KOLBA, Z. Vláček řízený počítačem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Zemčík, Pavel

Celkově považuji práci za úspěšně realizovanou. Student k ní přistoupil samostatně, automatizovat řízení počítačem se mu podařilo a i když by bývalo bylo možno práci "dotáhnout podstatně dále", vytvořil funkční řešení, které se dá využít nebo rozvinout. Textovou část práce se podařilo zpracovat též, i když v první verzi s pochybením, které bylo v další verzi napraveno. Proto hodnotím úsilí studenta a práci celkově jako dobré.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Zadání bakalářské práce bylo, podle mého názoru, středně obtížné, ale skýtalo možnost tvůrčího přístupu. Toho student využil jen zčásti. Vzniklo, nicméně, funkční řešení modelové železnice, které umožňuje přímé využití i další rozvoj. Zadání práce tedy bylo, dle mého názoru, splněno už v první odevzdané verzi práce, která nebyla obhájena z jiných důvodů.
Práce s literaturou Student pracoval s literaturou aktivně, samostatně a vyhledal množství pramenů i nad rámec doporučení.
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Během řešení byl student střídavě aktivní, po počáteční aktivitě na začátku školního roku se k práci aktivně vrátil až ve druhém pololetí. Na konzultace docházel občasně podle potřeby a na konzultace býval připraven. Řešení obsahu práce konzultoval. Přepracovanou verzi práce student příliš nekonzultoval, nicméně rozsah přepracování byl poměrně malý a jasný, takže to nepovažuji za velký problém.
Aktivita při dokončování Práce byla dokončena poměrně těsně před termínem odevzdání, nicméně čas na konzultace textové části práce a i na korekce textu ještě zbyl. Definitivní obsah práce tedy konzultován byl u první verze práce, u druhé verze finální obsah konzultován nebyl, nicméně, jak už bylo řečeno výše, to nepovažuji za problém.
Publikační činnost, ocenění -
Navrhovaná známka
C
Body
70

Posudek oponenta

Kapinus, Michal

Technické řešení autorovy práce je na velmi dobré úrovni a zjevně plní zadaný účel. Práci doplňuje spíše průměrná technická zpráva. Dohromady tedy navrhuji hodnocení stupněm B.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání Zadání hodnotím jako náročnější, z důvodu nutnosti zkombinovat HW stránku věci (řízení fyzického kolejiště), návrh a implementaci uživatelského rozhraní a využití metod počítačového vidění.
Rozsah splnění požadavků zadání
Rozsah technické zprávy Rozsah práce je na spodní hranici obvyklého rozmezí. 
Prezentační úroveň technické zprávy 75 Práce má logickou struktury a jednotlivé kapitoly na sebe dobře navazují. Obrázky v technické zprávě mají často velmi stručný popisek a tak není vždy jasné, co na nich čtenář má vidět. Teoretická část práce je poměrně stručná.
Formální úprava technické zprávy 90 Z jazykového hlediska je práce v pořádku, obsahuje minimální množství překlepů nebo gramatických chyb. Text je psaný spisovnou a srozumitelnou češtinou. Typografické chyby, které jsem vyčítal v původním posudku byly autorem z větší části odstraněny.
Práce s literaturou 70 Naprostá většina citovaných literárních pramenů jsou webové zdroje. Dva ze zdrojů jsou knihy zabývající se popisem modelových železnic. Převzaté myšlenky jsou správně citovány a veškeré prohřešky proti citační etice z původně odevzdané technické zprávy byly odstraněny.
Realizační výstup 85 Pan Kolba do svého řešení zakomponoval množství existujících nástrojů pro řízení vláčku, detekci objektů apod. a spojil je ve funkční celek, pomocí kterého je schopný řídit vláčky na modelové železnici, detekovat jejich polohu a predikovat možné srážky. Realizoval jak fyzické zapojení řídícího systému, tak jeho řízení ze stolního počítače. Celé řešení je logicky rozdělené do tří Python skriptů, které obsahují dostatek komentářů. Řešení je funkční a zábavné na použití.
Využitelnost výsledků Výsledný produkt může být využit začínajícími modeláři pro řízení modelové tratě menšího rozsahu, případně jako základ pro budoucí vývoj.
Navrhovaná známka
B
Body
80

eVSKP id 154304