2022
Browse
Recent Submissions
Now showing 1 - 5 of 35
- ItemBeze stopy(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Pfann, Martin; Klímová, Barbora; Babáková, BernardetaBeze stopy prozkoumává možnosti práce s tzv. pamětí krajiny, kterou chápu jako určitou otevřenou, probíhající a měnící se kompozici narativů, motivů, lidí i předmětů různého původu a různé povahy. Tyto komponenty a zároveň zdroje paměti se všechny vztahují k období 2. světové války a zejména k tématu antifašistického partyzánského odboje. Výslednému intermediálnímu dílu předcházel terénní výzkum, během kterého jsem shromáždil bohatý materiál k tématu, jenž mě dovedl k tvorbě svého druhu alternativní kartografie. Mapa a vzdělávací stezka krajinou Vysočiny podpořená textem ve formě audioguide, jsou formáty výsledného díla a pokusem o jisté vybočení z velkých zjednodušených vyprávění o válce, partyzánech a odboji. Soustředí se na malé příběhy aktérů odboje, nejen českých a sovětských partyzánů a uprchlíků, ale i místních obyvatel. Výsledný formát provází uživatele průvodce fyzickou krajinou a propojuje ji s různými interpretacemi její historie. Moje autorská verze paměti krajiny je přiznaně ovlivněna také mými osobními prožitky z dětství na Vysočině.
- ItemzáviZLOSŤ záviSLASŤ(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Nguyen, Mário; Gabriel, Michal; Fajnor, RichardAnotácia - Abstrakt Už dlhodobo sa ako observér podieľam na výskume, ktorý sa zaoberá ľudským sebapoznaním prostredníctvom výtvarnej tvorby. Funguje pod názvom „From inside out“ a cieľom projektu je nájsť pattern na umeleckú bohému resp. šťastný naplnený život plný pôžitkov, inšpirácií a tvorby. Nutno hneď na začiatko poznamenať, že tento projekt je cieľami prinajmenšom veľmi ambiciózny, a prakticky sa jedná skôr o aktívnu platformu. Tohto výskumu sa aktuálne účastnia už stovky autorov/autoriek z rôznych kútov sveta, ktorí prejavili záujem sa vo svojej tvorbe témou sebapoznania zaoberať. Títo autori sa prihlasujú do projektu v páre spolu s ďalšou osobou, pozorovateľom, ktorý bude jeho procesy tvorby monitorovať a zaznamenávať. Vždy je teda jeden observér, ktorý monitoruje jedného autora, aby sa tak zabezpečila čo najvyššia možná integrita pozorovania každého jedného subjektu, ktorý sa projektu účastní. Autor, s ktorým spolupracujem ma požiadal aby som zachoval jeho anonymitu, preto túto osobu budem ďalej označovať už len ako „Tvorca X.“ Mojou úlohou je zhromažďovať čo najpodrobnejšie informácie o procesoch a prístupoch jeho tvorby zatiaľ čo Tvorca X má za úlohu ich so mnou čo najpodrobnejšie zdieľať. Vyhodnotenia mojej observácie sú však poskytnuté už len autorovi, ktorý ich so mnou bohužial odmietol zdieľať. Koncept pattenru na umeleckú bohému, pochopiteľne príde aj mne, ako skutočne veľmi fascinujúci a preto som sa rozhodol observácie z tohto projektu nezávisle spracovať vo svojej diplomovej práci a vytvoriť svoje vlastné, výtvarné, vyhodnotenia vykonaných pozorovaní. Po formálnej stránke sa jedná o výtvarné spracovanie dokumentácie nášho spoločného procesu, v ktorom apropriujem jeho tvorbu v rámci projektu „From inside out“ v kombinácii s voľnými portrétmi Tvorca X. Mojím zámerom je transformovať jednotlivé myšlienkové procesy, či patterny autora, pri vzniku diela do obrazových záznamov týchto jeho procesov a vytvoriť z nich čo najkomplexnejšiu podobu Tvorcu X (z môjho uhlu pohľadu) počas nášho spoločného podieľania sa na projekte From Inside Out. Do obrazov budem implementovať psychologicke podoby Tvorcu Z, ktoré vychádzajú z dopadov metodických stratégii umelca, ktoré aplikuje na procesy tvorby na jeho vlastné emócie a mentalitu. Pri snahe čo najvernejšie zachytiť vnútornú podobu Tvorcu X počas vývoju diel, sa snažím do jeho zobrazenia implementovať moje osobné analýzy z pozorovaní subjektu pri procesoch tvorby, so zameraním predovšetkým na autorovu kognitívnu subjektivizáciu.
- ItemSocialMaps Manifesto(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Škobrtal, Petr; Kubíková, Zuzana; Leitgeb, ŠimonV posledních dvou dekádách byla s dokonalou přesností vytvořena digitální kopie světa, která je bezprecedentním počinem třetí moderny a fascinující je i rychlost jejího vzniku. Denně se jí procházíme a jsme její součástí, aniž bychom se zamýšleli nad její existencí, podstatou a nejasným transakčním vztahem. Nejrůznější mapové služby a aplikace jsme se naučili vnímat jako samozřejmou inovaci. Jako pouhý fragment kvanta funkcionalit našich zařízení. Kalkulačka, budík, mail, mapy. Digitální kopii světa ale nebylo snadné vytvořit. A její tvorba byla jistě i nákladná. Přesto je nám bez jakýchkoliv zábran předkládána k užívání. Centrální motivací společností, které vytvořily tento virtuální prostor — v němž se pomyslně odehrávají dramata lidství — je totiž jeho nepřetržité a pečlivé sledování. Naše chování, pohyb a interakce jsou onou kýženou kompenzací. Tyto aktivity jsou neustále analyzovány a interpretovány v data, s nimiž lze obchodovat. Ztráta soukromí je daní, kterou platíme. Nejasný transakční vztah byl zpečetěn, aniž bychom znali jeho přesné podmínky a důsledky; a korporace, které je formulují, se dravě vyvazují z legislativně-právního rámce. Mapové aplikace, které jsou dnes nejvýznamnějším produktem kartografie, se proto stávají plíživou hegemonií redukující svět do několika málo kategorií, jejichž primárním imperativem je zisk. Mnoho z nich užívá mapu jako platformu, do níž jsou zasazována místa, která jsou prostým odrazem kapitalistické percepce světa. Obchody, hotely, bary, restaurace, podniky. Takové mapy manipulují náš pohled na svět tím, jak jej vykreslují a co nám limitovaně předkládají. A naši konformitou nevědomky těmto praktikám přitakáváme a napomáháme udržovat jejich status quo. Můžeme se sice snadno rozhodnout, že dané digitální mapové služby a aplikace nebudeme již používat, jsou však jen symbolickým vrcholem ambiciózního projektu sledování našeho soukromí. Mapy jsou beznadějně vtaženy do spletité sítě technologických gigantů, softwaru a internetu věcí. Jsou zbaveny svého vlivu a bezmezného potenciálu, aby sloužili jedinému účelu. Je proto nutné hledat východiska pro změnu paradigmatu ovlivňujícího podobu, podstatu a funkci digitálních webových map. Některá nabízí právě tento manifest.
- ItemSkrze nasáklý mrak(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Gajdošová, Kristýna; Bena, Julie; Žák Konvalinová, KateřinaVe své práci shromažďuji a zpracovávám vzpomínky a pocity, které sbírám na rave párty a po nich. Tyto párty vnímám jako dočasnou autonomní zónu, umožňující vyjádření a překonání tíživých i radostných, kolektivních a zároveň individuálních pocitů. Prožitky z protančených večerů prosakují do mého každodenního života a ovlivňují mé vnímání post-subkulturního světa. Vjemy z tanečních událostí jsou pro mě přitom víc než jen nositeli či ukazateli subkultury. Jsou pro mě zásadními, formativními zkušenostmi, jež následně zprostředkovávám a využívám k vytvoření objektů, které mi pomáhají vjemy komunikovat a reflektovat. Svůj zájem dále obracím k prozkoumání vlivů (post)subkultur na mainstreamovou vizuální kulturu, v níž dochází k jejich komodifikaci a rozpouštění. Prožité situace před, během a po párty se stávají průsečíkem mého zájmu mezi rave kulturou a současnou uměleckou scénou, na kterou je napojená a do níž proniká.
- ItemBarbara: Fragile monsters, privileged victims(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Ilič, Barbora; Mazanec, Martin; Kupková,, MarikaTématem diplomové práce je vztah vypravěčských subjektů a objektivizovaných druhých, a to v prostředí romantizujících narativů kinematografie. Výstupem práce je krátký autofikční film Barbara: The Weltschmerz Musical, v němž se skrze postavu cizinky-umělkyně s příznačným jménem Barbara snažím poukázat na intimní úroveň fenoménů, které utváří vztah tzv. Západu k tzv. Balkánu. Ten je v tomto případě zastoupen ex-jugoslávským prostorem, a to zejména nynějším Srbskem. Práce se tak skrze téma jugonostalgie dostává k otázkám dekolonizace vlastní identity a k reparativnímu obratu v umění a problematice toho, k čemu se vůbec můžeme ze své, téměř vždy nějakým způsobem privilegované, pozice vyjadřovat. Předmětem samotného praktického výstupu práce však není ani tak rozbor těchto fenoménů, jako spíše subtilní snaha o poukázání na individuální motivace a vnitřní procesy, které je provázejí. K tomu práce využívá metody post-ironie a cringe namířené proti samotné autorce a její roli při vzniku narativu.