2024

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 59
  • Item
    NÁVRH MODERNÍCH NÍZKOENERGETICKÝCH DŘEVOSTAVEB - Povrchová úprava materiálů na přírodní bázi u dřevostaveb
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební, ) Vacenovská, Veronika; Šuhajda, Karel; Dulenčín, Juraj; Deutsch, Martin
    Cílem vědecké práce je posouzení a hledání nového řešení v oblasti dřevěných konstrukcí umístěných v korunách stromů, které jsou zajímavé především kvůli své nezávislosti a úžasnému výhledu mezi korunami stromů a umožňují využití pozemku pod samotným domem. Domy v korunách stromů lze konstruovat jako samostatně stojící objekty bez nutnosti zásahu do samotného kmene stromu nebo kotvené do kmene stromu pomocí speciálních kotvících prvků, kde je zásadní pro zdravý růst stromu kompaktní kořenový systém okolních stromů. Dřevo je specifický přírodní materiál a nabízí možnosti vytvářet architektonicky zajímavé a moderní konstrukce. Při řešení dřevostaveb je zásadní povrchová úprava dřevěných prvků a prvků na bázi dřeva. Práce je zaměřena na posouzení a výběru vhodné povrchové úpravy obvodového pláště konstrukcí, které jsou vystaveny podmínkám v korunách stromů a klimatickým podmínkám. Cílem práce je hledání nového řešení především v oblasti opalovaného dřeva, karbonizace a využití takového dřeva v oblasti dřevostaveb a dřevostaveb umístěných v korunách stromů. Práce je zaměřena především na povrchové úpravy materiálů na bázi dřeva a také na vhodný výběr a typ nosné konstrukce pro domy v korunách stromů.
  • Item
    Aktualizace návrhových parametrů přídatných pruhů v křižovatkách
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební, ) Efenberk, Tomáš; Radimský, Michal; Mičunek, Tomáš; Bačová, Katarina
    Návrh a optimalizace přídatných pruhů na silnicích a dálnicích je klíčovým faktorem pro zajištění bezpečnosti a plynulosti dopravy, zejména v kontextu moderních vozidel s vyšším výkonem. S rostoucími rychlostmi a technickými možnostmi automobilů se krizová místa, jako jsou křižovatky a nájezdové nebo výjezdové pruhy, stávají ještě náročnějšími na návrh. Současná norma ČSN 73 6102 pro projektování křižovatek zohledňuje faktory jako návrhovou rychlost, podélný sklon a dynamiku vozidel (zrychlení a zpomalení), které mají zásadní vliv na stanovení délky přídatných pruhů. Vzhledem k technickému pokroku a změnám v chování moderních vozidel je nezbytné přehodnotit a aktualizovat tyto parametry, aby odpovídaly současným požadavkům na bezpečnost a komfort řidičů. Nové hodnoty pro zrychlení a zpomalení vozidel mohou významně ovlivnit délku přídatných pruhů, což se promítá do optimalizace záboru pozemků, spotřeby materiálu a celkových nákladů na výstavbu. Moderní přístup k návrhu těchto pruhů musí zahrnovat nejen technické aspekty a elementární kinematiku, ale také psychologii řidiče, jeho reakce a potřeby v reálných dopravních situacích. Tato disertační práce se zaměřuje na aktualizaci návrhových parametrů pro přídatné pruhy v křižovatkách s cílem vytvořit efektivnější a bezpečnější dopravní infrastrukturu, která reflektuje současné technické možnosti a standardy.
  • Item
    Aktualizace východisek pro projektování parkovacích kapacit
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební, ) Fridrichovská, Hana; Radimský, Michal; Bačová, Katarina; Petrů,, Jan
    Práce shrnuje výsledky aplikovaného výzkumu zaměřeného na návrh parkovacích kapacit pro požadavky na výstavbu. První část práce důkladně analyzuje současný stav navrhování parkovacích kapacit v České republice, včetně platné legislativy, projekční praxe a podmínek parkování v existující zástavbě. Druhá část práce se soustředí na moderní trendy v nastavování parkovacích minim, které sleduje na přehledu zahraničních přístupů. Prostřednictvím modelových staveb jsou jednotlivé přístupy porovnány, což společně s výstupy první části poskytuje podklady pro formulaci nového přístupu ke stanovení parkovacích minim v ČR, které se významně promítly do nově platné legislativy.
  • Item
    Možnosti zvýšení retenčních schopností plochých střech
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební, ) Rebrova, Tatiana; Bečkovský, David; Mohapl, Martin; Lopušniak, Martin
    Předkládaná disertační práce se zabývá problematikou srážkového odtoku z plochých střech s retenční vrstvou, které jsou převážně představeny střechami vegetačními neboli zelenými. Přestože jsou v současné době tyto střechy v oblibě u projektantů a stavebníků jak z estetických, tak i ekologických důvodů, a v neposlední řadě i na základě právních předpisů a norem, nelze hovořit o jejich konkrétních benefitech z hlediska redukce srážkového odtoku z důvodu nedostatku informací v legislativních dokumentech, a tak i o flexibilitě použití těchto retenčních střech. Cílem práce je zavedení konceptu dynamického součinitele odtoku, který pomůže zlepšit popis odtoku dešťové vody z plochých střech a lépe interpretovat možnosti zvýšení retenčních schopností plochých zelených střech. Dynamický koeficient odtoku zohledňuje časově proměnné retenční schopnosti střešního souvrství, čímž poskytuje přesnější a komplexnější pohled na problematiku odtoku. Úvod představuje teoretický základ tématu zelených střech a jejich fungování jako součásti systému hospodaření s dešťovou vodou. Je popsána i s tím související problematika srážek a městského kanalizačního systému, a také představen souhrn legislativních požadavků pro zelené střechy. Měření probíhalo v laboratořích ústavu pozemního stavitelství na zkušebních vzorcích, které byly tvořeny retenčními skladbami s použitím běžných materiálů pro vodoakumulační vrstvy. Vyhodnocení výsledků je představeno pomocí grafů se zobrazením odtokových charakteristik měřených retenčních skladeb měnících se v průběhu simulovaného deště. Údaje z měření ukazují možnost získat natolik podrobné informace o tvoření srážkového odtoku ze střechy, že na jejich základě lze zadržovat a regulovat odtok a jeho průběh pomocí správné volby retenčního materiálu.
  • Item
    Studium možností nových bezodpadových technologií vysokohodnotného pórobetonu při využití obnovitelných zdrojů
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební, ) Ondříčková, Pavlína; Drochytka, Rostislav; Struhárová, Alena; Černý, Vít; Janovský, Radek
    Disertační práce se zabývá vývojem nového vysokohodnotného pórobetonu P6 650 na bázi druhotných surovin. První část se zaměřila na ověření vlivu měrného povrchu písků (Závada a Dolní Lutyně) a druhotných surovin (slévárenský písek s vodním sklem, šamotové valounky, vyzdívka silica, odpadní expandovaný perlit a fluidní úletový popílek Třinec) na vlastnosti vápeno-silikátového kompozitu. Druhotné suroviny a písky byly mlety na 130 ± 50 m2/kg, 230 ± 50 m2/kg, 330 ± 50 m2/kg. Nejvyšších pevností u zkoušení jemnosti písků bylo dosaženo při měrném povrchu 300 m2/kg. Vzorky se substitucí druhotnými surovinami dosáhly nejvyšších pevností při měrném povrchu 130 m2/kg šamotové valounky, 230 m2/kg vyzdívka silica a 230 m2/kg odpadní perlit. Další část se skládala z ověření vlivu druhotných surovin na vlastnosti pórobetonu. Šamotové valounky, vyzdívka silica, slévárenský písek a odpadní expandovaný perlit lze využít až do 30% substituce. Substituce pojivové složky fluidním úletovým popílkem Třinec byla v laboratorním prostředí možná až do 50%. V závodě Porfix byla navržena výchozí receptura P4 650, u které proběhlo testování v rámci poloprovozního ověření. Z této receptury pak vychází finální návrh surovinového složení pórobetonu s označením P6 650. U této receptury byl využit fluidní úletový popílek Třinec. Na základě dosažených výsledku z předešlých etap bylo dosaženo zvýšení pevností v tlaku pomocí optimalizace měrného povrchu písku a prodloužení délky autoklávování zároveň s optimalizací autoklávovacího procesu.