JANUŠKA, A. Model elektrické lokomotivy se stejnosměrným pohonem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.

Posudky

Posudek vedoucího

Pazdera, Ivo

Student zpracovával práci samostatně a v logickém sledu. Aktivně se účastnil konzultací a snažil se plnit pokyny vedoucího. Student dokázal samostatně pracovat s literaturou a využívat ji k řešení cílů. Teoretické předpoklady postupně ověřoval pomocí vytvořených simulačních modelů.

Navrhovaná známka
B
Body
80

Posudek oponenta

Červinka, Dalibor

Poměrně stručná bakalářská práce si klade za cíl modelovat dynamické chování dvou běžných typů stejnosměrných lokomotiv při rozjezdu. V úvodu je popsáno jejich vnitřní uspořádání, dále je proveden obecný popis stejnosměrného stroje, na který navazuje popis provedených simulací rozjezdu. Věcné nedostatky: Simulace rozjezdu lokomotivy 163 byla provedena bez zohlednění přítomnosti regulátoru poměrného tahu, což je mírně samúčelné a stěží odpovídá realitě. Na straně 11 se konstatuje již poměrně přežitý názor, že stejnosměrné stroje vynikají menšími rozměry než stroje střídavé. Tvrzení, že stejnosměrné stroje že mají velký záběrný moment při nízkých otáčkách, je nejen přežité, ale též zjevně pochybné, jelikož záběrný moment je vždy definován jen při nulových otáčkách. Formální nedostatky: V práci se vyskytuje několik viditelných hrubek a překlepů. Bylo by vhodnější používat slovo šestipólový místo šesti-pólový. Na straně 24 se skví název kapitoly "praktická část lokomotivy 150", jako kdyby snad lokomotiva obsahovala i nějakou nepraktickou část. Na straně 25 se mluví o záhadné "zeslabovací tlumivce" Na straně 32 se tvrdí, že obvod začíná vstupním reaktorem, což je v případě stejnosměrné lokomotivy nemístné označení, přestože tento název autor patrně převzal z původní dokumentace. U patrně převzatých schemat lokomotiv nejsou uvedeny zdroje. Simulační schemata nejsou nijak okomentována a nachází se až v příloze, nikoliv přímo v textu. To značně komplikuje orientaci čtenáře. Četné výsledky simulací jsou souhrnně okomentovány až v závěru, což opět komplikje čtení. Bakalářská práce zpracovává poměrně zajímavé téma a obsahuje i patrně solidně provedené simulace. Je jen škoda, že formální a grafické části nebyla věnována patřičná pozornost, což zbytečně snižuje její úroveň.

Navrhovaná známka
C
Body
75

Otázky

eVSKP id 109095