VeFoS 2011

Název: XVI. mezinárodní konference analytiků dopravních nehod 2011, Vehicle Forensic Science 2011

Sestavil: Ing. Albert Bradáč, Ph.D., Ing. Jan Schejbal
Vydalo: Vysoké učení technické v Brně
Vyšlo: červen 2011
Vydání: první
ISBN: 978-80-214-4294-8

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 11
  • Item
    Zjištění hodnot zrychlení a zpomalení jízdních kol
    (Vysoké učení technické v Brně, Ústav soudního inženýrství, 2011-06) Fedra, Tomáš
    Pro řešení dopravních nehod jsou v dnešní době kromě početní analýzy metodou zpětného odvíjení nehodového děje hojně používány počítačové simulační programy, které výrazně ulehčují práci soudních znalců. Aby také výsledky těchto simulací byly co nejvíce ve shodě s realitou, je nutné používat správná vstupní data. Tento příspěvek se zabývá vybranými měřeními pohybu jízdních kol, a to zjištěním hodnot zrychlení a zpomalení jízdních kol. V textu je uveden postup měření a popis vstupních parametrů pro experimenty provedené na Ústavu soudního inženýrství VUT v Brně. Výsledné hodnoty jsou porovnány s experimenty provedenými v zahraničí. V příspěvku je dále rozpracován návrh metodiky měření zrychlení a zpomalení jízdních kol, který by měl sloužit jako postup pro další měření, aby byly srovnatelné.
  • Item
    Využití vozidlové kamery při analýze dopravní nehody
    (Vysoké učení technické v Brně, Ústav soudního inženýrství, 2011-06) Prochazka, Eduard; Šebelová, Lucie
    Vozidlové kamery jsou v silniční dopravě nový fenomén, který lze považovat za významný příspěvek ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu a prostředek dokumentace okolností dopravní nehody. I když v současné době používání vozidlových kamer není příliš rozšířené, lze pozorovat rostoucí zájem o nasazení kamery. Vozidlová kamera, podobně jako černá skříňka v letadle umožňuje v případě havárie přesněji směřovat vyšetřování všech relevantních okolností, které k nehodě vedly. Článek se zabývá možností využití záznamu vozidlové kamery pro analýzu příčin vzniku a průběhu dopravní nehody. Analýza je postavena na metrické analýze videa, respektive na vyžití fotogrammetrických metod při analýze jednotlivých snímků záznamu. Záznam umožňuje měřit mimo jiné dobu průběhu zaznamenaných jevů, rychlost vozidla, boční odstup od překážky, dobu příčného přemístění vozidla, podélnou vzdálenost mezi vozidly atd. Jsou popisovány testy přesnosti měření, které ukazují, že záznamy z kamery jsou dostatečně vhodné jako jeden z podkladů při analýze dopravní nehody. V článku je také zmíněno právní hledisko použití videozáznamu a možné komplikace při jeho využití jako důkazního prostředku.
  • Item
    Kontrola originality identifikátorov a dokladov vozidiel
    (Vysoké učení technické v Brně, Ústav soudního inženýrství, 2011-06) Zrubák, Róbert
    Obsahom referátu je kontrola originality a zhodnosti vozidla vykonávaná v stacionárnom pracovisku kontroly originality alebo v mobilnom pracovisku kontroly originality meraním a nedeštruktívnym skúmaním zameraná na zisťovanie stôp neoprávneného vonkajšieho zásahu do konštrukcie vozidla alebo do dokladov vozidla v rozsahu kontrolných úkonov ustanovených zákonom NR SR č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, všeobecne záväzným právnym predpisom a podľa metodík vydaných Ministerstvom dopravy, výstavky a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky. Záverom budú predstavené technologické zariadenia použiteľné aj v znaleckej praxi.
  • Item
    Možnosti získání nových informací z policejní fotodokumentace a způsoby verifikace její kvality a přesnosti
    (Vysoké učení technické v Brně, Ústav soudního inženýrství, 2011-06) Schmidt, Drahomír; Frydrýn, Michal; Marek, Zdeněk
    Článek vychází ze současného stavu možností soudně znalecké analýzy dopravních nehod. V dnešní době jsou již velmi podrobně propracovány metody výpočtů nehodových dějů, chování modelů dopravních prostředků před střetem, během něj a po střetu. I přes rozsáhlý matematický popis chování jednotlivých entit při výpočtu se jedná o simulaci a výsledek je závislý na dosazených vstupních hodnotách a počátečních podmínkách. Tyto informace jsou nezastupitelné a jen obtížně je lze nahradit, neboť mají podstatný vliv na řešení nehodového děje a tedy i na výsledek znaleckého zkoumání.
  • Item
    Mapové podklady pro zaměřování a analýzu dopravních nehod
    (Vysoké učení technické v Brně, Ústav soudního inženýrství, 2011-06) Dvořáček, Petr
    Důležitými vstupními daty pro analýzu dopravních nehod jsou i vhodné mapové podklady. Ty umožňují zasadit řešenou událost do prostorově správných souvislostí. Resort Českého úřadu zeměměřického a katastrálního (ČÚZK) je jedním z hlavních vydavatelů státního mapového díla. Jedná se o státem garantované a pravidelně aktualizované mapy, od katastrálních map až po topografické mapy středních měřítek. Kromě toho vznikají v resortu i další geografické podklady, jako je ortofoto nebo topografické databáze, které rovněž slouží jako základ pro další tematické mapové vrstvy nebo jako zdroje polohopisných a výškopisných poměrů. Příspěvek přináší souhrnné informace o nabízených produktech, o možnostech jejich využití a podmínkách poskytování.