2022
Browse
Recent Submissions
- ItemPotential Causes Of Afternoon Tiredness. Únava a vyčerpanie v kontexte súčasného umenia(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Zentková, Barbora; Rathouský, Luděk; Kralović,, Ján; Hrončeková, IvanaDizertačná práca pojednáva o téme únavy a vyčerpania, ktorú považujem za jednu z charakteristických čŕt dnešnej spoločnosti. Imperatív konštantného výkonu a vysokého pracovného nasadenia sa prepisuje do všetkých oblastí nášho života, mimopracovnú sféru nevynímajúc. Mojím zámerom je skúmať a pomenovať hlavné socio-ekonomické príčiny a dôsledky únavy a vyčerpania cez optiku súčasného umenia a priblížiť čitateľom a čitateľkám tvorbu domácich a zahraničných autorov a autoriek, ktorí/é v rámci danej problematiky reagujú osobitým spôsobom na výzvy, ktoré so sebou súčasný neoliberálny systém prináša. Mojou snahou je taktiež pokúsiť sa predostrieť viaceré inšpiratívne umelecké prístupy, ktoré môžu slúžiť aj ako isté východiská a nástroje smerujúce k prehodnoteniu zabehnutých postupov a ponúknuť i konkrétne riešenia, ako predísť hroziacemu kolapsu. Téme únavy a vyčerpania sa zároveň dlhodobo venujem v spoločnej umeleckej praxi s Juliou Gryboś. Teoretická časť dizertačnej práce je preto súčasne i snahou o pomenovanie a definovanie výskumu realizovanom v rámci vlastných umeleckých výstupov.
- ItemMultilogues on the Now. Vzťahy ne/spôsobilosti a rodu v súčasnom feministickom kurátorstve(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Jakalová, Zuzana; Zálešák, Jan; Štefková, Zuzana; Pospiszyl, TomášDizertačná práca Multilogues on the Now. Vzťahy ne/spôsobilosti a rodu v súčasnom feministickom kurátorstve ponúka reflexiu a teoretické rámcovanie kurátorských východísk a metód vyvíjaných a uplatňovaných v priebehu výstavného projektu Multilogues on the Now (2017 - 2022) realizovaného v pražkom Display – sdružení pro výzkum a kolektivní praxi. Prostredníctvom série výstav, diskusií, premietaní, kurátorskej a produkčnej podpory vzniku nových autorských diel, publikácií, zdieľaných jedál a workshopov sa projekt na kurátorskej, inštitucionálnej, umeleckej i diváckej úrovni pokúšal komplexne formulovať otázky spojené s telesnou autonómiou, emancipačnou potrebou sebaurčenia, spoločenskými rámcami a nuancami ne/spôsobilosti a “postihnutia”, vylúčením a diskrimináciou na ich základe, či fyzickou a materiálnou povahou nenormatívnej žitej skúsenosti. Dizertačná práca projekt ukotvuje v kontexte súčasných debát o kurátorskom výskume, intersekcionálnom feministickom kurátorstve a kritických štúdiách postihnutia, a prízvukuje tiež dôležitosť autoteoretických a vtelených (embodied) perspektív na život s chorobou či “postihnutím“ v kurátorskej praxi.
- ItemArchitektura jako příležitost k tvorbě(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Svobodová, Šárka; Zálešák, Jan; Brůhová,, Klára; Vorlík,, PetrDizertační práce je zaměřena na problematiku provázanosti architektury a výtvarného umění v období mezi lety 1945–1989. S ohledem na charakter výzkumu, který měl tendence rozpínat se do šířky a svými výstupy směřoval jak do oblasti teorie (v publikačních výstupech), tak do oblasti kurátorství, popularizace a aktivismu, je textová část dizertační práce uspořádána jako soubor uveřejněných a k uveřejnění přijatých prací. Všech pět textů, opatřených pro účely dizertační práce společným úvodem a závěrem, spojuje stejné rámcové téma a je v nich kladena totožná výzkumná otázka – jak vypadala spolupráce architektek či architektů a výtvarných umělkyň či umělců v daném období v praxi? Odpovědi na tuto otázku autorka dizertační práce hledá na pěti konkrétních příkladech tvůrčích osobnosti (architektů Jana Dvořáka a Igora Svobody), objektů (vila s ateliérem umělce Imricha Vaneka) a urbanistických celků (sportovní areál za Lužánkami v Brně a brněnská přehrada). Souhrn dílčích textů pak společně pojmenovává a reflektuje aktuální témata, jakými je komplikovaný vztah naši společnosti k dílům vzniklým v době státního socialismu a s tím související nedostatečná památková ochrana vedoucí k nevratným ztrátám hmotných dokladů o poválečné architektonické a umělecké produkci u nás. Cílem práce je poukázat prostřednictvím konkrétních příkladů na kvalitu dobové produkce, s níž nedostatečná ochrana a slabá odborná péče ze strany relevantních institucí výrazně kontrastuje. I proto je praktickým výstupem soubor aktivit přesahující rámec akademického uchopení tématu. Z nich nejvýrazněji vystupuje výstavní projekt Nechtěné dědictví připravený pro Muzeum města Brna, stejnojmenná autorská kniha a série doprovodných veřejných akcí. Popularizace, medializace a politizace tématu podložené odborným výzkumem se totiž pro tuto chvíli ukazuji být tím nejúčinnějším nástrojem záchrany uměleckého a architektonického dědictví druhé poloviny 20. století. Závěrem badání je pak přesvědčení, že téma přesahuje umělecko-historickou rovinu a je třeba jej nahlížet prizmatem společensko-politickým.
- ItemLiteratúra v pohyblivom obraze. Prípadová štúdia vybraných filmov Martina Ježka(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Hrončeková, Ivana; Cenek, Filip; Csefalvay,, Andreas; Mazanec, MartinDizertačná práca pojednáva o vybraných dielach experimentálneho filmára Martina Ježka, ktoré konceptuálnym spôsobom interpretujú literárne diela z oblasti experimentálnej literatúry 60. rokov, prípadne literárne texty, ktoré jej predchádzali. Na tejto vzorke pozorujem predovšetkým tesnosť vzťahu literárneho textu a filmu, ktorú popisujem v analytických explikáciách jednotlivých diel a ktorá reprezentuje tri typy aplikácie textu do iného média, a to v rovine štruktúry (scenár a partitúra), performativity (aktu čítania v procese natáčania) a v rovine zvuku. Táto tesnosť, spôsob interpretácie textu súčasne definovala kategorizáciu vybranej vzorky. Táto kapitola súčasne predkladá katalógové listy jednotlivých filmov. Osobitou kategóriou je analýza aspektu performativity, ktorá je prítomná na troch úrovniach: v akte filmovej projekcie, v priebehu filmovania aj v priebehu postprodukcie. Ďalšou rovinou práce je nahliadnutie filmografie Martina Ježka z perspektívy galerijnej praxe a súčasného umenia. V práci analyzujem aj konceptuálne postupy a kontexty, ktoré vznik filmov sprevádzajú. Zameranie výskumu organicky vychádza z praktickej časti dizertačnej práce, ktorá má formu autorského videa, výstavy a projekčných cyklov.
- ItemUmění a mateřství(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Olivová, Kateřina; Klodová, Lenka; Koubová,, Alice; Kraĺovič,, JánDizertační práce Umění a mateřství se zabývá vlivem mateřství na žitou realitu žen aktivně působících v uměleckém provozu – umělkyň, teoretiček a kurátorek, aktivistek. Za využití metod feministického a uměleckého výzkumu se zabývám sbíráním a analýzou konkrétních zkušeností jednotlivých matek. Pro můj výzkum je zásadní zachycení šíře možných názorů, pohledů a zkušeností, které mateřství přináší. Nezabývám se izolovaně konkrétními uměleckými realizacemi, ale raději procesy, prostředím a kontexty tvorby, tvůrčími a životními strategiemi uplatňovanými při slaďování osobních a profesních rolí jednotlivých umělkyň. Obsah série třiceti pěti rozhovorů je mým výzkumným materiálem, ale i zdrojem praktické části dizertační práce – knihy Milk and Honey vydané nakladatelstvím wo-men a nakladatelstvím AVU. Dále zkoumám praxi dvou souvisejících komunitních mateřských skupin – Kojící guerilly a Mothers Artlovers. Přičemž Kojící guerilla je podpůrnou skupinou pro matka propagující a normalizující kojení a Mothers Artlovers je podpůrnou skupinou pro rodiče v uměleckém provozu. Všechny tyto výzkumné složky nastavují svým komunitním charakterem perspektivu celému výzkumu postihujícímu univerzální, mnohovrstevnaté a ze své povahy kolektivní téma mateřství.