LANGNEROVÁ, K. Stavba-Prostor-Město "Dostavba městského bloku" [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Nový, Vítězslav

Diplomovou práci, jejíž nedílnou a určující součástí je urbanistický koncept regulace území, z kterého výsledný architektonický návrh zásadním způsobem vychází, hodnotím jako velmi zdařilý. Autorka pracovala při konceptu i návrhu stavby se silnými výtvarnými motivy, které v průběhu zpracování projektu prošly řadou podob až k podobě výsledné, která finální řešení výrazně posiluje (viz konstrukční prvky uplatňující se v interiéru objektu). Koncept návrhu, vytyčený v úvodu semestru, autorka postupně dopracovala do výsledné podoby bez zásadních kompromisů či revizí původní myšlenky. Stavebně konstrukční řešení, především v detailu, vykazuje drobné nedostatky, které by ale, samozřejmě, v dalších fázích návrhu bylo možné odstranit. Samostatnou kapitolou je celková grafická a výtvarná podoba projektu, která posunuje návrh do další polohy a jejíž kvalita není zcela obvyklá. Předloženou bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení B 85.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování A Přístup diplomantky ke zpracování lze hodnotit jako samostatný a aktivní.
Navrhovaná známka
B
Body
85

Posudek oponenta

Zadražilová, Miroslava

Celkově je diplomní projekt velmi kvalitní po všech stránkách. Výše popsané nedostatky jsou pouze drobného charakteru a nesnižují kvalitu předložené práce.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení A V rámci předdiplomního projektu bylo zpracováno urbanistické řešení, podpořené řadou analýz, jehož výsledkem bylo zpracování regulačního výkresu pro daný blok. Autoři dokáží pracovat s urbanistickým tvaroslovím, správně chápou a dokáží interpretovat pojmy jako blok, náměstí, dominanta apod. V navrženém urbanistickém řešení je dotvořen životaschopný, pokorný, městský blok využívající jasné městotvorné principy, bez zbytečných abstraktních gest. Byla zde odvedena velmi kvalitní, nadprůměrná práce.
Architektonické řešení A Autorka dále zpracovávala mateřskou školku umístěnou ve vnitrobloku a základní uměleckou školu v uliční frontě při ulici Milady Horákové. Oba objekty mají racionální hmotové řešení, v němž je ukryta poezie, a to především v podobě propojení a komunikace domů se svým okolím, vytvoření kvalitních předprostorů na hranici mezi veřejným a soukromým prostranstvím, respekt k okolí. ZUŠ je součástí uliční fronty, nijak z ní nevybočuje, ale zároveň je zřejmé, že se nejedná o obytný dům. Uliční fronta využívá klasické vertikální trojdělení fasády, směrem nahoru se fasáda odlehčuje. Dvorní fasáda je utilitární, klidná, podtrhující atmosféru vnitrobloku. MŠ využívá jasnou koncepci orientace tříd do centrálního atria, tím je docíleno vytvoření pocitu soukromí jak pro školku, tak pro sousední obytné vnitrobloky. Zvládnutá je práce s materialitou fasád obou domů (práce s lícovým zdivem, škrábanou omítkou apod.), proporcemi a členěním okenních otvorů. Také interiéry obou škol jsou dobře navrženy.
Provozní řešení A MŠ – velmi pěkně je řešen přístup k objektu přes objekt ZUŠ, kolem kavárny a vstupním portálem do soukromého vnitrobloku školky. Je zde vytvořeno bezpečné prostředí, které je schopno vytvořit podmínky pro fungování komunitního života školky. Dispozice tříd jsou dobře vyřešeny (pouze chybí wc pro personál). MŠ má poměrně rozlehlý suterén, je zde umístěna školní kuchyň. Samostatná kuchyň pro tak malou MŠ je dle mého názoru zbytečná, spíše se budou obědy přivážet z centrální kuchyně, jak je v Brně zvykem. Umístění kuchyně do suterénu bez denního osvětlení je totiž velmi problematické, navíc je nutno realizovat 3 jídelní výtahy (finančně náročné). Obědy z jídelny není možné vozit do výtahu přes šatnu (hygienické předpisy). Dále jsou v suterénu umístěny další prostory - tělocvična a malý divadelní sál. Pro školku nejsou úplně nutné, ale jsou bonusem, který určitě může využívat i ZUŠ. Venkovní prostor – umístění tříd kolem centrálního venkovního prostoru /atria je sympatické. Velikost venkovní plochy je navržena dle vyhlášky 410/2005 Sb. Tato vyhláška však byla v roce 2009 novelizována a požadavek na venkovní prostor 30m2 na 1 dítě z ní byl odstraněn. Pro venkovní pobyt dětí je tedy dle této vyhlášky dostačující pouze prostor atria. Venkovní prostory na střeše již nutné nejsou, ale rozhodně využití střechy vnímám pozitivně. ZUŠ – velmi pěkně jsou vyřešeny vstupní prostory do školy přes loubí s lavicí. Druhé a třetí podlaží je věnováno galerii a koncertnímu sálu. Učebny jsou umístěny až ve 4-6 podlaží. Galerie i koncertní sál jsou otevřené přes dvě podlaží. Jistě jsou zde vytvořeny zajímavé prostory, které také pracují se světlem, ale pro malou školu je to asi příliš velkorysé pojetí, které s sebou nese jisté komplikace v podobě příliš úzké galerie (3m) a koncertního sálu, jež neumožňuje multifunkční využití. Např. taneční koncerty v tomto sále není možné realizovat vzhledem k malému pódiu a elevaci. Z předložené práce je zřejmé, že má autorka velmi blízko k výtvarnému oboru, a pro něj tedy vytvořila krásný prostor v nejvyšším patře budovy, který je otevřen do střešní zahrady. Parkování Výhrady mám k počtu parkovacích stání v hromadné garáži. Dle ČSN je pro MŠ 90% (a 80% pro ZŠ) z celkového počtu stání určeno pro K+R s dobou stání do 15 min. Řešení takového stání v hromadné garáži je nevhodné. Navíc jsme ve středu města a MŠ i ZUŠ bude sloužit převážně bydlícím v okolí. Je třeba podporovat jinou než individuální automobilovou dopravu! V HG mohla být umístěna pouze stání pro zaměstnance (max 8 stání). Garáže v podzemí by tak měly sloužit především pro bydlení v přilehlých domech.
Technicko konstrukční řešení B Konstrukční řešení objektů by bylo vhodné lépe zdokumentovat. Především u školky není zřejmé, jak je navrženo popsané použití trámového stropu (navíc, když je všude navržena ŽB stropní deska – tedy i nad trámy).
Formální úroveň A Práce je výborně, profesionálně formálně provedena. Všechny výkresy jsou dobře čitelné, pěkně graficky ztvárněné. Perspektivy jsou krásné, osobité.
Navrhovaná známka
A
Body
93

Otázky

eVSKP id 116180