2024

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 9
  • Item
    Post-performance. Tekutá identita na přelomu civilizace
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Alster, Darina; Ruller, Tomáš; Čierna,, Pavlína Fichta; Cséfalvay,, András
    Název mé disertační práce se skládá ze dvou slov: Post a performance. Analyzuji jejich význam a to, co jejich spojení v oblasti současného umění představuje. Performance je klíčovým médiem nejen pro můj osobní umělecký projev, ale i pro zachycení principů, na kterých funguje naše společnost. Porozuměním těchto principů, sdělováním a sdílením jejich významu se dozvídáme mnoho o vnitřní identitě člověka a běhu světa. Současné umění spolu s post-humanistickým spekulativním feminismem vytváří utopie a vize nové společnosti. Umění je velmi politizováno podobně jako jsou politizovány emoce. Péče, soužití, léčení, příběhy, láska, identita, sexualita, spiritualita, ekologie jsou příklady témat, která hýbou proudem současného umění. Performance je možností či způsobem překračování osobních a politických tabu. Zajímá mě zkoumání funkčnosti společenských konstruktů jako jazyk, myšlení nebo vztahy a překračování limitů vlastního ega a představ o světě. Nalézám zde smysl pro náš současný život ve fyzicko-psycho-duchovním kontextu. Současné umění je skvělým terénem pro tento druh výzkumu osobního i společenského prožívání.
  • Item
    České umění videa
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Zajačiková, Veronika; Ruller, Tomáš; Blažíček,, Martin; Kupková, Marika
    Disertační projekt České umění videa si klade za cíl komplexně zmapovat a vymezit kategorii videoart v českém kulturním kontextu, přičemž jej přirozeně zasazuje do mezinárodního rámce. Projekt se skládá ze tří samostatných, avšak vzájemně provázaných částí, jímž předchází exkurz do počátků západního a středoevropského videoartu. Teoretický výzkum směřuje k publikaci, která se pokusí zdokumentovat české umění videa vázané analogovou technologií. Tento výzkum zahrnuje období prvních průkopníků média videa ve světě v 60. letech, přes situaci na přelomu 70. a 80. let v Československu, až po 90. léta kdy tuto epochu uzavírá nástup digitálních technologií. Součástí práce je rovněž kurátorský projekt výstavy, který prakticky reflektuje výzkum. Cílem disertační práce je zaujmout odborné stanovisko k českému umění videa z teoretického i historiografického hlediska a zároveň toto téma přiblížit širší veřejnosti prostřednictvím výstavního projektu. Současná doba je k takovému zhodnocení příhodná, zejména díky dostatečnému časovému odstupu, který umožňuje objektivní reflexi. K dispozici jsou navíc teoretické nástroje a metodologické přístupy, včetně zahraničních odborných zdrojů, které v českém prostředí dosud chyběly.
  • Item
    Generativní tektonika robotické tvorby
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Králík, Martin; Medek, Tomáš; Horáková, Jana; Křenek, Ladislav
    Tato práce je zaměřena na vztah umělce a robotických technologií během společné práce. Nikoli jen ve smyslu, jak se stroji pracovat, ale co lze s jejich pomocí vytvořit, jak se můžou stát velice sofistikovaným nástrojem výtvarníka, a jak současně zachovat tvůrčí roli člověka v procesu tvorby. Práce se zabývá průzkumem kreativity a dosažitelných limitů robotické tvorby, jakým způsobem se tyto limity mohou posunout použitím pokročilých softwarových nástrojů generativní tvorby a jak výpočetní technika ovlivňuje tvorbu autora ve stále se zrychlující době, kde se mnohdy volí snazší cesta a všeobecně se zapomíná na hodnotu řemeslných dovedností. Práce se odklání od širšího kontextu digitálního sochařství a zaměřuje se na robotickou tvorbu jako specifický nástroj s jedinečnými vlastnostmi, přičemž propojuje použití generativního algoritmického softwaru s fyzickým zpracováním pomocí strojů, zejména prostřednictvím standardního a robotického 3D tisku. Práce je tedy o transformaci procesů, ale také myšlení, které stojí za vznikem nových forem a metod.
  • Item
    Hmota – design a distribuce malby
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Tajovský, Jakub; Houser, Milan; Zálešák, Jan; Bernartová, Jana
    Tato práce představuje aspekty inovované malířské technologie navržené pro rozšířené, intermediální pole. Vycházím při ní z premisy, že design a volné umělecké disciplíny jako malba bývají prezentovány jako protiklady, z nichž první produkuje utilitární objekty a druhé, volné disciplíny, se zakládají na produkci „nefunkčních“ estetických objektů. Ve své práci se snažím aplikovat několik hypotéz o vnitřní, objektově motivované aktivitě při vytváření malířských objektů. První je o závislosti jazyka malby na technologii. Malba je podle této hypotézy subjekt-objektem, rozvíjejícím imaginativní kapacity aktérů, kteří do ní aktivně i pasivně vstupují. Těžištěm mé práce je autorský design malířské technologie přizpůsobený především malířské hmotě Glup, vyvinuté v rámci samotného uměleckého výzkumu. Fenomén malby je zde interpretován jako platforma, jež rozpouští zažité formy materiálů, vizuálních objektů i aktérů za účelem materializace syntetické identity v obraze. V teoretické rovině práce operuji s pojmem „hmota malby“ označujícím fyzické i symbolické materiály a aktéry, jež figurují v objektech malby. Hmota malby je druh materie stimulující imaginaci svou plasticitou a schopností ukládat v sobě otisky informací. Je zvláštním druhem paměťového nosiče, jenž determinuje obrazové informace svou „materiální inteligencí“. Pojem umělé či materiální inteligence zpřístupňuje nadindividuální imaginaci tvůrčích aktérů/prostředků zapojených do vytvářeného díla. Přenesením tohoto populárního pojmu do pole malířské technologie jsem se snažil vytvořit můstek, jenž představí hmotu malby nikoliv jako pasivní materiální systém obrazu, ale jako „prizmatickou čočku“, jež nabízí nespecifikované množství odosobněných pohledů. Tento text představuje model autorské technologie malby, interpretovaný jako malířský objekt, dílo a zároveň jako podklad k produkci dalších děl. Stejně jako tento text je většina výstupů mého uměleckého výzkumu otevřeným dílem, buď proto, že jsou navrženy jako kolaborativní tvůrčí platforma, nebo nejsou ze své podstaty definitivní, ale vyjadřují jeden úhel dynamického vztahu k příslušným diskurzům. Výsledkem práce je syntetický, variabilní objekt malby, jenž umožňuje volné propojování jednotlivých performativních rovin, materiálů, nástrojů a nabízí prostor pro diverzitu tvůrčích přístupů. Záměrem není vytvořit komerční technologický produkt, jenž bych nabízel dalším autorům, ovšem líbí se mi myšlenka, že takový malířský produkt není omezen autenticitou solitérního autorského přístupu. Proto výsledný produkt technologie podléhá autorské licenci CC-BY-SA, pod kterou ji může kdokoliv využít při uvedení původu a dodržení stejné licence pro další distribuci.
  • Item
    Sociological, philosophical and political aspects of field recording. Field recording and soundscape as a tool for reflecting on the historical memory of a place
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění, ) Solčáni, Ján; Cenek, Filip; Flašar,, Martin; Sharifullin,, Stas
    Cieľom tejto práce je skúmanie sociologických, filozofických a politických aspektov terénneho nahrávania a analýzy zvukovej krajiny ako nástrojov k reflexii pamäti miesta. Vychádzajúc z teórií zvukových štúdií, kultúrnej geografie a kritických teórií prepája výskum teoretické skúmanie s aplikáciou v praktických projektoch v snahe rekontextualizovať terénne nahrávanie ako nástroj kritickej angažovanosti citlivý k skúmanému miestu. Práca začína skúmaním praktík hlbokého počúvania, ako ich vymedzila Pauline Oliveros, ktoré predstavuje v rámci projektu Unseen. Pokračuje rozborom zvukových prechádzok ako metódy stelesneného výskumu, kritickým prehodnotením konceptu zvukovej krajiny a skúmaním terénneho nahrávania ako komplexnej praxe, ktorá v sebe spája počúvanie, zvukové prechádzky a analýzu zvukovej krajiny. Praktické výskumy zahŕňajú zvukové mapovanie gotických kostolov na južnom Slovensku, školu zvukových prechádzok a zvukové mapovanie opusteného domu kultúry. Tieto realizácie ukazujú, ako môže pozorné počúvanie odhaliť skryté pamäte, spochybniť dominantné naratívy a otvoriť nové možnosti smerom k inkluzívnejšej a ekologicky citlivejšej budúcnosti. Výskum zahŕňa aj kurátorskú prax realizovanú v rámci nezávislého vydavateľstva Skupina, ktoré sa zameriava na terénne nahrávky a kompozíciu zvukovej krajiny. Prezentáciou týchto projektov sa práca zasadzuje za reflexívnejšie, citlivejšie a eticky angažovanejšie prístupy k zvukovej dokumentácii a kompozícii, pričom zdôrazňuje potenciál terénneho nahrávania a zvukovej krajiny ako nástrojov kritickej angažovanosti v oblasti miesta, pamäti a sociálnej transformácie.