Ústav železničních konstrukcí a staveb

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 26
  • Item
    THE ANALYSIS OF DYNAMIC EFFECTS FROM THE TRAIN SET AT DIFFERENT DRIVING SPEEDS
    (Studio D - akustika s.r.o., 2024-11-21) Smutný, Jaroslav; Janoštík, Dušan; Pazdera, Luboš; Štukavec, Milan
    The article is devoted to the problem of measuring selected dynamic parameters at a driving speed of 160 km/h to 200 km/h. The article contains a theoretical introduction to the issue, further describes the real measurement of dynamic-acoustic parameters with subsequent evaluation and comparison of measured data and parameters. The conclusion includes a presentation of the obtained results, recommendations for other similar measurements and, in particular, recommendations for railway infrastructure managers.
  • Item
    Monitoring of Track Sections with Long-pitch Corrugation
    (Czech Technical University in Prague, 2016-05-04) Valehrach, Jan; Šmíd, Jaroslav
    The focus of this paper lies on monitoring of the track sections with rail corrugations caused by wheel sliding. Short waves on the running surface of the rail head on low rail are typical for this defect. Long-pitch corrugation is a significant cause of vibration and noise pollution in the railway infrastructure. Therefore it is very important to understand the formation and development of this imperfection of the rails. Measurements were carried out in curves of small radii on several tracks in the Czech Republic. In addition to the measurement of the surface of the rail head a number of supplementary parameters was evaluated for each section, such as curve radius, superelevation, track gauge etc. and the speed of passing trains as well. This paper describes rail corrugation defect and its development. Our early results are presented in the Conclusions.
  • Item
    Neural Network-Based Train Identification in Railway Switches and Crossings Using Accelerometer Data
    (Hindawi, 2020-11-24) Krč, Rostislav; Podroužek, Jan; Floriánová, Martina; Vukušič, Ivan; Plášek, Otto
    This paper aims to analyse possibilities of train type identification in railway switches and crossings (S&C) based on accelerometer data by using contemporary machine learning methods such as neural networks. That is a unique approach since trains have been only identified in a straight track. Accelerometer sensors placed around the S&C structure were the source of input data for subsequent models. Data from four S&C at different locations were considered and various neural network architectures evaluated. The research indicated the feasibility to identify trains in S&C using neural networks from accelerometer data. Models trained at one location are generally transferable to another location despite differences in geometrical parameters, substructure, and direction of passing trains. Other challenges include small dataset and speed variation of the trains that must be considered for accurate identification. Results are obtained using statistical bootstrapping and are presented in a form of confusion matrices.
  • Item
    Ojíždění kolejnic v obloucích malých poloměrů
    (VTS pri Žilinskej univerzitě v Žilině, 2023-09-01) Plášek, Otto; Chudějová, Ludmila; Schneider, Martin; Szabó, Petr
    Jednotky vlaků osobní přepravy RailJet obsluhují 1. tranzitní koridor mezi stanicemi Praha hl.n. – Pardubice hl.n. – Česká Třebová – Brno hl.n. – Břeclav na území České republiky, soupravy dále pokračují až do stanice Graz Hbf. Soupravy RailJet jsou tvořeny zpravidla sedmi vozy, včetně řídícího vozu, a jednou lokomotivou. Na trase z Grazu přes Brno do Prahy jedou soupravy v režimu sunutí, při jízdě zpět jsou tažené. Jeden z důvodů, proč jsou soupravy právě z Grazu do Prahy sunuty, je ten, že je výhodnější, aby soupravy na části trati přes stanici Semmering ve směru z Vídně byly tažené z důvodu malých poloměrům tratě na stoupací rampě ze stanice Glognitz. Před nasazením souprav RailJet bylo ojetí ve směrových obloucích koleje č. 2 (jezdily zde pouze tažené soupravy) diametrálně nižší než v koleji č. 1, kde byly soupravy brzděny pomocí rekuperace, převážně bez brždění vozů soupravy. Po nasazení souprav RailJet se na koleji číslo 2 (kolej s převažujícím provozem směrem z Brna do Prahy) se v určitých obdobích jevilo zvýšené boční ojetí kolejnic. Toto ojetí bylo přisuzováno právě soupravám RailJet, které jsou na této koleji sunuty. V rámci výzkumných prací bylo analyzováno tvrzení o možném vlivu jednotek RailJet na zvýšení ojíždění kolejnic.
  • Item
    Analýza chování konstrukce trativodu z hlediska odvodnění
    (Vysoké učení technické v Brně, Fakulta stavební, 2016-01-28) Navrátil, Petr
    Příspěvek popisuje konstrukci zkušebního zařízení, které bylo vytvořeno za účelem zjištění chování a faktorů ovlivňujících trativodní konstrukci z hlediska odvodnění. Dále zjednodušeně popisuje způsob simulace umělého deště v laboratorních podmínkách, včetně stanovené metodiky měření. Součástí je i porovnání prvotních výsledků z měření dvou různých variant konstrukce trativodu.