2022
Browse
Recent Submissions
Now showing 1 - 5 of 8
- ItemČeské umění videa (v kontextu světového videoartu)(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Zajačiková, Veronika; Ruller, Tomáš; Dolanová,, Lenka; Šejn, MilošDisertacní projekt Ceské umění videa (v kontextu světového videoartu) si klade za cíl komplexne zmapovat a vymezit kategorii videoart v ceském kulturním prostoru s logickým ukotvením v situaci ve svete. Projekt sestává ze dvou samostatných, i když vzájemne propojených celku. Teoretický výzkum směřuje k publikaci, která nabízí komplexní zmapování české umělecké scény respektující pojem videoart v mezinárodním odborném diskurzu vázaném na analogovou technologii. Od pocátku a prvních prukopníku média videa ve svete v 60. letech, pres situaci na přelomu 70. a 80. let v Cechách, až k letům 90. kdy je tato epocha ukončena nástupem digitální technologie. Druhou cást práce tvoří praktický kurátorský projekt výstavy. Smyslem disertacní práce na téma Ceské umění videa je zaujmout odborné stanovisko k problematice ceského videoartu jak z teoretického, tak historiografického hlediska a praktickou formou seznámit s tímto tématem také širší verejnost. Práve nyní je vhodná doba k tomuto zhodnocení, predevším pro dostatecný casový odstup, který umožňuje strízlivou reflexi. Zároven jsou dostupné teoretické nástroje a metody rešení, zejména odborné zdroje zahranicní bibliografie, která u nás zcela absentuje. Motivací byla odborná publikace Pavlíny Morganové, která zpracovala české Akcní umení.
- ItemLiteratúra v pohyblivom obraze. Prípadová štúdia vybraných filmov Martina Ježka(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Hrončeková, Ivana; Cenek, Filip; Csefalvay,, Andreas; Mazanec, MartinDizertačná práca pojednáva o vybraných dielach experimentálneho filmára Martina Ježka, ktoré konceptuálnym spôsobom interpretujú literárne diela z oblasti experimentálnej literatúry 60. rokov, prípadne literárne texty, ktoré jej predchádzali. Na tejto vzorke pozorujem predovšetkým tesnosť vzťahu literárneho textu a filmu, ktorú popisujem v analytických explikáciách jednotlivých diel a ktorá reprezentuje tri typy aplikácie textu do iného média, a to v rovine štruktúry (scenár a partitúra), performativity (aktu čítania v procese natáčania) a v rovine zvuku. Táto tesnosť, spôsob interpretácie textu súčasne definovala kategorizáciu vybranej vzorky. Táto kapitola súčasne predkladá katalógové listy jednotlivých filmov. Osobitou kategóriou je analýza aspektu performativity, ktorá je prítomná na troch úrovniach: v akte filmovej projekcie, v priebehu filmovania aj v priebehu postprodukcie. Ďalšou rovinou práce je nahliadnutie filmografie Martina Ježka z perspektívy galerijnej praxe a súčasného umenia. V práci analyzujem aj konceptuálne postupy a kontexty, ktoré vznik filmov sprevádzajú. Zameranie výskumu organicky vychádza z praktickej časti dizertačnej práce, ktorá má formu autorského videa, výstavy a projekčných cyklov.
- ItemPotential Causes Of Afternoon Tiredness. Únava a vyčerpanie v kontexte súčasného umenia(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Zentková, Barbora; Rathouský, Luděk; Kralović,, Ján; Hrončeková, IvanaDizertačná práca pojednáva o téme únavy a vyčerpania, ktorú považujem za jednu z charakteristických čŕt dnešnej spoločnosti. Imperatív konštantného výkonu a vysokého pracovného nasadenia sa prepisuje do všetkých oblastí nášho života, mimopracovnú sféru nevynímajúc. Mojím zámerom je skúmať a pomenovať hlavné socio-ekonomické príčiny a dôsledky únavy a vyčerpania cez optiku súčasného umenia a priblížiť čitateľom a čitateľkám tvorbu domácich a zahraničných autorov a autoriek, ktorí/é v rámci danej problematiky reagujú osobitým spôsobom na výzvy, ktoré so sebou súčasný neoliberálny systém prináša. Mojou snahou je taktiež pokúsiť sa predostrieť viaceré inšpiratívne umelecké prístupy, ktoré môžu slúžiť aj ako isté východiská a nástroje smerujúce k prehodnoteniu zabehnutých postupov a ponúknuť i konkrétne riešenia, ako predísť hroziacemu kolapsu. Téme únavy a vyčerpania sa zároveň dlhodobo venujem v spoločnej umeleckej praxi s Juliou Gryboś. Teoretická časť dizertačnej práce je preto súčasne i snahou o pomenovanie a definovanie výskumu realizovanom v rámci vlastných umeleckých výstupov.
- ItemUmění a mateřství(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Olivová, Kateřina; Klodová, Lenka; Koubová,, Alice; Kraĺovič,, JánDizertační práce Umění a mateřství se zabývá vlivem mateřství na žitou realitu žen aktivně působících v uměleckém provozu – umělkyň, teoretiček a kurátorek, aktivistek. Za využití metod feministického a uměleckého výzkumu se zabývám sbíráním a analýzou konkrétních zkušeností jednotlivých matek. Pro můj výzkum je zásadní zachycení šíře možných názorů, pohledů a zkušeností, které mateřství přináší. Nezabývám se izolovaně konkrétními uměleckými realizacemi, ale raději procesy, prostředím a kontexty tvorby, tvůrčími a životními strategiemi uplatňovanými při slaďování osobních a profesních rolí jednotlivých umělkyň. Obsah série třiceti pěti rozhovorů je mým výzkumným materiálem, ale i zdrojem praktické části dizertační práce – knihy Milk and Honey vydané nakladatelstvím wo-men a nakladatelstvím AVU. Dále zkoumám praxi dvou souvisejících komunitních mateřských skupin – Kojící guerilly a Mothers Artlovers. Přičemž Kojící guerilla je podpůrnou skupinou pro matka propagující a normalizující kojení a Mothers Artlovers je podpůrnou skupinou pro rodiče v uměleckém provozu. Všechny tyto výzkumné složky nastavují svým komunitním charakterem perspektivu celému výzkumu postihujícímu univerzální, mnohovrstevnaté a ze své povahy kolektivní téma mateřství.
- ItemAlternativní ontologie: topologická imaginace a topologický materialismus(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Mrva, Jozef; Cenek, Filip; Csefalvay,, András; Kořínek,, DavidDisertační práce Alternativní ontologie s podtitulem Topologická imaginace a topologický materialismus se zaměřuje na analýzu prostorových fenoménů a prostoru v intencích matematické disciplíny topologie, která se zajímá o?prostory z hlediska teorie množin. Mým cílem je představit topologii jako nástroj nejen pro současnou filosofii, ale i pro uměleckou tvorbu. Pro potřebu disertační práce formuluji dva pojmy: Topologická imaginace a Topologický materialismus. Topologická imaginace je nástroj a metoda, jak tvořit a myslet s vědomím prostoru jakožto dynamické struktury, jež není vázána pouze pevnými geometrickými zákonitostmi. Tato metoda vznikla jako pojmenování mé dlouhodobé umělecké praxe, která je z velké části opřena o?studium prostoru, topologie, teorie uzlů a hledání způsobů jejich aplikace ve vizuálně-umělecké i teoretické práci. Topologický materialismus navrhuji jako pojem, jež spojuje myšlení sítí a nad-dimenzionálních prostorů s filosofickými proudy materialistické tradice, zejména Nového materialismu. Mojí základní tezí je, že tyto směry nelze vnímat odděleně. Materialismus nelze myslet bez jeho prostorové dimenze a topologie bez ukotvení v?materiální světě se stává pouhou abstrakcí. Druhá část disertační práce je věnována analýzám konkrétních prostorů: námi obývaného prostoru, jež nazývám fenomenologickým, infrastruktury, logistického prostoru, informačního prostoru a prostoru kapitálu. Kromě jednotlivých analýz se též zaměřuji na jejich průsečíky, napojení a společné fungování.