2021
Browse
Recent Submissions
- ItemAnalýza vlivu tvaru difuzoru na účinnost turbíny(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Koribský, Denis; Popela, Robert; Navrátil, JanPři experimentálním testování byla věnována pozornost tvaru výstupního hrdla v konfiguraci s turbínou a jeho vlivu na výkonosti turbíny. Výsledkem testování turbíny na dynamometru bylo prokázáno, že tvarová variabilita výstupního hrdla z turbínové skříně, má značný vliv na výkonnostních charakteristikách turbíny. Pro prokázání bylo využito několik odlišných tvarů výstupních hrdel, a to konkrétně rovného potrubí, rozšiřujícího difuzoru a výstupu se skokovou změnou rozšíření. Jedním z dalších požadavků bylo, simulovat obdobné podmínky jako při experimentu s využitím CFD metod. Cílem této práce bylo provést analýzu s využitím metody konečných objemů a výsledky analýzy následně porovnat s experimentálním měřením. Výstupem této práce má být prokázání schopnosti CFD metod, predikovat výsledky experimentálního měření. Firmě by tato schopnost mohla do budoucna napomoct při vyvíjení nových prototypů.
- ItemStabilita měření chyby přímočarosti u dlouhodobých zkoušek(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Moravčík, Patrik; Holub, Michal; Vetiška, JanTáto práca je zameraná na návrh a overenie funkčnosti automatickej korekcie chyby merania priamosti. Experimentálne sú overené mechanické zariadenia pre jemné natočenia. Niekoľko prototypov bolo vytvorených. Všetky z nich boli otestované a zhodnotené. V závere je vyhodnotený celý experiment, a takisto odporúčanie do reálnej aplikácie do obrábacieho stroja. V patentovej rešerši neboli nájdené žiadne relevantné patenty, a preto bude vytvorený patent.
- ItemKonstrukce dávkovací jednotky pro pískování kolejových vozidel(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Szabari, Šimon; Omasta, Milan; Čížek, PetrTáto diplomová práca sa zaoberá vývojom pieskovacej jednotky pre koľajové vozidlá. Cieľom je vyvinúť dávkovacie zariadenie schopné aplikovať piesok do kontaktu kolesa a koľajnice v závislosti na rýchlosti vozidla s detekciou prietoku aplikovaného množstva. Aplikácia piesku alebo alternatívnych materiálov do kontaktu kolesa a koľajnice je účinný spôsob zvýšenia trakcie hnacích koľajových vozidiel. Pri vývoji prebiehala spolupráca s firmou zaoberajúcou sa výrobou zariadení pre koľajovú dopravu. Behom práce bol uplatnený experimentálny vývoj, počas ktorého bol navrhnutý a otestovaný pneumo-mechanický dávkovač s kontrolou aplikovaného množstva piesku. Súčasne s dávkovacou jednotkou bol vyrobený zásobník piesku zástavbovo vyhovujúci typovému koľajovému vozidlu za účelom testov v reálnej prevážke. Nahrnuté riešenie v podobe predprototypu má potenciál priniesť zlepšenie vo viacerých oblastiach pieskovacích systémov.
- ItemVýpočet vzpěrné stability nosného systému(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Majer, Tomáš; Šplíchal, Jan; Löffelmann, FrantišekRešeršní část práce shrnuje poznatky z oblasti výpočtu vzpěrné stability a způsobů přenosu tepla. V další části je řešen výpočet vzpěrné stability dvou typů vzorků za pomocí analytického přístupu, metody konečných prvků a ověřen s využitím experimentálního měření. V neposlední řadě se práce zabývá CFD výpočtem pro zjištění teplotního pole na zkoumaných vzorcích, který je využit pro výpočet vzpěrné stability s teplotním ovlivněním.
- ItemOptimalizace konzoly brzdících štítů lehkého proudového letounu(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Kopecký, Marek; Koutný, Daniel; Maňas, PavelDiplomová práce se zabývá návrhem konzoly brzdícího štítu do lehkého proudového letounu. Tvar konzoly byl navržen pomocí topologické optimalizace a konzola byla vyrobená pomocí technologie výroby Selective Laser Melting z materiálu AlSi10Mg. Topologickou optimalizací se konzola odlehčila o 37 % oproti původní součásti a pomocí metody konečných prvků byla provedena deformačně – napěťová analýza k jejímu ověření. Vyrobený prototyp byl destruktivně testován pro zjištění reálného chování a tento test byl porovnán s MKP simulací. Testováním bylo též ověřeno, že konzola vyhovuje daným stavům zatěžování a má téměř pětkrát větší únosnost, než může nastat při reálném zatěžování. Návrhem nového odlehčeného tvaru konzoly se zvětší dolet letounu a zmenší se uhlíková stopa.