2025

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 304
  • Item
    Vliv tuhosti fixátoru bederní páteře na zatížení meziobratlové ploténky
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Meca, Jonáš; Vosynek, Petr; Návrat, Tomáš
    Bakalářská práce se zabývá analýzou namáhání meziobratlové ploténky při dvou různých konfiguracích páteřního fixátoru. Tyto modifikace páteřního segmentu byly podrobeny třem obvyklým pohybům, jako jsou flexe, extenze a lateroflexe. Obecně platí, že páteřní fixátory slouží k léčbě onemocnění či poranění kteréhokoliv úseku páteřního segmentu, a tato forma léčby je proto často nezbytná. Problematika namáhání meziobratlové ploténky byla v minulosti testována pomocí in vitro experimentu na vepřové páteři. Samotná práce navazuje na již vytvořenou výpočtovou studii, ze které byl model páteřního segmentu převzat a následně upraven. V rámci práce tedy vznikla konečnoprvková analýza v softwaru ANSYS, kde byly jednotlivé pohyby a okrajové podmínky zavedeny tak, aby to in vitro experimentu co nejpřesněji odpovídalo. Získané analýzy byly dále porovnány mezi oběma konfiguracemi a vyvozeny závěry. Výstupem práce je tedy přesnější výpočtový model, který poskytuje značně reálnější hodnoty, rozšiřuje původní výzkum a zároveň nabízí vhled do problematiky přetěžování meziobratlové ploténky díky aplikaci páteřního fixátoru.
  • Item
    Analýza metod zavedení předpětí do šroubového spoje
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Juřina, Fabián; Vosynek, Petr; Pokorný, Jan
    Tato bakalářská práce se zabývá analýzou metod zavedení předpětí do šroubového spoje. V úvodní části je provedena rešerše dostupné odborné literatury a konzultace s experty v dané oblasti. Na základě získaných poznatků je navržen experiment, jehož cílem je co nejvěrněji modelovat reálné provozní podmínky. Experiment porovnává dvě různé metody zavedení předpětí na zkušební přírubě a sleduje pokles osové síly ve spoji v čase. Každá metoda je hodnocena samostatně a výsledkem práce je porovnání účinnosti jednotlivých způsobů a jejich vyhodnocení z hlediska spolehlivosti a kvality.
  • Item
    Konstrukce Remyho separátoru
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Minx, David; Koutecký, Tomáš; Vaverka, Ondřej
    Rémyho separátor je ortoptická pomůcka, která slouží k léčbě strabismu. V současné době ji v Evropě nikdo nevyrábí ani neprodává. Její hlavní výhodou je jednoduchost cvičení. Tato práce poskytuje obecný přehled o strabismu a aktuálně využívaných modelech Rémyho separátoru. Udává, že důvodem, proč se zařízení nevyrábí, může být omezený počet zákazníků a certifikace. Ukazuje tři koncepční návrhy konstrukce vycházející z původního zařízení, které jsou srovnány na základě funkčnosti, pevnosti, ceny a skladnosti. Detailně popisuje výrobu jednotlivých částí vybraného konceptu za použití 3D tisku a laserového řezání a ukazuje změny provedené na základě zpětné vazby při testování prototypu v ortoptické cvičebně FN Brno. Výstupem práce je funkční zařízení, které může sloužit jako základ pro obnovení jeho výroby.
  • Item
    Kinematický a dynamický popis pohybu kinematického mechanismu náběžné hrany morfovatelného křídla
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Janega, Tomáš; Hrstka, Miroslav; Marcián, Petr
    Kontrola zmeny profilu krídla a zameranie na vývoj riadiaceho mechanizmu môže v budúcnosti priniesť množstvo zlepšení v leteckých aplikáciach. Hlavnými výhodami sú zníženie hluku z leteckej dopravy a redukcia spotreby paliva. Menšia spotreba paliva ma ďalej za následok lacnejšiu prevádzku letu a znížený dopad na životné prostredie. Aj napriek výhodám má zmena profilu krídla svoje obmedzenia, medzi ktoré patrí návrh optimálnej geometrie hnacieho mechanizmu, možnosť jeho zaťaženia, hmotnosť a kontrola ovládania. Návrh optimálnej geometrie je dôležitý najmä z hladiska potreby laminárneho prúdenia na nábežnej hrane krídla. Ideálne by nábežná hrana nemala obsahovať prvky, ktoré toto prúdenie narúšajú. Zároveň je stále potrebná schopnosť ovládať zmenu daného profilu. To môže byť dosiahnuté optimálne navrhnutým mechanizmom pripojeným na flexibilný plášť profilu krídla. Aby sa dal takýto mechanizmus navrhnúť, je nutné pochopiť ako reaguje za rôznych podmienok pri pohybe a zaťažení. Pomocou naprogramovania mechanizmu v jazyku Python je to možné simulovať. Najprv musí byť vytvorený počiatočný model, v tomto prípade v 3D softvéry Inventor. Odtiaľ je možné extrahovať vstupné údaje, ktorými sú geometria, hmotnosti a momenty zotrvačnosti telies. Tie sú potrebné pri zostavovaní kinematických a dynamických rovníc. Kinematická analýza rieši mechanizmus ako rovinnú úlohu, kde dokonalo tuhé telesá vykonávajú rotačný alebo obecný rovinný pohyb. Počiatočné neznáme parametre sú riešené pomocou vektorovej metódy. Touto metódou vzniknú rovnice pre uzavretý kinematický reťazec, z ktorého je možné riešiť tieto neznáme parametre. V tomto prípade však vznikne sústava transcendentných rovníc a preto je nutné ju riešiť numericky. Podobným princípom sú koncipované rovnice pre zrýchlenia použité v dynamickej analýze. Táto analýza je zameraná na zostavenie silových a momentových rovníc využitím d’Alembertovho princípu a metódy úplného uvolnenia sústavy na jednotlivé telesa. Po vytvorení príslušných rovníc je pre jednoduchú riešiteľnosť zostavená matica neznámych parametrov X a matice A, B známych hodnôt. Matica neznámych parametrov je potom riešena numericky. Po kompletnej analýze je možné vykresliť pohyb mechanizmu, ktorý vychádza z kinematických rovníc, priebeh síl a momentu. Momentová charakteristika je dôležitá pre návrh ideálneho aktuátoru, ktorý bude ovládať pohyb mechanizmu. Tieto výsledky poskytujú komplexný prehľad dynamickej odozvy mechanizmu a simulujú jeho použitie v leteckej aplikácií.
  • Item
    Výpočtové modelování mechanismu ovládání klapek letounu Blaník
    (Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství, ) Hošek, Petr; Hrstka, Miroslav; Profant, Tomáš
    Tato baklářská práce se zabývá kinematickým a silovým popisem mechanismu vztlakové klapky kluzáku L-13 „Blaník“. Byly spočítány kinematické veličiny pomocí vektorové metody a silové průběhy na čepech s využitím rovnic silové a momentové rovnováhy. Součástí byla i kontrola vybraného prvku pomocí metody konečných prvků MKP. Pro výpočet byl vytvořen výpočetní skript v programu Matlab.