2009
Browse
Recent Submissions
Now showing 1 - 5 of 23
- ItemVliv synergického podnikání na hodnotu podniku(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská, ) Mašterová, Lucie; Režňáková, MáriaDisertační práce se zabývá problematikou synergického podnikání, kterým se rozumí klastry, strategické aliance a franchisa. Zkoumá vliv využití vybraného synergického podnikání na změnu hodnoty podniku (tržní nebo objektivizovanou). Problematika reaguje na současné ekonomické trendy, kdy dochází ke slučování a seskupování podniků v několika rovinách. Jendou z nich jsou fúze a akvizice. Druhou jsou pak různé formy aliancí a seskupení, které umožňují podnikům spolupracovat, sdílet zkušenosti, marketing, riziko, know how atd. Umožňují malým a středním podnikům zvyšovat svoji konkurenceschopnost vůči podnikům velkým. Disertační práce se zabývá právě efektem využití jedné z forem synergického podnikání, a to franchisingu, na hodnotu podniku. Protože právě zvyšování hodnoty podniku by mělo být jedním z jeho základních cílů. V rámci disertační práce byl proveden výzkum s cílem identifikace změn vybraných generátorů hodnoty, které ve svém souhrnu určují hodnotu podniku. Na základě výsledků výzkumu bylo v závěrečné části práce provedeno modelové ocenění v několika variantách, simulující změnu hodnoty právě v důsledku změny vybraného generátoru hodnoty a byl kvantifikován synergický efekt plynoucí z využití synergického podnikání. Závěrem práce jsou shrnuty výsledky výzkumu a modelového stanovení hodnoty podniku, možné přínosy pro praxi a teorii a jsou nastíněna východiska další vědecké práce v této oblasti.
- ItemMetodika zjišťování bonity klienta v pojišťovnictví(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská, ) Doskočil, Radek; Dostál, PetrDisertační práce řeší problematiku zjišťování bonity klienta v pojišťovnictví a je koncipována pro potřeby pojišťoven. Hlavním cílem práce je sestavení metodiky, která poskytne manažerům nástroj pro podporu rozhodování v případech hodnocení bonity klientů. V úvodní části práce jsou uvedena základní teoretická východiska, přehled současného stavu řešené problematiky a popis použitých metod. V dalších částech práce je uvedena reálná databáze klientů pojišťovny, která slouží jako východisko pro splnění stanoveného cíle. Nad historickými daty byla provedena nutná analýza, vedoucí ke zjištění vzájemných korelací a proměnných vstupujících do rozhodovacího modelu. Pro analýzu dat byly využity nejrůznější klasické statistické metody včetně příslušných softwarů. Rozhodovací model byl tvořen za pomoci metod spadajících do oblasti umělé inteligence, přesněji s využitím fuzzy logiky. Technická realizace modelu byla provedena pomocí software MATLAB. Postup tvorby metodiky zjišťování bonity klienta pojišťovny je detailně popsán a rozpracován do následných fází. Stěžejní část metodiky, rozhodovací model, lze snadno modifikovat a přizpůsobovat konkrétním potřebám koncového uživatele. Text dále obsahuje verifikaci modelu, implementaci modelu, interpretaci získaných výsledků, ucelený metodický postup zjišťování bonity klienta v pojišťovnictví a formulaci přínosů metodiky pro praxi, teorii a pedagogiku.
- ItemPřístupy ke zvyšování inovační výkonnosti výrobních podniků(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská, ) Žižlavský, Ondřej; Solař, Jan; Vaculík, Josef; Koráb, Vojtěch; Zámečník, RomanInovace jsou hlavním prvkem zvyšování efektivity podniku a jeho rozvoje. Dizertační práce se snaží metodicky definovat hlavní přínosy rozvoje inovačního potenciálu podniku a navrhnout přístupy ke zvyšování efektivity inovačních aktivit a tím i celé výkonnosti podniku, představit možností měření inovační výkonnosti a vytvořit určitou metodiku pro její zvyšování s využitím rozvoje inovačního potenciálu. Tato problematika je aktuální nejen z důvodu globální konkurenceschopnosti našich podniků, ale především z důvodu udržení si tržního podílu a přečkání současné ekonomické krize. Dobře řízené a úspěšně uvedené inovace na trh představují pro podniky nástroj, kterým mohou získávat konkurenční výhody umožňující podniku prosperovat i v podmínkách současné recese. V každém podniku existuje určitý inovační potenciál, který je nutné objevit, podporovat, využívat a soustavně rozvíjet. Práce se zaměřuje na splnění dvou základních cílů, poznávacího a tvůrčího, a také na potvrzení nebo vyvrácení zformulovaných hypotéz. V rámci poznávacího cíle je analyzován současný stav řešené problematiky, kde jsou popsány aktuální názory našich i zahraničních odborníků v oblasti inovací a rozvoje podniku. Také se zde popisují základní definice související s řešenou problematikou. Prostřednictvím primárního výzkumu v podnicích jsou zkoumány faktory rozvoje inovační výkonnosti. Navazující druhý tvůrčí cíl je zaměřen na navržení metodického postupu zvyšování inovační výkonnosti použitelného pro české podniky. Závěrem jsou zdůrazněny přínosy dizertační práce pro teorii a její přínosy pro rozvoj podniku a manažerskou praxi.
- ItemHodnotový management a controlling(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská, ) Šimeček, Petr; Sadovský, ZdeněkDizertační práce se zabývá možnostmi využití metod a nástrojů hodnotového managementu a controllingu ve zdravotnických zařízeních za účelem hospodárného, efektivního a účelného vynakládání disponibilních zdrojů těchto organizací. Důvodem pro výběr zvolené problematiky je snaha dokázat, že ve zařízeních je možné implementovat controllingový systém a tím zvýšit efektivnost hospodaření s finančními zdroji těchto organizací. Cílem práce je analyzovat hlavní problémy a současné využívání metod a nástrojů hodnotového managementu a controllingu ve zdravotnických zařízeních a na základě této analýzy vytipovat vhodné metody hodnotového managementu a controllingu využitelné v rámci systému řízení zdravotnického zařízení. Práce na základě analýzy užitkových funkcí aktérů trhu zdravotnických služeb posuzuje vliv systému financování prostřednictvím DRG na růst efektivity těchto služeb s využitím teoretického modelu daného trhu. Dotazníkové šetření analyzuje následně současnou praxi v řízení zdravotnických zařízení v České republice ve srovnání s podnikatelskou sférou a identifikuje východiska pro možnosti aplikace hodnotového managementu a controllingu ve zdravotnických zařízeních. Současně je identifikován vhodný nástroj na řízení a kalkulace nákladů zdravotnických zařízení v podobě ABC/M, přičemž je navržen plánovací a řídící proces v rámci ABC/M s použitím originálního matematického aparátu pro účtování komplexních vnitroorganizačních cen a výpočet kalkulací komplexních cen podnikových procesů, který je založen na pro daný účel klíčovém využití nástrojů lineární algebry v podnikové ekonomice, jako nástroje pro vytvoření matematického modelu umožňujícího věrně popsat skutečné nákladové toky v rámci organizace. Tento nástroj poskytuje pro praxi významný analytický komfort a výrazně rozšiřuje možnosti ekonometrických nástrojů v oblasti podnikového managementu. V rámci případové studie je prezentován nákladový a kalkulační model zdravotnického zařízení sestavený s využitím principů Activity Based Costing včetně integračního návrhu využití komplexního systému ekonomického řízení založeného na přínosech poskytnutých vytvořeným modelem nákladových toků v rámci manažerského informačního systému. Závěrem dizertační práce jsou zdůrazněny její přínosy pro teorii a pro další rozvoj řízení zdravotnických organizací a manažerskou praxi.
- ItemMožnosti využití principů hodnotového managementu k tvorbě systémů odměňování(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská, ) Jakubcová, Marie; Režňáková, MáriaDisertační práce se zabývá problematikou hodnotově orientovaného odměňování zaměstnanců. Zkoumá význam a úlohu systémů odměňování v řízení podniku ke zvyšování hodnoty pro vlastníky resp. stakeholdery. Práce pojednává o faktorech ovlivňujících jednak zaměstnance, jejich výkon a motivaci k dosahování podnikových cílů jako i o podnikových systémech odměňování. Téma disertační práce je velice aktuální, protože zvyšování výkonnosti zaměstnanců formou stimulačních odměn a současně snaha o jejich udržení v podniku jako i rozdělování vytvořeného výsledku hospodaření pro zaměstnance a vlastníky je náročným manažerským úkolem v každé etapě rozvoje podniku. Autorka při zpracování disertační práce vycházela nejen z teoretických poznatků získaných studiem odborné literatury českých i zahraničních autorů, ale i z provedených výzkumných šetření. Primární výzkum byl realizován kombinací postupů jednotlivých technik kvantitativního výzkumu, a to prostřednictvím dotazníkového šetření, osobních rozhovorů a telefonického dotazování. Výsledky získané primárním šetřením byly vyhodnoceny s využitím aplikace Microsoft Office Excel, aplikace Portable Open Office Calc a s využitím software XLStatistics. Při zpracování disertační práce byly získané výsledky použity k vymezení nejdůležitějších faktorů ovlivňujících motivaci zaměstnanců k růstu výkonnosti a zainteresovanosti na dosahování podnikem stanovených cílů. Kromě toho, výsledky získané podrobnou analýzou odpovědí z primárního šetření umožnily statisticky verifikovat stanovené hypotézy disertační práce. Dílčím výstupem disertační práce je formulace předpokladů vhodných pro využití hodnotově orientovaných systémů odměňování v malých a středních podnicích. Na základě formulace předpokladů k implementaci těchto systému odměňování je zpracován metodický postup pro implementaci hodnotově orientovaného systému odměňování do podnikové praxe. Pro vytvoření návrhu hodnotově orientovaného systému odměňování bylo nutné nejdříve vytvořit systém kvantifikace ukazatele EVA v podniku, tj. rozdělit majetek podniku na organizační složky, vypočítat hodnotu EVA pro každou organizační složku a navrhnout způsob zainteresovanosti zaměstnanců na změně hodnoty ukazatele EVA. Navržená metodika byla ověřena v podmínkách konkrétního podniku a v disertační práci je uvedená ve formě modelového příkladu. Tímto způsobem získává čtenář předložené disertační práce kompletní informace o vlastnostech navrženého modelu, a to o nutných účetních úpravách výnosových a nákladových položek, stanovení objemu investovaného kapitálu a jeho ocenění, jako i o rozdělení vytvořené hodnoty mezi zaměstnance a vlastníky. Zpracovaný modelový příklad poskytuje zpětnou vazbu o možnosti a náročnosti implementace hodnotově orientovaných systémů odměňování v malých a středních podnicích. V závěru disertační práce je pozornost věnována shrnutí získaných poznatků, diskusi předpokladů pro implementaci navržené metodiky do podnikové praxe a možnostem další vědecké práce v pojednávané oblasti.