Automatizovaná diagnóza vývojové dysgrafie založená na kvantitativní analýze online písma

Loading...
Thumbnail Image

Authors

Zvončák, Vojtěch
Šafárová, Katarína
Mekyska, Jiří
Mucha, Ján
Kiska, Tomáš
Losenická, Barbora
Čechová, Barbora
Francová, Pavlína
Smékal, Zdeněk

Advisor

Referee

Mark

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

International Society for Science and Engineering, o.s.

ORCID

Abstract

Prevalence problémů s psaním mezi dětmi školního věku je mezi 10 až 30 %. V současné době neexistuje v České republice objektivní metoda pro diagnózu a hodnocení míry závažnosti vývojové dysgrafie (VD). Cílem této studie je představit novou metodu objektivní diagnózy VD založené na kvantitativní analýze online písma. K tomuto účelu jsme extrahovali ze tří písemných cvičení sadu prostorových, časových, kinematických a dynamických parametrů. Pro identifikaci parametrů s vysokou diskriminační silou jsme následně provedli korelační analýzu mezi těmito parametry a skóry dotazníku HPSQ (Handwriting Proficiency Screening Questionnaire). Použitím klasifikátoru založeného na náhodných lesech v kombinaci s kvantifikací cvičení psaní abecedy jsme dosáhli přesnosti klasifikace téměř 80 % (sensitivita 77 %, specificita 83 %). Přesnost byla zvýšena na 92 % (sensitivita 92 %, specificita 93 %) aplikováním metody sekvenčního dopředného plovoucího výběru parametrů SFFS (Sequential Floating Forward Selection). Tato pilotní studie potvrzuje možnost automatizované diagnózy VD u dětí, které píšou psaným spojovaným písmem.
The prevalence of handwriting difficulties among school-aged children is around 10–30 %. Until now, there is no objective method to diagnose and rate developmental dysgraphia (DD) in Czech Republic. The goal of this study is to propose a new method of objective DD diagnosis based on quantitative analysis of online handwriting. For this purpose, we extracted a set of spatial, temporal, kinematic and dynamic features from three handwriting tasks. Consequently, we performed a correlation analysis between these features and score of handwriting proficiency screening questionnaire (HPSQ), in order to identify parameters with a good discrimination power. Using random forests classifier in combination with quantification of alphabet writing task, we reached nearly 80 % classification accuracy (77 % sensitivity, 83 % specificity). The classification accuracy was increased to 92 % (92 % sensitivity, 93 % specificity) by employing SFFS (Sequential Forward Feature Selection) method. This pilot study proves the possibility of automatic DD diagnosis in children cohort writing with cursive letters.

Description

Keywords

Citation

Elektrorevue. 2018, vol. 20, č. 2, s. 53-57. ISSN 1213-1539
http://www.elektrorevue.cz/

Document type

Peer-reviewed

Document version

Published version

Date of access to the full text

Language of document

cs

Study field

Comittee

Date of acceptance

Defence

Result of defence

DOI

Collections

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By

Citace PRO