2021
Browse
Recent Submissions
Now showing 1 - 5 of 26
- ItemOptimalizační algoritmus pro příhradové ocelové konstrukce(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Zeizinger, Lukáš; Malášek, Jiří; Čorňák,, Štefan; Brázda,, RobertPráce se zabývá optimalizací příhradových konstrukcí stavebních a dopravních strojů. Cílem bylo vytvoření algoritmu, který dokáže navrhnout optimalizovanou konstrukci. Simulace proběhla na dvou experimentech, při nichž bylo počítáno s 52 sadami různých zadání, které jsou podrobně zpracovány do grafů. V rámci optimalizace je využito jednorozměrné cílové funkce hmotnosti nebo ceny, ale je taktéž zapracovaná vícerozměrná účelová funkce. Pro pevnostní výpočet příhradové konstrukce je použitá variační formulace konečných prvků pro prutovou soustavu a pro optimalizaci je využito genetického algoritmu. V závěru práce jsou formulovány konkrétní kroky, které vedou k nejvhodnějšímu nastavení algoritmu.
- ItemDestratifikace vodních nádrží(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Sluše, Jan; Pochylý, František; Kozubková, Milada; Šulc, JanDisertační práce je zaměřena na návrh nového zařízení pro aeraci vodních ploch s nízkou hloubkou vodní masy. Aerace se řadí mezi ekologické preventivní metody pro omezení růstu sinic. Zvýšení rozpuštěného kyslíku ve vodní mase má za následek podporu růstu organismů, které jsou znevýhodněné nemožností pohybu ve vodní mase, a tím i k podpoře biodiverzity. Nastolená biodiverzita má pozitivní vliv na kvalitu vody, kdy nedochází k přemnožení jednoho druhu organismu, zvláště pak sinic. Navržené aerační zařízení využívá k transportu kyslíku do vody membránu tvořenou dutými vlákny. Při aeraci dochází k rozpouštění vzduchu přímo na povrchu membrány a nedochází tak k úniku vzduchu ve formě bublin. Tento způsob aerace má nízké provozní náklady a vysokou účinnost vnosu kyslíku do vody. Distribuce ve vodním díle je zajištěna speciální loďkou. Tato loďka se pohybuje po vodní hladině a na své svrchní palubě má umístěnou technologii. Aerace se provádí skrz aerační modul umístěný ve vodě. Pohyb loďky je řešen částečně autonomním řízením.
- ItemModel systému automatického řízení přesného přiblížení a přistání civilního dopravního letadla za použití informací DGNSS(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Hvězda, Michal; Vosecký, Slavomír; Jalovecký, Rudolf; Hlinka, JiříV současné době jsou v České Republice publikována přiblížení LPV, jejichž použití umožňuje evropské rozšíření družicového navigačního systému EGNOS. Publikované výšky rozhodnutí ale zatím neumožňují jejich ekvivalenci k přesným přiblížením ILS CAT I. Ověřování modelu automatického přesného řízení přiblížení letadla prezentovaného v rámci této práce ukazuje, že je možné splnit požadavky leteckých předpisů na provedení přiblížení LPV pro výšky rozhodnutí nižší než dosud publikované. Model je vytvořen na základě nejmodernějších metod vývoje založeném na modelování v nástroji umožňujícím současné zpracování spojitých a diskrétních signálů. Architektura modelu sice kopíruje osvědčený systém ILS ve volbě souřadného systému a v oddělení směrů, ve kterých je vedení letu prováděno, ale umožňuje navíc přiblížení po křivce. Použití digitálních dat družicového navigačního systému otevírá další možnosti jeho použití, rozšiřování a vylepšování. Udržování kurzu, odchylky polohy a výšky letu je ověřeno ve scénářích, které zahrnují podrobné cíle práce vytvořené na základě definice procesu přesného přiblížení letadla a které zahrnují výpadek navigačního signálu, vliv větru, různé sestupové úhly a přiblížení po křivce. Analýza chování regulované soustavy ve scénářích umožňuje vývoj jednotlivých modulů automatického systému řízení přesného přiblížení až do aplikované úrovně, totiž konkrétních simulací zdařených přiblížení.
- ItemRole of Plasticity in Nitinol Fatigue(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Shayanfard, Pejman; Šandera, Pavel; Seiner,, Hanuš; Dlouhý, AntonínDisertace analyzuje vliv koncentrátorů napětí na průběh martensitické transformace, vznik plastické deformace a její vliv na přerozdělení napětí a vznik zbytkového pnutí a reziduálního martenzitu v okolí koncentrátorů v prvcích ze slitin s tvarovou pamětí NiTi. Vliv je analyzován v režimech superelastického isotermálního cyklování a aktuačního cyklování, t.j. teplotního cyklování pod vnějším napětím. Disertace využívá pro vyhodnocení vlivu experimentální přístup spolu s numerickými simulacemi metodou konečných prvků na modelových případech tenkých pásků ze slitin NiTi opatřených půlkruhovými vruby. V experimentální části je vyhodnocován vliv koncentrátorů pomocí termomechanických experimentů s využitím metod obrazové korelace a rentgenové mikrodifrakce pro lokální analýzu deformací a fázových objemových podílů v průběhu cyklování v okolí vrubů. Simulace metodou konečných prvků poskytují komplementární informace o průběhu napětí, deformací a martensitické transformaci, zejména o vývoji jednotlivých složek celkové deformace, tj. elastické a plastické, a vývoji zbytkového pnutí a s ním souvisejícím zbytkovým martensitem.Disertace je dále doplněna o numerickou analýzu vlivu konstrukce stentů na lokální cyklický průběh martensitické transformace a jeho vliv na únavové vlastnosti.
- ItemAnalýza změn struktury a vlastností slitiny Al-Si během odstátí taveniny(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Krahula, Karel; Zemčík, Ladislav; Lichý, Petr; Kaňa, VáclavPředložená disertační práce se věnuje problematice výroby odlitků z hliníkových slitin. Mapuje průběh změn morfologie eutektika a jeho vliv na mechanické vlastnosti během dlouhodobého odstátí taveniny. K popisu těchto procesů zejména přispívá použití metod obrazové analýzy. Prezentované výsledky dokazují, že tvar eutektika se nemění ani během odstátí taveniny po dobu 110 minut. Dochází pouze k jeho zhrubnutí a zvětšení velikosti zrna. Neprokázal se ani vliv na mechanické vlastnosti, které vyhovovaly praktickému použití námi zkoumané slitiny.