuje překročení hranic mého vlastního uměleckého vyjádření.
- ItemVicarious(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Delalle-Putniković, Matheo; Artamonov, Vasil; Rafaelová, KateřinaTato série maleb zachycuje psychologickou a společenskou fragmentaci naší doby, přičemž se zaměřuje na témata desenzibilace, nadměrná stimulace, únavy ze soucitu a kolektivní úzkosti. Hlavní inspirací pro mé práce jsou obrazy z probíhajících protestů, přičemž vycházím z příkladů raných romantických umělců, jako byli Francisco Goya, Eugne Delacroix, Caspar David Friedrich a J. M. W. Turner. Díla pracují s temnou, tlumenou paletou barev s výraznými akcenty červené a oranžové, aby vyvolala jak emocionální otupělost, tak intenzivní, syrový neklid. Každý obraz je prodchnut atmosférou temnoty, přerušovanou okamžiky světla nebo barvy, a zobrazuje postavy izolované v krizi, ale zároveň spojené společným pocitem kolektivního nepokoje. Obrazy odrážejí jak osobní, tak politické dimenze a snaží se poukázat na narůstající napětí situace ve Venezuele, mé rodné zemi, přes masové protesty v Srbsku, mém druhém domově, až po celosvětové nepokoje v současném světě. S tímto záměrem chci zdůraznit opakující se cyklus traumatu a ukázat, jak jsou tyto problémy globálně propojeny a hluboce ovlivňují jednotlivce. Prostřednictvím kombinace abstrakce, jemné symboliky, realistických prvků a surrealismu se v každém díle snažím zachytit, jak neustálé vystavování obrazům krizí formuje naši empatii. Pokládám si otázku, zda nás nadměrná stimulace otupila v naší schopnosti se napojit, reagovat na utrpení a chápat hranici lidského soucitu ve světě zahlceném podněty.
- Itemdiletant(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Zábojník, Ondřej; Kubíková, Zuzana; Trhoň, OndřejTeoretická esej, která je výstupním „produktem“ diplomové práce, se věnuje problematice diletantství, zkoumá, případně definuje / kontextualizuje pozici diletanta (především v umělecké/designerské praxi). V eseji se autor mj. pokouší zodpovědět otázku, zda je přínosné působit v dnešní společnosti jako diletant, zda dnešní doba diletanty potřebuje a jak na lidi v této pozici nahlíží. Zároveň se v kontextu tématu zamýšlí nad rolí vzdělávání. Jako opěrný systém pro v ní zveřejněné závěry / teorie provádí autor kvalitativní, (auto)akční kritický výzkum pomocí tematické analýzy (zkoumání dokumentů) a rozhovoru nebo série rozhovorů s praktikujícím diletantstvem. Jako dočasný diletant v roli výzkumníka autor s mírnou ironií přistupuje k akademicky nastaveným pravidlům výzkumu. Práce navazuje na autorovo dlouhodobé působení v pozici aspirujícího diletanta v rámci typografické praxe, a pomyslně může navazovat na kapitolu „pokřivená edukace“ z textové části jeho bakalářské práce. Výsledky kritického výzkumu ve formě eseje mají podpořit praktikující diletantstvo a pomoci obhájit jeho existenci a význam ve společnosti.
- Itemstick and stone studio(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Mikač, Jan; Kubíková, Zuzana; Suchánek, JiříTato práce si dává za cíl přiblížit proces založení studia s názvem stick and stone studio, zaměřeného na navrhování, zkoumání, učení a zlepšování se v řemesle převážně v oblasti audio systémů/technologií a jejich samotné výroby. Pomocí reflexe mých dosavadních designérských zkušeností a působení na Fakultě výtvarných umění v Brně, v rámci kolektivu agdx, který mi 6 let do velké míry utváří jakousi teoretickou základnu, budu navrhovat a nastavovat jednotlivé kroky pro budoucí praxi samotného studia. Výstupem by se tak měl stát nejen fyzický produkt v podobě multifunkčního reproduktoru, či vizuální reprezentace a webové stránky, ale také filozofický podklad sloužící pro ukotvení konceptuální podstaty studia, vycházející ze samotné textové části práce.