2024

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 476
  • Item
    Modelování lineárních snímačů polohy obráběcích strojů
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Baďura, Zdeněk; Hermanský, Dominik; Marek, Tomáš
    Bakalářská práce se věnuje návrhu simulace teplotního namáhání lineárního snímače polohy Heidenhain LS 487. Délková roztažnost způsobená změnou teploty má negativní vliv na přesnost odměřování polohy a na přesnost výroby. Využitím simulace lze predikovat šíření tepla po těle snímače polohy, což umožňuje snížit nepřesnosti. V rámci bakalářské práce byla provedena rešerše na způsoby odměřování polohy, počítačový software a na šíření tepla. Následně byla vytvořena simulace teplotního namáhání lineárního snímače polohy, která by měla popisovat namáhání snímače při skutečném měření. Po vytvoření simulace byly porovnány naměřené hodnoty s těmi ze simulace. Byla navrhnuta opatření pro minimalizování vnějších vlivů během měření. V závěru byly zhodnoceny výsledky této bakalářské práce.
  • Item
    Posouzení efektivity tepelného čerpadla
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Dvořák, Martin; Gregorovičová, Eva; Milčák, Pavel
    Bakalářská práce se zaměřuje na posouzení efektivity tepelného čerpadla pro vytápění rodinného domu. Teoretická část práce komplexně pojednává o problematice tepelných čerpadel včetně jejich ekologického přínosu. V návaznosti na zpracovanou rešerši je v praktické části zvoleno tepelné čerpadlo. Poté je vypočítána energetická náročnost objektu na jejímž základě je v jednotlivých měsících provedeno energetické zhodnocení navrženého systému. V závěru práce je uvedeno technicko-ekonomické porovnání s vytápěním elektrokotlem.
  • Item
    Labyrintové těsnění pro turbíny a letecké motory
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Studnička, Ondřej; Šnajdárek, Ladislav; Škorpík, Jiří
    Tato bakalářská práce se zaměřuje na vývoj a optimalizaci labyrintových těsnění používaných v turbínách s cílem zlepšit jejich účinnost a snížit energetické ztráty. V práci je kombinován teoretický přístup s praktickým. V rámci teorie byly analyzovány existující těsnění a jeho nejmodernější typy. Dále byl proveden vlastní návrh a výroba několika prototypů s využitím nových nekonvenční technologií. Byla popsána problematika výroby. Na závěr byla těsnění experimentálně změřena a vyhodnocena.
  • Item
    Možnosti ukládání radioaktivního odpadu
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Veličková, Andrea; Chýlek, Radomír; Šnajdárek, Ladislav
    Tato práce se zaměřuje na analýzu problematiky radioaktivních odpadů, jejich klasifikaci a metod pro jejich zpracování, skladování a uložení. Práce popisuje možnosti ukládání radioaktivních odpadů a metody pro jejich bezpečné uložení. Odpady jsou rozděleny podle skupenství, doby izolace, aktivity a původu, což určuje vhodné metody předúpravy, zpracování, úpravy, skladování, přepravy a uložení. Krátkodobé odpady mohou být vráceny do životního prostředí, zatímco dlouhodobé radionuklidy vyžadují hlubinná úložiště v solných, jílových nebo žulových horninách. Méně nebezpečné odpady bývají ukládány do povrchových nebo přípovrchových úložišť. Porovnání jednotlivých možností ukládání ukazuje, že povrchová úložiště jsou ekonomičtější, ale méně bezpečná než hlubinná úložiště, která zajišťují dlouhodobou izolaci. Přepracování vyhořelého paliva, používané pokročilými státy, vyžaduje specializovaná zařízení a přináší rizika. Bezpečné nakládání s radioaktivním odpadem je klíčové pro mírové využívání jaderné energie. Pokračující výzkum, inovace a globální spolupráce jsou nezbytné pro udržitelnou budoucnost.
  • Item
    Inženýrská optimalizace procesu lisování rotoru turbo molekulární vývěvy
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Baklík, Jiří; Vosynek, Petr; Čekán, Václav
    Práce se zabývá problematikou lisovaných spojů a optimalizací procesu lisování rotoru mechanické turbomolekulární vývěvy nEXT 300T. Lisovaný celek se skládá ze tří hlavních částí (lopatkové disky, dutá hřídel, nosná hřídel). Lopatkové disky jsou nalisovány na dutou hřídel, následně je tento celek nalisován na nosnou hřídel. Optimalizace byla provedena výpočtovým modelováním založeným na metodě konečných prvků, pomocí programu ANSYS Mechanical 2024 R1. Lisovací proces byl optimalizován s požadavkem na snížení výrobních nákladů. Proces kompletace prodražuje tekutý dusík, který se aktuálně používá k ochlazování lisovaných součástí. Byl proveden návrh lisovacích teplot. Pro ohřev byla stanovena teplota 130 °C. Pro ochlazování byla zvolena teplota -65 °C, které lze dosáhnout pomocí průmyslového chladícího zařízení. Kvůli změně lisovacích teplot byl proveden návrh tolerančních polí součástí, které zajistí, že bude sestavu možné zkompletovat a že nedojde při provozním zatížení ke ztrátě lisovaného spoje. U spoje mezi lopatkovými disky a dutou hřídelí je pro funkčnost potřeba zajistit přesah na poloměru v rozmezí 0,0585–0,0695 mm. U spoje mezi dutou hřídelí a nosnou hřídelí je funkční rozsah přesahů na poloměru 0,01–0,02 mm.