2024

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 65
  • Item
    Mezi materiálem a technologií
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Marošiová, Katarína; Kristek, Jan; Veselá, Lenka
    Diplomová práca mezi materiálem a technológií skúma teoreticko-filozofický kontext hmoty ako aktívneho aktéra. Cez prácu s polysacharidom zemiakového škrobu nazerá na nový materializmus a na spôsoby a procesy uvažovania nad časovosťou materiálu. Pojednáva špekulatívnymi spôsobmi o využití škrobu ako pevného materiálu pre stavbu dočastných stavieb, avšak nie so zámerom dospieť k finálnemu návrhu ale využiť priestor diplomovej práce na proces skúmania vzájomných vzťahov materiálnych substancií. Obsahom dokumentácie je krátke teoreticko-filozofické vymedzenie problematiky, v ktorom sa snažím priblížiť post-antropcentrické uvažovanie nad materiálom. Ďalej nasleduje exkurz do mojich motivácií venovať sa práve materiálu škrobu a jeho vlastnostiam v kontexte technológií. Významnou časťou tohoto textu je experiment, ktorý popisuje moje autorské prístupy k materiálu, vnímanie a vykonané pozorovania. Získané poznatky uplatňujem v poslednej časti, v ktorej hovorím o potencionálnom využití či nemožnosti využitia škrobu v architektúre. Zo svojích pozorovaní vytváram fikciu o materiáli, ktorá sa snaží vzbudiť dojem reálnosti. Z kvázi vedeckých postupov, získaných poznatkov a nadobudných skuseností realizujem inštaláciu vo výstavných priestoroch Hradu Špilberg v Brne.
  • Item
    Seed, hide and seek: Echoes of Presence
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Šimurdová, Magdaléna; Klodová, Lenka; Janda, Petra
    Tato diplomová práce prostřednictvím prostorové instalace zkoumá fragment imaginativního posthuman světa, v němž se organické a civilizační materiály propojují v nové formy nonhuman entit. Instalace tematizuje ambivalenci života – napětí mezi křehkostí a vitální silou – a rozvíjí otázky materiální agence, vztahovosti a rozostřování binárních struktur. Nonhuman entity nejsou chápány jako reprezentace, ale jako aktivní aktéři environmentu, který je vnímán jako otevřené pole mezi bytím, procesem a vnímáním. Práce vychází z principů nového materialismu a posthumanistického myšlení, které rozšiřují rámec subjektivity za hranice lidského.
  • Item
    Ztráty a nálezy
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Chalabalová, Aneta; Korbička, Pavel; Wollasch, Sara
    Diplomová práce je realizace prototypu digitální hry z pohledu první osoby s prvky survival, adventure, situovanou na platformu android prostřednictvím herního enginu Unity.
  • Item
    Feedback
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Vacek, Lukáš; Příhoda, Jiří; Vojtěchovský, Miloš
    Ve své diplomové práci vytvářím site-specific zvukovou instalaci využívající skleněné trubice jako rezonátory akustické zpětné vazby. V každé trubici je umístěn směrový mikrofon, který ve spojení s reproduktorem vytváří dynamické a nestabilní zpětnovazební smyčky reagující na akustiku prostoru i na pohyb a interakci diváka. Ten zde není jen posluchačem – skrze svou přítomnost, pohyb a tělesnou interakci přímo ovlivňuje vznik a charakter zpětné vazby. Instalace tak vytváří vztah mezi vnímáním a jednáním, mezi poslechem a tělesností. Výsledkem je proměnlivý zážitek, formovaný nejen prostorovými charakteristikami, ale také individuálním přístupem každého diváka, který se stává participačním účastníkem zvukové architektury.
  • Item
    It is indeed a dance
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Masevnina, Polina; Klodová, Lenka; Smetana, Matěj
    Diplomová práce se zaměřuje na současná témata moderního seznamování a diskurzu o lásce a post-lásce, včetně úzkostí spojených s romantickými vztahy. Název „It is indeed a dance“ slouží jako metafora pro dynamickou interakci mezi dvěma (nebo více) jedinci, mezi subjektem a objektem lásky, přičemž zdůrazňuje ambivalentní rytmus blízkosti a vzdálení jako základní dynamiku vztahu. Tanec je v tomto kontextu vnímán jako umění koordinace, kde synchronizace mezi partnery vzniká díky vzájemné obeznámenosti, dohodě a společnému úsilí. Práce se zaměřuje na zkoumání různých podmínek a fenoménů, které jsou nedílnou součástí současného diskurzu o lásce, například limerenční stavy, závislost na lásce, Schema Chemistry, co-dependency, attachment strategies, situationship, trauma bonding a další pojmy, které překročily hranice psychologických výzkumu a staly se běžnou součástí populárního diskurzu, často používaného již při prvních randech. Cílem výzkumu je propojit tyto současné fenomény s novým konceptem lásky, který je zaměřen na její vědomé prožívání, na rozdíl od tradičního pojetí „propadnutí lásce“ (falling in love). Zkoumání bude probíhat prostřednictvím jazykových forem hybridní prózy, vizuálního jazyka konceptuální metafory a autoteorii. V rámci projektu budou zpracovány a „upcyklovány“ některé dřívější práce, začleněné do nového kontextu. Bude se pracovat s dočasnými médii, jako například termálními tisky, aby byla zdůrazněna dočasnost jako klíčový aspekt současné kultury romantické interakce, vnímání lásky a intimity. Závěrečná instalace bude sestávat z grafických obrazů, textu a prostoru, přičemž důraz bude kladen na jejich vzájemnou interakci. Výstupem budou experimentální publikace a edice ve formě zinu, které byly hlavní formou tvorby během bakalářského a magisterského studia. Do těchto publikací budou začleněny prvky deskových her a konceptuální metafory, jako jsou mapy, symboly, diagramy a různé schématické reprezentace. Hlavním cílem diplomové práce je prostřednictvím racionální struktury a metodologie zkoumat téma lásky, které je tradičně vnímáno jako iracionální, a tím přispět k diskuzi o jeho současném pojetí a kulturním významu. Dalším cílem projektu je prozkoumat možnosti propojení psychologie a konceptuálního umění, dočasných médií a postmediálních praktik v kontextu zkoumání intimity a identity.