PRIBULLA, D. Návrh zařízení pro Power HIL simulaci Li-pol článku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.
Práce se zabývá návrhem a realizaci komplexního zařízení, které má sloužit jako Power HIL simulátor Lipol akumulátoru (LA). Student provedl rozsáhlou rešerši o vlastnostech a modelování jevů souvisejících s LA. Byla navržena koncepce hardwarového řešení, která byla ověřena pomocí softwarových nástrojů. Na základě měřených charakteristik na reálné baterii a zjištěných metod modelování byl vytvořen zjednodušený matematický model LA, který zohledňuje vliv teploty okolí, velikost nabíjecího/vybíjecího proudu a aktuální stav akumulovaného náboje. Model by mohl lépe kopírovat reálné průběhy v krajních oblastech viz. graf odchylky modelu od měření (Příloha 3), avšak v hlavní pracovní oblasti je odchylka minimální. Student vytvořil funkční zařízení, které sestává z výkonové elektroniky, senzoru proudu a řídícího rozhraní, v tomto případě I/O karta MF624. Toto zařízení umožňuje nahradit reálný LA a nastavovat jeho parametry a stav pomocí jednoduchého uživatelského rozhraní v PC. Zařízení je navíc koncipováno tak, aby bylo možné jej v budoucnu řídit za pomocí mikrokontroléru. Student pracoval velmi svědomitě a pravidelně docházel na konzultace. Velmi pozitivně hodnotím skutečnost, že nad rámec svoji BP vytvořil vlastní precizně řízenou tepelnou komoru, která mu umožnila zaznamenat nabíjecí/vybíjecí charakteristiky v teplotním rozsahu 0-40°C. Po formální stránce nemám k práci žádné výhrady, hodnotím výborně/A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Autor splnil všechny proveditelné body zadání, pouze simulace celého životního cyklu baterie z opodstatněných důvodů neproběhla. Z časových a bezpečnostních důvodů nebylo možno změřit průběh degradace parametrů článku v rámci životnosti. Při vytváření modelu baterie autor musel zanedbat některé jevy. Mám však pocit, že popsat některé zanedbané jevy by nemusel být tak obtížný problém. Například se mohl autor pokusit zahrnout vliv proudu na dostupnou energie nebo relaxační jev. Součástí práce je velmi detailní rešerše ohledně lithiových baterií, ale některé kapitoly ohledně autorovy vlastní práce nejsou úplně jasné. Např. z kap. 4.3.4 není úplně jasný cíl, čeho chtěl autor dosáhnout a v kap 5.1 jména bloků nekorespondují s blokovým diagramem a je tak náročnější pochopit, co chtěl autor vysvětlit. Ještě drobná chyba se vyskytla v GUI na obrázku 22, kde je u volby teploty dvakrát uvedeno 25°C a ta stejná chyba je i u skutečného programu v přílohách. Na druhou stranu oceňuji, že autor zprovoznil Power HIL simulátor, který funguje. Autor si dokonce vytvořil i jednoduchou tepelnou komoru pro měření parametrů baterie při různé teplotě. Celkově hodnotím práci stupněm B.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 83758