Ústav železničních konstrukcí a staveb

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 27
  • Item
    Porovnání metod pro hodnocení kvality geometrie koleje
    (České vysoké učení technické v Praze, 2025-09-09) Dušek, Erik
    Příspěvek se zabývá porovnáním veličin pro hodnocení kvality geometrie koleje na základě dat měřícího vozu. Ke zkoumaným veličinám patří směrodatná odchylka (SD), index kvality koleje (TQI), fraktální dimenze (FD) a lokální závady (ID). Pro posouzení jejich vhodnosti pro hodnocení kvality geometrie koleje byly vytvořeny grafy průběhu po délce i vývoje v čase.
  • Item
    Kvalita koleje v průběhu času
    (ECON publishing, s.r.o., 2018-01-25) Dušek, Erik
    Článek se zabývá možnostmi zkoumání vývoje kvality koleje v průběhu času. Kvalita koleje se hodnotí podle hodnot jednotlivých geometrických parametrů koleje. Kolej se hodnotí buď úsekově, nebo lokálně. Při lokálním způsobu hodnocení se hledají potenciální problematická místa, zatímco v úsekovém jde o posuzování částí železniční trati, které posléze slouží k plánování údržbových prací. Podrobné zkoumání trendu kvality koleje a následné vyhodnocování získaných dat pomáhá k ekonomickému využívání prostředků na udržování železniční sítě. Součástí článku je i prvotní vyhodnocení dat ze zkušebního úseku.
  • Item
    The use of the Hilbert Huang transformation in the testing of railway structures
    (Studio D - akustika, 2021-09-29) Smutný, Jaroslav; Janoštík, Dušan; Nohál, Viktor
    The aim of the paper is to introduce a less used method for the evaluation of non-stationary and especially transient phenomena in railway structures to the wider professional public. This method may find wide application in many technical and other fields. It is the so-called Hilbert-Huang transform. In this paper, its application in the study of dynamic phenomena occurring in a selected superstructure structure is shown. The calculation procedure of the presented transform differs from traditional tools, which include, for example, the short-term Fourier transform or the Wavelet transform. The paper includes a mathematical analysis and description of this transformation. Furthermore, the paper contains a description of the measurement method used, a discussion of the results obtained and recommendations for practice.
  • Item
    Sensitivity enriched multi-criterion decision making process for novel railway switches and crossings - a case study
    (Springer, 2021-01-26) Boghani, Hitesh C.; Ambur, Ramakrishnan; Blumenfeld, Marcelo; Saade, Louis; Goodall, Roger M.; Ward, Christopher P.; Plášek, Otto; Gofton, Neil; Morata, Miquel; Roberts, Clive; Dixon, Roger
    Background: Despite their important role in railway operations, switches and crossings (S&C) have changed little since their conception over a century ago. It stands now that the existing designs for S&C are reaching their maximum point of incremental performance improvement, and only a radical redesign can overcome the constraints that current designs are imposing on railway network capacity. This paper describes the process of producing novel designs for next generation switches and crossings, as part of the S-CODE project. Methods: Given the many aspects that govern a successful S&C design, it is critical to adopt multi criteria decision making (MCDM) processes to identify a specific solution for the next generation of switches and crossings. However, a common shortcoming of these methods is that their results can be heavily influenced by external factors, such as uncertainty in criterium weighting or bias of the evaluators, for example. This paper therefore proposes a process based on the Pugh Matrix method to reduce such biases by using sensitivity analysis to investigate them and improve the reliability of decision making. Results: In this paper, we analysed the influences of three different external factors, measuring the sensitivity of ranking due to (a) weightings, (b) organisational and (c) discipline bias. The order of preference of the results was disturbed only to a minimum while small influences of bias were detected. Conclusions: Through this case study, we believe that the paper demonstrates an effective case study for a quantitative process that can improve the reliability of decision making.
  • Item
    Autonomní diagnostika výhybek na základě snímání dynamické odezvy projíždějícího vozidla
    (VTS pri Žilinskej univerzitě v Žilině, 2023-09-01) Raif, Lukáš; Navrátil, Petr; Vyhlídal, Michal; Plášek, Otto
    Od roku 2020 probíhá vývoj autonomního zařízení určeného pro prediktivní diagnostiku výhybek a výhybkových konstrukcí v rámci projektu Výhybka 4.0 (TAČR, program Doprava 2020+). Principem je snímání signálů ze snímačů instalovaných na výhybce i na vozidle a následné zpracování signálů metodami strojového učení a umělé inteligence. Výsledkem je informace o stavu výhybky, která bude zprostředkována manažerovi železniční dopravní cesty. V článku byla představena obecná filozofie autonomní diagnostiky výhybek vyvíjená v rámci projektu Výhybka 4.0. Byly uvedeny obecné principy přístupu k této problematice a práce s daty. Podrobně byly představeny snímače a související zařízení pro subsystém, kdy infrastruktura kontroluje infrastrukturu, tj. DISC-S. Dále byly zevrubně popsány následující prvky celého systému, tedy databáze, vyhodnocovací software a zobrazení výsledků koncovému uživateli.