ZÁLEŠÁK, M. Optimalizace iontového zdroje se sedlovým polem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Student se během bakalářské práce aktivně podílel na optimalizace sedlového elektron srážkového zdroje iontů. V první fázi byla v programu EOD provedena série simulací trajektorie elektronů a iontů v prostředí iontového zdroje. Následně byla provedena základní charakteristická měření svazku zdroje. Na závěr nad rámec práce byly ještě navrženy vychylovací elektrody. Výsledky budou v budoucnu užity k přípravě publikace v odborném časopise. Práce studenta byla snaživá. Proto lze konstatovat, že student splnil všechny úkoly zadání.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | C |
Práce je na solidní stylistické úrovni, nalezl jsem v ní nižší desítky chyb. Text je čtivý, přehledný a vhodně členěný do kapitol. Možná bych doporučil sloučení 4. a 5. kapitoly, které se týkají popisu úprav iontového zdroje a měření jeho charakteristik. Obrázky jsou přehledné, poměrně dobře vysvětlené. V kap. 5.1 mi chybí údaj o vzdálenosti Faradayovy sondy od iontového zdroje pro vytvoření představy o divergenci svazku. Průměr otvoru stínící elektrody Faradayovy sondy 2 mm je příliš velký, proudové profily jsou pak velmi hrubé. Domnívám se, že cíle bakalářské práce byly splněny. Podle zadání měl student navrhnout vhodnou fokusační optiku, v práci se však zabýval řešením deflektoru optiky a optimální polohou žhavícího vlákna ve zdroji. V práci tak chybí širší skutečně experimentální ověření vlastností zdroje. Vzhledem k pandemické situaci se však domnívám, že částečná náhrada experimentální práce v laboratoři simulací v programu EOD je přípustná. Autor čerpal z kvalitní literatury, dostal se až k práci Childa z roku 1911. Práci hodnotím stupněm A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 132683