HRUBÝ, J. Ideální oběhy přeplňovaných spalovacích motorů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2010.
Obsahem práce jsou Ideální oběhy přeplňovaných spalovacích motorů. Text má 38 stran textu. Grafická úprava splňuje požadavky na technický text. Práce obsahuje všechny povinné části. Student pracoval samostatně a práci pravidelně konzultoval. Student k práci využil českou i zahraniční literaturu a internetové zdroje. Práce obsahuje seznámení s historií přeplňování spalovacích motorů. Lze ocenit velmi pěknou grafickou úpravu práce a dále zajímavě zpracovanou kapitolu 8, tj. porovnání z hlediska termické účinnosti. Student prokázal schopnost samostatné práce, splnil podmínky zadání, práce obsahuje všechny náležitosti, a proto ji doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
V úvodu práce se student věnuje historickému přehledu vývoje dmychadel. Dále popisuje termodynamické oběhy spalovacích motorů Otto, Diesel a Sabate a odvozuje jejich termickou účinnost. Následuje rozdělení metod přeplňování. V kap. Podstata a princip přeplňování provádí student rozbor vlivu jednotlivých parametrů na výkon motoru a zabývá se vlivem mezichladiče nasávaného vzduchu s uvedením praktického výpočtu. Další kapitola popisuje jednotlivé principy přeplňování s uvedením konkrétních aplikací na vozidlových motorech. Na příkladu Ottova cyklu je provedeno porovnání přeplňovaného a atmosférického motoru. Zajímavým a graficky přehledným způsobem jsou porovnány různé metody přeplňování z pohledu velikosti práce v jednotlivých fázích tepelného oběhu. Zde bych ocenil více výsledků a zejména číselné vyjádření při porovnání různých metod přeplňování z hlediska celkové termické účinnosti (viz zadání) s uvedením ať už konkrétních výsledků pro zvolený případ (např. pro parametry shodné s motorem 1.4 FSI popisovaném v závěru práce) nebo obecnější studii. Práce dává poměrně dobrý přehled metod přeplňování s graficky dobře provedenými diagramy tepelných oběhů přeplňovaných motorů. Autor využívá poměrně rozsáhlý seznam publikací, ale čerpá převážně z internetových zdrojů. V práci se občas vyskytují nepřesné termíny nebo nevhodné obraty, např.: „nasávací ventil“ (str. 12) „…v benzínových osobních automobilech…“ (str. 14) „V bodě 2 je směs zažehnuta elektrickou jiskrou, která zapříčiní výbuch pracovní látky…“ (str. 14) "Tajemství smíšeného přívodu tepla tkví ve velmi rychlé indukci nafty do válce." (str. 16)
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 28642