2023

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 6
  • Item
    "Future of work"
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Zarevska, Dragana; Cenek, Filip; Artamonov, Vasil; Hrončeková, Ivana
    Prostředí práce prochází v 21. století zásadními proměnami, zejména v posledních několika letech, kdy rychlost těchto změn přispěla k rozšíření pojmu „exponenciální doba“. To je důsledkem situace, kdy se novinky stávají zastaralými v extrémně krátkém časovém úseku. Tyto proměny jsou poháněny technologickým pokrokem, globalizací a proměnlivými společenskými normami. V rámci této změny paradigmatu čelí umělci, jakožto součást tohoto vývoje, nejrůznějším výzvám a příležitostem při redefinici svých rolí a pracovních procesů. Předkládaná umělecká disertace s názvem „Budoucnost práce“ si klade za cíl představit několik perspektiv na kontexty umělecké tvorby prostřednictvím rozhovorů s mladými vizuálními umělci a doplňkových uměleckých prací. Zaměřuje se spíše na to, jak se umělci sami vnímají, než na to, co od nich očekává společnost. Teoretická i praktická část práce se nachází na průsečíku širších kategorií, jako jsou spekulativní fikce, možnosti (potentialities) a posthumanismus. Výzkumný přístup je kvalitativní a soustředí se na několik rozhovorů s vizuálními umělci, kteří reflektují své postřehy, zkušenosti a obavy. Příběhy účastníků jsou analyzovány diskurzivně, s cílem najít společná schémata a perspektivy, což umožňuje vytvořit základní poznatky o měnícím se uměleckém prostředí a o tom, jak v něm umělci nacházejí své místo. Kromě zmíněných rozhovorů disertace obsahuje doplňkovou uměleckou práci, která slouží jako praktický výstup zjištění a reflexí nad budoucností umělecké práce. Umělecký segment, instalace pod názvem „Dívka se jménem Práce“, je trilogií kombinující minulé vizuální, zvukové a performativní práce i některé probíhající projekty, které mají za cíl poeticky zaujmout diváka. Věřím, že možné implikace této studie jsou významné pro vyjádření a zdůraznění nastupujících trendů, inovativních přístupů a výzev, kterým čelí mladí vizuální umělci. Tato interdisciplinární disertace má za cíl podnítit hlubší porozumění současným uměleckým procesům a jejich potenciálu pro změnu, adaptaci, růst a znovuobjevení v kontextu rychlých změn. Jakožto spojení empirického výzkumu a uměleckého vyjádření se „Budoucnost práce“ snaží prohloubit porozumění výzvám a možnostem, které na umělce čekají, a nabídnout vhled nejen umělecké komunitě, ale i širší společnosti.
  • Item
    Syntetická těla
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Veselá, Lenka; Fajnor, Richard; Kolářová,, Kateřina; Klodová, Lenka
    V disertační práci ukotvené figurou syntetických těl reflektuji skutečnost, že nejsme uzavřenými, od ostatního světa oddělenými subjekty, ale živými soubory formovanými s přispěním prostředí, jež nás obklopují a prorůstají a do nichž zpětně prosakujeme. Se zaměřením na syntetické chemické látky průmyslového původu, jež se v éře označované jako antropocén staly na Zemi všudypřítomnými, zkoumám dalekosáhlé důsledky toho, co znamená být syntetickým tělem ve světě prodchnutém a poznamenaném technologickým působením člověka. Prostřednictvím kolektivního publikačního a výstavního projektu Synthetic Becoming a individuálně rozvíjené intervence, jež lokalizuje působení antropogenního chemického znečištění v našem smutku, podrážděnosti, úzkostech, roztěkanosti či pocitech marnosti a beznaděje, hledám, jak se naučit dobře žít v kontextu industriální modernitou zapříčiněných změn. Jak se vyrovnat s radikální otevřeností a propustností našeho těla, a takto i jeho zraněností a zranitelností? Jak nahlédnout, kým se s průmyslovými chemikáliemi stáváme, a přijmout součást našeho já spoluutvářenou průmyslovým způsobem výroby, distribuce a spotřeby? Jak odolávat, přežít a pokračovat dál — společně s průmyslovými chemickými látkami i jim navzdory?
  • Item
    Tanec s miliony uzlů. Návrat k řemeslným technikám a autorské práci s textilem v kontextu současné umělecké praxe
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Gryboś, Julia; Rathouský, Luděk; Klodová, Lenka; Janečková,, Zuzana
    Disertační práce s názvem Tanec s miliony uzlů. Návrat k řemeslným technikám a autorské práci s textilem v kontextu současné umělecké praxe mapuje tendenci návratu k řemeslným technikám a rukodělnosti na poli současného umění. Tendence je v textu reflektovaná prostřednictvím definice relevantních pojmů, příkladů několika tuzemských a zahraničních výstavních projektů, rukodělně zaměřené praxe současných umělkyň a umělců, a skrze reflexi vlastní umělecké praxe. V návaznosti na předpoklad, že se do středu uměleckého zájmů dnes více dostává výrobní proces a tvorba samotná, se disertační práce ptá po příčinách a důvodech tohoto obratu a současně ho ukotvuje do širších společenských souvislostí. Reflexe tématu je v práci prezentovaná skrze zkušenost formulovanou z pozice dlouholeté kolaborativní umělecké praxe s Barborou Zentkovou a nabízí tak asociativní přemýšlení nad podobou a rozsahem dané tendence v současném umění, jako i nad jejími možnými východisky a příčinami.
  • Item
    „Filozof struktur“. Zapomnění, archiv a znovuobjevení Jaroslava Josefa Polívky
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Jackson, Ladislav; Zálešák, Jan; Jakubec,, Ondřej; Šlapeta, Vladimír
    Hlavním výstupem disertační práce je výstava Filozof struktur: Architekt a inženýr Jaroslav J. Polívka (18861960), která byla realizovaná v roce 2021 v Galerii FaVU v Brně a v roce 2022 v Galerii Jaroslava Fragnera v Praze. Textová část, která ji doprovází, práce představuje rozsáhlé dílo Jaroslava Josefa Polívky, zasazuje jej do kontextu vývoje globální moderní architektury i do vztahu k podmínkám práce architekta a inženýra v první polovině dvacátého století. V návaznosti na hlavní okruhy výstavy rozpracovává tematické okruhy míst, v nichž Jaroslav Polívka působil a pro které navrhoval, sociální sítě, do nichž se včlenil a jichž byl aktér, a archiv, jehož struktura hrála významnou roli v jeho zapomenutí i znovuobjevení. Cílem práce není Polívku vmanipulovat do role „velkého architekta“, ale představit ho jako spolutvůrce solidní stavební kultury v českých zemích, v evropském zahraničí i v severní Americe, ukázat rozmanitost stavebních typů, v nichž dokázal najít příležitosti pro technické a konstrukční inovace, jimiž chtěl přispět k zlepšení moderního života. Cílem práce je rehabilitace stavitele a architekta, odpoutání vyprávění jeho odkazu od jiných autorit, jak je tomu doposavad v tuzemské i americké historiografii zvykem (představitelé československé avantgardy, Frank Lloyd Wright) a naznačení řady mimouměleckých a mimoarchitektonických okolností, které utvářely podobu jeho děl.
  • Item
    Velký bratr je mrtev. Decentralizovaný sběr, analýza, vizualizace a interpretace rozsáhlých dat v umělecké praxi
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Javůrek, Tomáš; Cenek, Filip; Horáková, Jana; Joler, Vladan
    Text disertační práce v teoretické rovině konfrontuje metafory z Orwellova románu 1984 se stavem společenského uspořádání tak, jak jej popsal Gilles Deleuze ve svém textu Postscript on the Societies of Control a jak nynější technologickou a informační společnost vnímají současní autoři a autorky. Dále jsou v něm uvedeny popisy praktických uměleckých výstupů autora, které jsou také vsazeny do výše uvedeného teoretického kontextu disertační práce.