Browse
Recent Submissions
Now showing 1 - 5 of 393
- ItemVliv geometrie kompresoru na charakter usazování částic(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Mikula, Marek; Vacula, Jiří; Novotný, PavelTáto práca sa zaoberá problematikou usadzovania častíc v oblasti radiálnych turbokompresorov, ktoré sú kľúčovou súčasťou preplňovacích systémov spaľovacích motorov. V dôsledku návratu výfukových plynov systémom EGR a prítomnosti olejových aerosólov z ventilácie kľukovej skrine dochádza k prieniku častíc na saciu stranu motora, čo vedie k ich usadzovaniu na lopatkách, v difúzore a špirálovej skrini. Tento jav negatívne ovplyvňuje účinnosť, výkon a životnosť kompresora. Práca je zameraná na identifikáciu mechanizmov usadzovania, ich následkov a preventívnych opatrení. Významnú časť tvorí CFD analýza, ktorá pomocou numerických simulácií prúdenia a pohybu častíc hodnotí vplyv veľkosti častíc a geometrie kompresora na rozsah a polohu usadenín. Výsledky poskytujú prehľad o miestach a rozsahu usadzovania častíc v závislosti od geometrie a veľkosti častíc, čo môže slúžiť ako podklad pre budúce optimalizačné a konštrukčné úpravy.
- ItemKonstrukce ovládání mechanismu rozváděcích lopatek turbíny elektrickým akčním členem integrovaným na ložiskové skříni(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Kratochvíl, Jan; Novotný, Pavel; Kocman, FrantišekTato diplomová práce se zabývá návrhem konstrukčního řešení uložení elektrického akčního členu pro ovládání variabilní geometrie turbodmychadla. Hlavním cílem bylo vytvořit ložiskovou skříň turbodmychadla s integrovanou konzolí pro uložení akčního členu tak, aby bylo dosaženo kompaktnějších rozměrů a zvýšena variabilita využití turbodmychadla díky možnosti nezávislé orientace turbínové a kompresorové skříně. Na základě poznatků zmíněných v teoretické části práce byla stanovena konstrukční kritéria pro návrh nového řešení, kterému je věnována praktická část. Ta je zaměřená na návrh, výpočty a validaci ložiskové skříně s integrovanou konzolí pro uložení akčního členu, která byla v práci podrobena modální a harmonické analýze. Výstupem práce je vlastní konstrukce ložiskové skříně, návrh kinematického řetězce a výsledkem jsou dvě varianty vlastní konstrukce lišící se použitým materiálem – jedna s vyšší odolností až do 400 Hz, druhá ekonomičtější, avšak s omezením provozu do 220 Hz. Obě varianty byly posouzeny z hlediska funkčnosti, bezpečnosti, vyrobitelnosti a sestavitelnosti.
- ItemPokročilý matematický model palivového článku modelovaný v prostředí Matlab(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Chequeller, Patrick; Böhm, Michael; Fridrichová, KateřinaThis thesis presents a zerodimensional proton exchange membrane fuel cell (PEMFC) model tailored for controloriented and systemlevel simulations. The boundary conditions were considered on the stack inlets and the key parameters such as membrane resistance, exchange current density, and reactant flow rates were calibrated against published data, and a singleparameter leastsquares tuning coefficient was applied to align the model’s voltagecurrent characteristics with a benchmark, yielding a Mean Absolute Error of 0.6767 V and a Mean Relative Error of 1.45 %. Stack power and efficiency curves were analyzed across the current sweep, including visualizations of voltage, current, and power, demonstrating numerical stability and predictive accuracy. The results confirm that the integrated thermal, electrochemical, masstransport, and hydration dynamics produce a robust tool for preliminary PEMFC design and control studies. Future work will involve validating the model’s predictions against detailed experimental polarization, transient, thermal management, and hydration data to further refine parameters and support realworld hardware integration.
- ItemAnalýza deformací povrchu rotoru turbodmychadla v místě radiálního ložiska(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Tabukashvili, Giorgi; Novotný, Pavel; Kudláček, PetrRotory turbodmychadel jsou vystaveny vysokému tepelně-mechanickému zatížení. Práce se zaměřuje na turbodmychadlo desetiválcového stacionárního spalovacího motoru s an výkon 1,6 MW. V místech radiálních ložisek pod nimi dochází k významným deformacím rotoru chod turbodmychadla, a to především z důvodu nerovnoměrného rozložení teplot. Tyto deformace mít za následek změnu tvaru mazací mezery ložiska. Práce se zabývá hodnocením deformace v místě radiálního ložiska v ustáleném stavu při současném provozu působení tepelného zatížení a mechanického zatížení v důsledku předpětí a rotace. Přesněji řečeno Cílem je přehled deformací rotoru turbodmychadla při termomechanickém zatížení. Podle analýza teplotního pole rotoru v místě radiálního ložiska za ustáleného provozu. A analýza deformace povrchu rotoru v místě radiálního ložiska v ustáleném stavu operace.
- ItemDesign přístroje pro lokální kryoterapii(Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Vlčková, Barbora; Sládek, Josef; John, DavidTématem diplomové práce je návrh zařízení určeného k aplikaci extrémního chladu na konkrétní oblast pokožky pacienta. Přístroj je určen pro použití ve zdravotnickém prostředí. Návrh vychází z technické a uživatelské analýzy. Inovativním prvkem je řešení přepravy nádoby s kapalným dusíkem, kterou lze po odpojení komponent snadno převézt pomocí integrovaného vozíku, vzniklého oddělením zadní části zařízení. Díky jednoduchému systému spojení těchto částí je přeprava ke kryogenní nádrži snadná a rychlá. Konstrukce je přizpůsobena převozu vozíku do exteriéru, tedy i překonávání překážek ve formě prahu.