Oceli pro automobilový průmysl

Loading...
Thumbnail Image

Date

Authors

Boček, Jan

Mark

D

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství

ORCID

Abstract

Práce se zabývá rešerší použití moderních ocelí v automobilovém průmyslu. Na konstrukci automobilu jsou kladeny přísné požadavky, proto se při konstrukci používají různé třídy ocelí. Ocel poskytuje vhodné vlastnosti jako dobrou svařitelnost, tvářitelnost a vysokou pevnost. Má ale i své nevýhody, a proto se částečně prosazují i jiné materiály. Obsah této bakalářské práce zahrnuje obecné pojednání o oceli, teorii použití oceli v automobilovém průmyslu a přehled často používaných ocelí a jejich vlastnosti. Jmenovitě jsou to HSLA oceli, nízkouhlíkové oceli, dvoufázové oceli a TRIP oceli. Oceli jsou v současné v automobilovém průmyslu používány z velké většiny a pravděpodobně tomu tak zůstane i v budoucnu.
The subject of this thesis is research of usage of modern steel in the automotive industry. Because car bodies are subjected to strict requirements, multiple steel grades are used in their construction. Steel provides suitable properties such as good weldability, formability, and high strength. It has its disadvantages as well, and because of that, other materials has started to be used. This thesis contains a general overview about steel, the theory of usage of steel in the automotive industry and information about specific steels used and their properties. Particularly they are HSLA steels, low carbon steels, dual phase steels and TRIP steels. Nowadays in the automotive industry, steels are the main material used and it isn’t unreasonable to think that it will stay that way in the future.

Description

Citation

BOČEK, J. Oceli pro automobilový průmysl [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Document type

Document version

Date of access to the full text

Language of document

cs

Study field

Stavba strojů a zařízení

Comittee

doc. Ing. Petr Porteš, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Jiří Malášek, Ph.D. (místopředseda) Ing. Martin Kubín, Ph.D. (člen) Ing. Jaroslav Kašpárek, Ph.D. (člen) Ing. Jan Pokorný, Ph.D. (člen)

Date of acceptance

2022-06-16

Defence

Student úspěšně obhájil svou závěrečnou práci před členy státnicové komise. Student odpověděl na tyto otázky zkušební komise ke své závěrečné práci: 1. V kapitole 4 jsou v grafech mechanické vlastnosti ocelí používaných v automobilovém průmyslu. Proč zajímá výrobce automobilů např. hodnota napětí pro 1000 °C. A jaký je tedy rozdíl mezi grafy pro jednotlivé oceli v obrázcích 31-34. - odpovězeno 2. Tažnost oceli v diagramu, tahové zkoušky. - částečně zodpovězeno 3. Druhy svařování u karoserií. - částečně odpovězeno

Result of defence

práce byla úspěšně obhájena

DOI

Collections

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By

Citace PRO