2017

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 7
  • Item
    Zpracování vybrané terminologie při analýze silničních nehod
    (Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství, ) Tokař, Stanislav; Vémola, Aleš; Šachl, Jindřich; Kropáč, František; Drahotsky, Ivo
    Práce se zabývá problematikou terminologie užívané v soudně-inženýrské praxi při analýze silničních nehod (ASN). Jedná se o definování pojmů popisujících specifické znalecké zkoumání v oblasti ASN jakými jsou možnost odvrácení střetu a možnost zabránění střetu. Dále se práce zaměřuje na terminologii užívanou v oblastech úzce spojených s ASN jako je řešení případů páchání trestné činnosti v oboru pojištění motorových vozidel z pohledu technického znalce. V této oblasti jsou řešené pojmy rozsah poškození, charakter poškození, korespondence poškození a technická přijatelnost nehodového děje vzájemně propojeny v určitý metodický postup, který může posloužit, jako pomůcka pro znalce při řešení takových případů. Zpracovány jsou i vybrané pojmy z technicko-právní oblasti, se kterými se znalci často setkávají, přitom neexistuje jednotný přístup pro jejich hodnocení z technického pohledu. Zde se jedná o možnosti stanovení hranice náhlé změny rychlosti jízdy a náhlé změny směru jízdy vozidla.
  • Item
    Systémový přístup ke stanovení výše škody na životním prostředí při transportu nebezpečných chemických látek
    (Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství, ) Popelová, Barbora; Adamec, Vladimír; Božek,, František; Balog, Karol; Kledus, Robert
    Současný stav stanovení výše škod na životním prostředí je zaměřen především na důsledky dlouhodobého působení negativních faktorů, jako jsou například emise z dopravy a průmyslu. Významná poškození mohou být způsobena i v důsledku krátkodobého působení, jako jsou například havárie během transportu nebezpečných látek, kdy dojde k jejich úniku a to buď následkem poruchy na vozidle, nebo při dopravní nehodě. Škody, které jsou v souvislosti s nimi následně řešeny, ve většině případů zohledňují pouze náklady spojené s likvidací a sanací zasaženého území. Je však důležité si uvědomit, že od vzniku škod do doby návratu prostředí do původního stavu, je-li to vůbec možné, dochází k mnoha změnám nesoucí další související náklady spojené s jejich náhradou. Příkladem je nemožnost využívání funkcí, které poškozené území poskytovalo. Cílem dizertační práce proto bylo analyzovat současný stav stanovení výše škod na životním prostředí, analyzovat vhodné metody pro sjednocení postupu v rámci znalecké činnosti a navrhnout systémový přístup stanovení výše škod na ŽP. Navržený postup byl následně implementován do softwarového nástroje, který by měl sloužit pro potřeby soudně znalecké a expertní činnosti.
  • Item
    Systémové pojetí metody nejvyššího a nejlepšího využití při oceňování nemovitostí
    (Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství, ) Klika, Pavel; Bradáč, Albert; Weigel, Lubomír; Mikš, Lubomír
    V současné době, kdy v důsledku rozvoje mezinárodního investičního trhu roste vliv legislativy okolních zemí a zejména zemí EU na oceňování majetku, vzniká potřeba sjednotit nejenom oceňovací postupy, ale i jednotlivé pojmy, definice, přístupy, metody a požadavky na výkon profese znalce a odhadce. Jedním z často požívaných pojmů v oblasti oceňování majetku je pojem High and best use (Nejlepší a nejvyšší využití). Jedná se o pojem, který se objevuje jak v zahraniční literatuře, tak v literatuře české, zejména ve spojení s oceňováním majetku. Při ocenění majetku, kdy volíme přístup ocenění tak, že uvažujeme využití majetku v budoucnu, je úvaha o nejlepším využití zásadní. Pokud volíme ocenění tzv. výnosovým způsobem, tedy uvažujeme budoucí výnosy z majetku, měla by být úvaha o nejlepším a nejvyšším využití majetku neopomenutelnou součástí ocenění. Přestože se jedná o pojem zcela zásadní, neexistuje v zahraničí ani v ČR žádná literatura, která by podrobněji rozebrala postup vyhodnocení majetku na základě metody nejlepšího a nejvyššího využití. Hlavním cílem této disertační práce je systémovým přístupem rozpracovat postupy ocenění pomocí metody nejlepšího a nejvyššího využití a vytvořit standard pro znalce, podle kterého by bylo možné zpracovat ocenění, respektive část ocenění nemovitého majetku tak, aby na základě takového ocenění bylo možné stanovit tržní hodnotu nemovitostí v souladu s mezinárodními standardy a moderními publikacemi o oceňování majetku. Výsledkem této práce je tedy jak návrh podrobného postupu kvalifikovaného znalce pro vyhodnocení nejlepšího a nejvyššího využití nemovitostí, a to včetně zhodnocení vlivu věcných břemen váznoucích na pozemcích respektive stavbách, tak návrh znaleckého standardu k této metodice včetně ukázkových příkladů na vyhodnocení nejlepšího a nejvyššího využití nemovitostí v nejběžnějších případech ocenění. Poznatky a informace z této práce tak mají svůj přínos z hlediska oboru Soudní inženýrství jak v oblasti teorie, tak v oblasti praxe a pedagogické činnosti.
  • Item
    Analýza soustavy faktorů ovlivňujících bezpečnou podélnou vzdálenost mezi vozidly
    (Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství, ) Zemánek, Lukáš; Vémola, Aleš; Kovanda, Jan; Bradáč, Albert
    Tato dizertační práce pojednává o problematice bezpečné podélné vzdálenosti mezi vozidly. Obsahuje rozbor soustavy faktorů ovlivňujících bezpečný odstup mezi vozidly a zabývá se výzkumem vlivu řady z těchto faktorů na dodržování bezpečné podélné vzdálenosti mezi vozidly. V souvislosti s těmito faktory se tato práce zabývá řešením této problematiky v okolních zemích prostřednictvím zákonných opatření, dále statistickou analýzou dopravní nehodovosti v České republice z příčiny nedodržení bezpečné vzdálenosti, také problematikou asistenčních systémů operujících v této oblasti a následně jsou na základě zjištěných poznatků doporučeny návrhy opatření pro zvyšování bezpečnosti v této oblasti silniční dopravy.
  • Item
    Stanovení výše škody v případě výskytu vad a poruch krytových vrstev netuhých vozovek pozemních komunikací
    (Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství, ) Špaček, Petr; Stehlík, Dušan; Jůza, Petr; Kledus, Robert
    Dizertační práce sleduje možnosti finančního hodnocení stavu krytových vrstev netuhých vozovek pozemních komunikací, ve vztahu k celkové životnosti vozovky a jednotlivým možnostem údržby a oprav, v případě výskytu vad a poruch, z pohledu soudního inženýrství. Je provedena analýza problematiky související s posuzováním vad a poruch krytových vrstev netuhých vozovek v rámci znalecké činnosti jak v České republice, tak i v zahraničí. Dále jsou zpracovány cenové modely vybraných stavebních prací souvisejících s opravami a údržbou netuhých vozovek, přičemž jsou v rámci možností autora porovnány tržní ceny některých stavebních prací ve vybraných regionech s cenami dle obecně v praxi užívaných cenových soustav. Cílem této dizertační práce je vytvoření jednotné metodiky finančního vyčíslení výše škody v případě výskytu vad a poruch krytových vrstev netuhých vozovek pozemních komunikací pro soudně znaleckou praxi v České republice.