2022/3-4

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 18
  • Item
    Architektonický styl není příliš významným cenotvorným faktorem
    (Akademické nakladatelství CERM, 2022-12) Brandejs, David; Klika, Pavel; Francová, Klára
    Architektonický styl, sloh nebo směr je vlastnost stavby, která diferencuje a identifikuje identitu každé této entity z hlediska architektonické struktury, pozoruhodnosti nebo historie. Jednou z nejvýznamnějších součástí kulturního dědictví a bohatství každého národa jsou národní kulturní památky. Národních kulturních památek, v podobě nemovitých staveb, je v České republice nespočet. Více než polovina objektů je využívána k rezidenčním účelům, tedy k bydlení. V současné době pro tento typ staveb neexistují zcela relevantní oceňovací metody a postupy, které by dokázaly památkovou hodnotu, architektonickou i historickou, zcela zakomponovat do oceňovacího procesu a výsledné tržní hodnoty. Studie vyhodnocuje vliv nejvýznamnějších architektonických stylů, jako možných cenotvorných faktorů bytových jednotek, které jsou součástí památkově chráněných bytových domů. Pro výzkum byly použity cenové údaje realizovaných prodejních cen, získané z Českého úřadu zeměměřického a katastrálního. Dále data z Českého statistického úřadu a v neposlední řadě data získaná z databáze Národního památkového ústavu, konkrétně z Památkového katalogu. Po vytvoření dostatečně velké databáze bylo zkoumáno, zda architektonické styly budov ovlivňují tržní hodnotu i výslednou cenu bytových jednotek, které jsou součástí těchto staveb. Výsledky byly zpracovány pomocí statistického vyhodnocení.
  • Item
    Management rizik v mezinárodních standardech pro systémy managementu
    (Akademické nakladatelství CERM, 2022-12) Veselý, Josef; Martincová, Jana Victoria; Khateb, Fabian
    Situaci krátké historie ve firmách lze charakterizovat jako téměř nepřetržitý sled krizí. Velké firmy většinou vlastní dostatečně účinné nástroje, jak jim čelit, v podobě implementovaných metod managementu rizik. Článek je rozvahou o tom, zda a jakými nástroji v této oblasti dnes disponují firmy, které mají menší možnosti v tomto směru. Jsou zmíněny přínosy mezinárodních standardů pro systémy managementu pro oblast řízení rizik. Jsou konstatovány relativně pozitivní dopady implementovaných požadavků standardu ISO 9001 na management rizik ve firmách.
  • Item
    Názor dlouholetého čtenáře
    (Akademické nakladatelství CERM, 2022-12) Furík, Michal
  • Item
    Kontrola a verifikace znaleckých posudků jednoho soudního znalce
    (Akademické nakladatelství CERM, 2022-12) Sadílek, Augustin
    V tomto příspěvku chce autor ve zcela anonymizované podobě na příkladu několika znaleckých posudků jednoho soudního znalce, které mu byly zaslány ke kontrole a verifikaci jejich správnosti, poukázat na příklad kvality (resp. nekvality) výkonu znalecké činnosti a znaleckých posudků některých znalců. Současně autor dodává, že se v obdobných případech jedná pouze o zcela ojedinělé excesy několika málo znalců a znaleckých kanceláří, které nelze zobecňovat a paušalizovat na celou oblast výkonu znalecké činnosti soudních znalců v České republice. Naprostá většina znalců vykonává znaleckou činnost řádně. Příspěvek byl prezentován na konferenci JuFoS 2022
  • Item
    Empirické výpočty v analýze silničních nehod – případová studie
    (Akademické nakladatelství CERM, 2022-12) Mikulec, Roman; Motl, Jakub; Semela, Marek
    Simulační programy jsou nejrozšířenějším prostředkem, používaným v rámci analýzy a rekonstrukce silničních nehod. Výsledky simulačního výpočtového modelování by měly být ve shodě s empirickými výpočty, které je vhodné použít jako podklad vstupních hodnot simulačních programů či pro komparaci s kontrolními veličinami získanými výpočtovým simulačním modelováním. Rovněž je nutné brát ohled na limitace simulačních programů, jejichž samotné použití nelze doporučit při řešení některých typů nehod z důvodu vysoké citlivosti na změnu vstupních údajů. Tato skutečnost byla znázorněna na konkrétní dopravní nehodě, při které došlo k několikanásobnému převrácení vozidla přes střechu, kterému předcházela fáze letu. Rychlost vozidla na počátku nehodového děje bylo možné stanovit empirickým výpočtem a samotný pohyb vozidla bylo možné do jisté míry modelovat s využitím simulačního programu a oba přístupy kombinovat, nebo komparovat výsledky.