Browse
Recent Submissions
- ItemÚtoky na AI a modely strojového učení(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií, ) Kejdová, Klára; Reš, Jakub; Hranický, RadekTato práce se zabývá zranitelnostmi a vektory útoků zaměřenými na systémy umělé inteligence (AI) a strojového učení (ML) a poskytuje důkladnou analýzu zranitelností v průběhu jejich životního cyklu. Zabývá se principem a vznikem jednotlivých technik AI jako je hluboké učení, zpracování přirozeného jazyka a počítačové vidění. Na základě těchto vědomostí spolu s analýzou rizik, která detailně popisuje motivy, vědomosti útočníků a analýzu následků útoků provedenou těmito útočníky, jsou vymodelovány tři vektory útoku. Tyto vektory mají za úkol demonstrovat skutečný případ nasazení jazykového modelu v rámci komerčních webů a způsoby, jakými lze takový model napadnout a zneužít ve prospěch útočníka a poukázat tak na potenciální mezery v zabezpečení a jejich následky. V navazující a poslední části budou tyto navržené vektory útoku demonstrovány na lokálně nasazeném modelu Mety, LLaMA 3.2 1B Instruct, jenž představuje zástupce běžně používaných jazykových modelů.
- ItemSimulátor RISC-V procesoru v Raspberry Pi Pico 2(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií, ) Nguyen, Le Duy; Peringer, Petr; Smrčka, AlešS rostoucí popularitou procesoru RISC-V a uvedením mikrokontroléru Raspberry Pi Pico 2, který obsahuje jak jádra ARM, tak RISC-V, roste i zájem o tuto architekturu. Tato práce se zaměřuje na vytvoření simulátoru právě pro RISC-V procesor tohoto čipu. Simulátor je napsán v jazyce Rust a zkompilován do WebAssembly, takže může běžet přímo v webovém prohlížeči. Úspěšně simuluje RISC-V jádro a několik klíčových periferií mikrokontroléru. Ačkoli zatím není zcela přesný ani kompletní oproti skutečnému hardwaru, poskytuje užitečný nástroj pro testování, ladění a učení se práci s čipem RP2350. Projekt je stále ve vývoji, ale ukazuje slibný potenciál.
- Item2D Hra s Procedurálními Prvky(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií, ) Teichgráb, Petr; Polášek, Tomáš; Milet, TomášHlavním cílem této práce je vytvoření funkčního prototypu 2D hry s prvky procedurálního generování. Práce obsahuje popis klíčových částí návrhu a implementace hry v prostředí Unity a také přehled následného testování. Součástí je rovněž stručný teoretický úvod zaměřený na problematiku herního vývoje, herních enginů a procedurálního generování.
- ItemVizualizační nástroj pro pilota dronu v brýlích Quest 3(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií, ) Štec, Tobiáš; Bambušek, Daniel; Kapinus, MichalCieľom tejto práce bolo navrhnúť, implementovať a overiť vizualizačný nástroj pre pilotov dronov vo virtuálnej realite s využitím headsetu Meta Quest 3. Nástroj zjednodušuje pilotovanie dronu pomocou 3D vizualizácie letu, zobrazenia informacii z dronu a FPV obrazu z kamery, a poskytuje priestorovú orientáciu cez intuitívne používateľské rozhranie. Riešenie bolo realizované v prostredí Unity s využitím knižnice Cesium for Unity na vizualizáciu geodát, čím dopĺňa neviditeľné časti prostredia mimo FPV záznamu. Komunikácia s dronom, reálnym aj simulovaným, prebieha cez protokol WebSocket. Dôraz bol kladený na nízku latenciu a stabilitu v reálnom čase. Systém bol testovaný používateľmi, ktorí plnili preddefinované misie s aj bez použitia nástroja. Výsledky potvrdili pozitívny prínos rozhrania, no zároveň poukázali na limity spôsobené prenosovou latenciou. Výstupom je funkčná VR aplikácia, ktorá reflektuje technické aj koncepčné výzvy nasadenia takéhoto systému v praxi.
- ItemWebová aplikace pro editaci hierarchických blokových schémat a stavových strojů(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií, ) Bencsík, Sebastián; Janoušek, Vladimír; Kočí, RadekTáto bakalárska práca predstavuje webový editor pre modelovanie a simuláciu systémov pomocou DEVS (Discrete Event System Specification) formalizmu. Hlavným cieľom práce bolo vytvoriť dostupný nástroj, ktorý umožňuje používateľom navrhovať a simulovať dis- krétne udalostné systémy priamo v prehliadači. Implementované riešenie pozostáva z intu- itívneho vizuálneho editora na strane klienta a simulačného jadra na strane servera. Systém podporuje tvorbu atomických a zložených modelov, ich hierarchickú kompozíciu a interak- tívnu simuláciu. Výsledkom práce je funkčná webová aplikácia, ktorá sprístupňuje DEVS modelovanie širšiemu okruhu používateľov bez potreby inštalácie špeciálneho softvéru.