2015
Browse
Recent Submissions
Now showing 1 - 5 of 46
- ItemTvorba nanostruktur a nanosoučástek pro oblast nanoelektroniky a spintroniky(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Lišková, Zuzana; Šikola, Tomáš; Červenka, Jiří; Čech, VladimírPráce pojednává o vytváření grafenových nanostruktur a jejich aplikacích při měření transportních vlastností grafenu. Na vyrobených exfoliovaných šupinkách grafenu, CVD grafenových vrstvách a zrnech jsou vytvářeny kontakty litografií elektronovým svazkem pro měření jejich odporu. Grafen je rovněž stejnou metodou tvarován. Rezistivita vrstvy, koncentrace a pohyblivost nosičů náboje jsou stanoveny pomocí různých přístupů. Diskutována je také hystereze objevující se v závislosti rezistivity na hradlovém napětí. Významná část práce je věnována sledování odezvy odporu grafenu na změnu relativní vlhkosti prostředí a případnému využití grafenu jako senzoru relativní vlhkosti.
- ItemPadákové záchranné systémy lehkých sportovních letadel(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Šorf, Oldřich; Třetina, Karel; Salga, Jaroslav; Daněk, VladimírTato doktorská práce popisuje padákové záchranné systémy pro malá letadla a zaměřuje se na jejich funkčnost v krajních oblastech obálky použitelnosti, zejména v malých výškách a při malých rychlostech letu (pádu). K rozšíření obálky použitelnosti záchranného systému do této oblasti byl zkonstruován inovativní dělitelný slider kruhového padáku, který za vysokých rychlostí funguje klasickým způsobem, ovšem za nízkých rychlostí se při vytahování padáku z kontejneru vrchlíku rozdělí a neomezuje tak rychlost jeho otevření. Konstrukční řešení tohoto slideru je předmětem nové přihlášky vynálezu „Zařízení pro regulaci rychlosti otevírání padáku“, podané u Úřadu průmyslového vlastnictví v Praze, dne 14.8.2014 pod číslem PV 2014-543. Doktorská práce dále obsahuje výpočetní princip otevírání kruhového padáku a konstrukční řešení dělitelného slideru. Pro ověření funkce dělitelného slideru byl vyroben model padáku a podroben sadě shozových zkoušek. Hlavním přínosem doktorské práce je rozšíření obálky použitelnosti záchranné soustavy do oblasti jejího statisticky nejčastějšího použití, tzn. do malých výšek a malých rychlostí letu (pádu).
- ItemMěření a vyhodnocování přímosti osy rotačních výkovků pomocí fotogrammetrie a analýzy obrazu(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Zatočilová, Aneta; Brandejs, Jan; Druckmüller, Miloslav; Matula, Pavel; Morovič,, LadislavPráce se zabývá návrhem metodiky měření tvaru a rozměrů rotačně symetrických výkovků. Většina dostupných bezdotykových systémů není možné pro tuto aplikaci použít zejména z důvodu vysoké teploty a velkých rozměrů měřených polotovarů. V současné době existuje pouze několik komerčních systémů, které jsou určeny pro toto specifické měření. Tyto systémy jsou založeny na principu vyhodnocování časové odezvy vyslaného modulovaného signálu. Odborné prameny uvádějí také další přístupy k měření založené na principu triangulace a analýzy obrazu. Výhodou systému založeného na těchto principech by měla být především rychlost měření a zásadně nižší cena. V práci je popsán aktuální stav výzkumu a vývoje a navržen vlastní přístup, který je založen na pasivní fotogrammetrii a analýze obrazu. Hlavní část práce je věnována návrhu dílčích metod a jejich zavedení do programovacího jazyka v prostředí Matlab. Funkčnost metodiky a softwaru byla ověřena měřením válcových trubek malých rozměrů v laboratorních podmínkách. Na základě statistické analýzy výsledků jsou diskutovány a hodnoceny dílčí metody a navrženy kroky, které zajistí zvýšení přesnosti a snížení rozptylu výsledků. Optimalizace a další vývoj této metodiky by mohli vést k sestavení profesionálního měřícího systému určeného pro tuto vysoce specifickou aplikaci.
- ItemVliv zpevňování výbuchem na strukturu a vlastnosti Hadfieldovy oceli z hlediska užití v železniční dopravě(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Havlíček, Petr; Stránský, Karel; Podrábský, Tomáš; Nesvadba,, Petr; Schmidtová,, EvaVysokolegovaná austenitická manganová ocel – Hadfieldova ocel – se díky své dobré otěruvzdornosti pracovního povrchu při zachování vysoké houževnatosti středové části využívá pro odlitky srdcovek. Srdcovky jsou nejvíce dynamicky zatěžovaný díl železničních výhybek. Díky nízké povrchové a podpovrchové tvrdosti dochází v prvních fázích od vložení do trati k plastické deformaci a rychlému opotřebení pojížděných ploch srdcovek. Jednou z možností, jak povrchovou a podpovrchovou tvrdost zvýšit a zajistit tak zlepšení rozměrové stability včetně navýšení životnosti srdcovek, je zpevnění jejich horních pojížděných ploch výbuchem. Tato technologie spočívá v detonaci trhaviny v bezprostřední blízkosti pojížděného povrchu srdcovky vyvolávající vysokotlakou rázovou vlnu extrémně krátkého trvání, jejíž průchod způsobí plastickou deformaci ve struktuře materiálu. Práce se zabývá analýzou vlivu zpevnění výbuchem na strukturu a vlastnosti Hadfieldovy oceli. Na vzorcích zpevněných výbuchem je měřena povrchová a podpovrchová tvrdost, provedena mikroskopická a rentgenostrukturní analýza, včetně TEM analýzy transmisním elektronovým mikroskopem. Součástí práce je také experimentální testování charakteristik včetně vyhodnocení výsledků kontaktně – únavového zatížení vzorků Hadfieldovy oceli zpevněných výbuchem. V poslední části experimentů jsou uvedeny výsledky dlouhodobého sledování vlastností, povrchové tvrdosti a opotřebení pojížděných ploch srdcovky zpevněné výbuchem a vložené do železniční sítě v ČR.
- ItemPříspěvek k problematice redukce průběžných dob ve výrobních systémech(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Hromková, Ivana; Knoflíček, Radek; Škopán, Miroslav; Šťastný, Jiří; Mostýn, VladimírPředkládaná dizertační práce má za cíl rozpracování metodologií a nových přístupů pro redukci průběžných dob ve výrobních systémech. Práce se tedy detailně zabývá návrhem nových komplexních přístupů pro zkracování průběžných dob. V dizertační práci je popsána metodologie využití těchto přístupů ve výrobních systémech, je navrhnuto jejich zařazení do řídící struktury výrobního podniku a rozpracována odpovídající manažerská podpora pro úspěšnou aplikaci těchto nových přístupů do průmyslu. První část práce shrnuje aktuální poznatky z oblasti redukce průběžných dob. Jsou definovány a popsány jednotlivé metody, které mohou být pro redukci průběžných dob využity, z nichž je vybrána simulace diskrétních výrobních systémů jakožto vhodná metoda pro účely rozpracování problematiky. Další část práce se proto věnuje simulačnímu přístupu k problematice redukce průběžných dob a faktorům, které je ovlivňují, jako například procesní čas, velikost výrobní dávky, délky front atd. V této části práce je také diskutováno využití informačních technologií (programovací jazyky, knihovny a softwarové nástroje), které umožňují efektivní tvorbu simulačních modelů. Druhá část práce je zaměřena na průmyslové aplikace realizované za účelem redukce průběžné doby výroby. Konkrétní simulační analýzy se zabyvají například redukcí průběžné doby pro výrobu chirurgických nástrojů, šroubů, lamel, ale i transportních systémů, optimalizací vstupu výrobních příkazů do výrobního systému, problematikou zásobování atd. V druhé části práce je také popsán praktický přístup k transferu dat do/z simulačního modelu, připojení simulačního SW na databázi ERP podniku a energetická náročnost výroby. Závěr práce shrnuje poznatky, které byly zjištěny ohledně problematiky redukce průběžných dob, a v rámci zvolené metodiky simulace výrobních procesů naznačuje další postup možný v oblasti výzkumu i praktického využití.