2023

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 67
  • Item
    Globální plánování cest v neurčitých prostředích s využitím metod umělé inteligence
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Šoustek, Petr; Matoušek, Radomil; Komínková Oplatková, Zuzana; Volná, Eva
    Tato disertační práce se věnuje problematice globálního plánování cest v neurčitých prostředích s využitím metod umělé inteligence. Vlastnímu řešení implementovaných algoritmů předchází seznámení se základní problematikou teorie grafů, plánování cest a jejich metodám. Část práce se věnuje popisu stěžejního problému kanadského cestujícího, který vychází z problému obchodního cestujícího. Práce se rovněž detailně zabývá rešerší mravenčích metod, a to od základních, až po pokročilé mravenčí metody. Mravenčí metody jsou zcela novým přístupem k řešení problému kanadského cestujícího. Vytvořený software napsaný v jazyce C++ je určen pro řešení tohoto problému, ale i dalších problémů, jako je problém obchodního cestujícího a problém kanadského obchodního cestujícího. Software umožňuje použití navržených mravenčích metaheuristik a heuristických metod. Experimenty jsou podloženy výsledky na syntetických i reálných problémech kanadského cestujícího. Využití mravenčích metod se jeví perspektivně, což je podpořeno prezentovanými výsledky v závěru práce.
  • Item
    Kavitační kolaps vyvolaný nestacionárním tlakovým polem
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Burda, Radim; Rudolf, Pavel; Sedlář, Milan; Kozubková, Milada
    Následující disertační práce se zabývá interakcí kavitačních struktur s nestacionárním tlakových polem vyvolaným kavitačním kolapsem za použití experimentálního měření a numerických simulací. Numerický výzkum se zaměřuje na dvě případové studie – kolaps osamocené bubliny v blízkosti pevné stěny a hydrodynamickou kavitaci ve Venturiho trubici – s cílem poukázat na rozdílné aspekty kavitačního proudění na různých délkových měřítkách. Numerické simulace jsou doplněny o experimentální měření provedené v hydraulické laboratoři odboru fluidního inženýrství Viktora Kaplana s cílem zachytit chování kavitačních struktur ve Venturiho trubici. K zachycení dynamiky kavitačního proudění jsou využívány záznamy z vysokorychlostní kamery a sledování statického tlaku, dynamického tlaku, radiálního a axiálního zrychlení a akustické emise.
  • Item
    Methods for detecting the frequency of centers of Hydrogen-Cyanine (HCN) hyperfine transitions using a tunable laser in the range 1527 nm to 1563 nm
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Hošek, Martin; Číp, Ondřej; Peterka, Pavel; Vojtěch, Josef
    Kyanovodík (HCN) je médiem, jehož absorpční spektrum pokrývá celé telekomunikační C-pásmo. To dělá z HCN vhodného kandidáta pro použití při frekvenční stabilizaci laserů. Tato práce se zaměřuje na přesné měření středů absorpčních čar HCN, což povede k zvýšení užitečnosti tohoto plynu v praxi. Cíle práce je dosaženo pomocí dvou metod laserové spektroskopie, a to lineární absorpční spektroskopie a saturované absorpční spektroskopie. Je sestavena tabulka absorpčních čar HCN, kde nejistota frekvence středů čar dosahuje čtyřicetinásobného zlepšení oproti doposud neměřené nejistotě.
  • Item
    Metodika jízdních testů motocyklu pro identifikace parametrů modelu pneumatik
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Tobiáš, Martin; Porteš, Petr; Ph,D,, Pavel Ščerba,; Magdolen, Luboš
    Tématem práce je analýza dynamických jízdních stavů motocyklu v rámci dlouhodobého cíle tvorby nových nástrojů a metod pro účely výzkumu vozidel na Odboru motorových vozidel ÚADI FSI VUT. Cílem práce je vytvoření metodiky umožňující získat z měřené jízdy motocyklu data, využitelná pro tvorbu a ladění modelů pneumatik. Metoda spočívá v realizaci inversních multibody simulací pomocí interně vyvinutých softwarových nástrojů. Ty vyžadují vytvoření věrohodného multibody modelu motocyklu a měřicího systému, který během jízdy s dostatečnou přesností zaznamená veličiny odpovídající stupňům volnosti multibody modelu motocyklu. Součástí vytvářené metodiky je i definice vhodných jízdních manévrů. V práci jsou představeny realizace těchto požadavků, včetně výsledků inversních multibody simulací. Ty jsou v práci dále zpracovány, za účelem ukázky jejich použitelnosti k zamýšlenému účelu. Následně je nabídnuta diskuze nad dosaženými výsledky a možnému pokračování výzkumu.
  • Item
    Polem demagnetizované umělé systémy spinového ledu na čtvercové mřížce: dalekodosahové interakce, původ stochasticity a efektivní termodynamika
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Brunn, Ondřej; Kolařík, Vladimír; Lacour, Daniel; Lassailly,, Yves
    V posledních dvou desetiletích se umělé systémy spinového ledu staly významnou experimentální platformou pro zkoumání kooperativních magnetických jevů často spojených s vysoce frustrovanými magnety. Ve srovnání se svými přirozenými protějšky nabízejí umělé systémy spinového ledu vytvořené z vzájemně interagujících magnetických nanostruktur několik klíčových výhod. Díky tomu, že jsou připravovány pomocí mikro nanotechnologických procesů, lze vytvářet rozsáhlou paletu geometrií. Kromě toho lze jejich magnetickou konfiguraci přímo vizualizovat na úrovni spinového stupně volnosti pomocí magnetických zobrazovacích technik. Lokální a globální veličiny lze pak pohodlně měřit v reálném prostoru a čase, a to při téměř libovolné teplotě. Tato doktorská práce se zaměřuje na takové umělé spinové systémy, konkrétně na čtvercovou geometrii, která byla původně navržena jako dvourozměrný (2D) protějšek trojrozměrné (3D) krystalové struktury pyrochlorů. Tento 2D přístup však odstraňuje magnetickou frustraci přítomnou ve 3D a systém se uspořádává konvenčním antiferomagnetickým způsobem, místo aby vykazoval vysoce degenerovaný základní stav podobný spinové kapalině. Na základě strategie navržené v literatuře byla vyrobena pole nanostruktur sestávajících ze dvou vertikálně posunutých submřížek, aby se obnovil účinek frustrace, což umožnilo experimentálně dosáhnout režimu spinové kapaliny. Zachycení magnetických konfigurací získaných po protokolu demagnetizace magnetickým polem odhalilo následující: analýza párových spinových korelací vykazuje odchylky od toho, co předpovídá model čtvercového ledu (krátkého dosahu). Srovnáme-li experimentální zjištění se simulacemi Monte Carlo, naše výsledky ukazují, že magnetostatické interakce dlouhého dosahu nejsou v našich polích, na rozdíl od původního názoru, potlačeny. Poté byly tyto umělé struktury čtvercového ledu použity k pochopení toho, do jaké míry je námi aplikovaný protokol demagnetizace polem stochastickým procesem. Za tímto účelem jsme studovali magnetické konfigurace získané po jednotlivých aplikacích demagnetizačního protokolu. Naše výsledky ukazují, že každý zachycený magnetický mikrostav se podstatně liší od předchozího, ale ne zcela. Analýzou odpovídajících spinových a vertexových konfigurací jsme prokázali, že náš demagnetizační protokol je stochastický proces, ačkoli jsme také pozorovali jednoznačné známky magnetického determinismu, které přisuzujeme přítomnosti drobných nedokonalostí našich umělých systému. Následně diskutujeme možné zdroje náhodnosti v našem experimentu. Nakonec zkoumáme chování řady konvenčních (vertikálně neposunutých) čtvercových mřížek demagnetizovaných magnetickým polem, u nichž se postupně mění parametr mřížky, aby se ladila síla interakcí mezi elementy tvořící systém. Srovnáním experimentálních populací vertexů a párových spinových korelací s předpověďmi Monte Carlo ukazujeme, že mřížková řada je dobře aproximována jedinečným spinovým hamiltoniánem krátkého dosahu zkoumaným při různých efektivních teplotách. Jinými slovy, mřížkový parametr může sloužit jako jistý ovladač pro zkoumání termodynamiky daného spinového modelu.