2021
Browse
Recent Submissions
- ItemZhodnocení účinnosti statického zajištění zděných budov(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební, ) Ledvoňová, Monika; Cikrle, Petr; Šulák, Pavel; Šulák,, Pavel; Pospíšil,, PavelDisertační práce se zabývá zhodnocením účinnosti statického zajištění zděných budov na základě výsledků jejich monitorování prostřednictvím měření změn šířky trhlin objektu. Monitorování objektů je jedním z hlavních nástrojů jejich hodnocení vedle prvotní prohlídky a průzkumu. Takto je monitorování zakotveno i v normách, například v ČSN ISO 13 822 Zásady navrhování konstrukcí – Hodnocení existujících konstrukcí [1]. První část rešerše je zaměřena na vady a poruchy cihelného zdiva a způsoby jeho monitorování, zejména měření posunů v trhlinách zděných objektů se zvláštním zaměřením na použití Hollanova příložného deformetru. Rešeršní část navazuje chronologickým výčtem možností statického zajišťování, ať už realizovaného během výstavby, nebo dodatečně. Obsáhlá kapitola pak podrobně popisuje kované železné kleště, kdy právě zkoušením těchto kleští se tato práce zabývá ve své laboratorní části. Celé téma praktické části je úzce zaměřeno na zděné objekty vystavěné v období od druhé poloviny 19. století do první poloviny 20. století a je rozděleno na dvě samostatné kapitoly. První z nich se zabývá laboratorními zkouškami kovaných kleští ze svářkového železa, jako jednoho z hlavních ztužujících prvků historických zděných objektů, které patří do předmětného období. Tyto prvky byly zkoušeny nedestruktivně (zkoušky pomocí ručního tvrdoměru a ručního RTG analyzátoru) a následně také podrobeny destruktivnímu zkoušení, kdy byly prováděny tahové zkoušky těchto kleští včetně jejich styků a spojů. Následná praktická část je zaměřena na komplexní monitorování vybraného zděného objektu, který byl poškozen sousední stavební činností, konkrétně stavbou vícepodlažní rezidence v jeho těsné blízkosti. Výsledky tohoto měření umožnily navržení metodiky pro provádění monitoringu vícepodlažních zděných objektů, což celé toto téma kompletuje a uzavírá.
- ItemInterakce mostní konstrukce a bezstykové koleje(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební, ) Vendel, Jiří; Plášek, Otto; Salajka, Vlastislav; Ryjáček,, PavelKlíčem k pochopení spolupůsobení bezstykové koleje a mostních konstrukcí je znalost všech vlivů, které se na vzájemné součinnosti podílejí. Kromě materiálových a průřezových charakteristik mostu spadajících do oblasti mostního projektování, je tu celá řada okolností vyvozená vnějšími zatíženími, které je potřeba při návrhu nových a posouzení stávajících systémů vzít v úvahu. Každý materiál při změně vnitřní teploty má z fyzikálního hlediska přirozený sklon k délkovým změnám. Bezstyková kolej, konkrétně její střední část, však vzhledem ke své podstatě, tuto možnost nemá. Je-li však umístěna na mostě, který dilatuje volně, situace se podstatně liší. Vlivem teplotní roztažnosti, ale i účinky železniční dopravy, se most značnou měrou podílí na polohovém a napěťovém stavu koleje. Zpravidla nejsledovanější místo koleje, kde dochází k extrémům posunutí a napětí, je oblast nad kluznými ložisky mostu. Nejen podélná dilatace, ale i pootočení konce nosné konstrukce vlivem svislého zatížení železniční dopravou v kombinaci s účinky rozjezdu a brzdění, jsou hlavními zdroji napětí v tomto místě. Pokud by byla známá přesná míra spolupůsobení mostní konstrukce a koleje, označovaná jako podélný odpor koleje, měl by návrh nového nebo posouzení stávajícího systému lepší vypovídající hodnotu a nedopouštěli bychom se nežádoucích nepřesností plynoucích z obecných normativních ustanovení. Je prověřeno dlouholetými zkušenostmi, že z hlediska provozního i ekonomického je bezpochyby výhodné a žádoucí zřizovat bezstykovou kolej všude, kde to okolnosti dovolují. Proto i cílem výzkumných snah je přiblížit se věrněji ke skutečným limitům délky mostní konstrukce, při kterých bude možné bezstykovou kolej na mostě bezpečně provozovat, pokud možno bez dilatačních zařízení. Tato práce má přispět k tomuto cíli svými závěry z experimentálního výzkumu zaměřeného na míru spolupůsobení ocelové mostní konstrukce a bezstykové koleje ve štěrkovém loži při zatížení teplotními změnami.
- ItemOptimalizace recyklátů z betonových prefabrikátů a jejich charakteristiky pro informační model budovy(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební, ) Venkrbec, Václav; Henková, Svatava; Mésároš,, Peter; Šuhajda, KarelV disertační práci je řešeno téma využití recyklovaného kameniva z betonů, získaných z dekonstruovaných částí prefabrikovaného panelového bytového domu, následná optimalizace dodavatelsko-logistického systému při aplikaci recyklovaných betonů do konstrukčního betonu v rámci nové budovy. V rámci nově vyvinutého optimalizačního algoritmu dodavatelů čerstvého betonu byla intenzivně využita negrafická data z informačního modelu budovy (BIM). Práce se rovněž věnuje přenosu dat z a do informačního modelu a definování charakteristik, potřebných pro optimalizaci celého procesu. V teoretické rovině se práce zabývá komplexní rešerší výše zmíněných oblastí. Experimentální část práce je zaměřena na materiálový výzkum prováděný za účelem ověření vhodnosti konkrétního typu recyklovaného betonového kameniva (RCA) do recyklovaného betonu (RAC) pro konstrukční využití. Práce seznamuje s provedenými postupy a výsledky zkušebních testů dvou druhů recyklovaného kameniva a následně prezentuje vytvořenou škálu nových receptur směsí recyklovaných betonů s částečnou náhradou kameniva za recyklované kamenivo, pocházejícího z prefabrikovaných panelů z výškových budov. Získané výsledky zkoušek prokazují technickou vhodnost testovaných zdrojů RCA pro výrobu konstrukčních RAC se střední pevností. Významnou částí analyticky orientované experimentální části práce je logisticko-optimalizační scénář s vlastním maticovým diskrétním algoritmem a ekonomickým grafickým vyhodnocením. Případová studie prověřuje relevantnost navrženého algoritmu na reálném scénáři, a sice stavbě vědeckého technologického institutu CEITEC v Brně. Dále je v práci shrnuta problematika BIM a prezentována metodika negrafických informací modelu budovy pro definování charakteristik beto-nových recyklátů v budovách. Závěry jsou adresovány jak pro praxi, tak pro rozvoj vědních oborů. Práce poskytuje prakticky směřované nové informace konkrétním výrobcům a dodavatelům betonových směsí z oblasti zpracování prefabrikovaných panelů z
- ItemMetodika navrhování ukončení kusých kolejí(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební, ) Guziur, Petr; Svoboda, Richard; Týfa,, Lukáš; Kohout,, MartinPráce se zabývá navrhováním ukončení kusých kolejí a soustředí se zejména na navrhování pohyblivých zarážedel. Do rozhodovacího procesu ukončení kusé koleje vstupuje řada faktorů, mezi které patří hlavně poloha kusé koleje ve stanici, úroveň zabezpečení, prostorové možnosti, počet a skladba vlaků, které na kusou kolej pravidelně zajíždějí a další. Z rešeršní části této práce vyplývá, že právě pohyblivá zarážedla jsou vhodná a v zahraničí preferovaná, pro ukončení kusé koleje. Z tohoto důvodu je tomuto typu zarážedla věnována pozornost s důrazem na popis postupu návrhu. Součástí práce je návrh výpočetního programu s využitím tabulkového editoru a jazyku Visual basic pro usnadnění návrhu pohyblivého zarážedla. V rámci návrhu jsou popsány vybrané faktory, které návrh zarážedla nejvíce ovlivňují.
- ItemHODNOCENÍ VYZTUŽENÝCH BETONOVÝCH KONSTRUKCÍ VYSTAVENÝCH ZVÝŠENÝM TEPLOTÁM(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební, ) Čairović, Iva; Daněk, Petr; Kolář,, Karel; Vítek,, JanDisertační práce je zaměřena na diagnostiku betonových konstrukcí po požáru a rozšiřuje znalosti a poznatky dle definovaných cílů prezentované práce. Díky provedeným požárním zkouškám velkorozměrových betonových panelů byl pro různé hladiny teplot odpovídající skutečnému požárnímu zatížení stanoven rozsáhlý soubor materiálových charakteristik. Závěrem byly definovány stěžejní kroky postupu doporučeného pro diagnostiku betonu po vystavení požáru s využitím destruktivních i nedestruktivních metod. Zkoumáno bylo i chování FRP výztuží za zvýšených teplot. S cílem stanovení vlivu vystavení požáru na vyztužené betonové konstrukce byl navržen a realizován experimentální program, při kterém betonové nosníky vyztužené ocelovou nebo kompozitní výztuží se skleněnými či uhlíkovými vlákny byly vystaveny experimentálně simulovanému požáru. Po ochlazení se podrobily ohybovému namáhání. Experimentální program byl dále doplněn o rozsáhlou numerickou studii. Na závěr tato práce poskytuje informace o dalším nezbytném směřování výzkumu v dané oblasti.