POLLACH, O. Všesměrový mobilní robot – detekce překážek [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.
Předložená bakalářská práce se zabývá tématem Všesměrový mobilní robot – detekce překážek. Student Ondřej Pollach měl za úkol provést rešerši současných řešení v problematice všesměrových mobilních robotů z hlediska řízení, senzoriky a seznámit se s řídícími prostředky od firmy B&R Automation. Praktická část práce se zabývá výběrem vhodných typů senzorů pro detekci kolizí, výběrem rídící jednotky pro zpracovávání dat a rovněž výběrem řídící jednotky pro komunikaci s programovatelným automatem (PLC). Práce obsahuje návrh a implementaci řídícího programu pro zpracování dat se senzorů v programu Arduino IDE a komunikaci s řídící jednotkou PLC pomocí platformy Raspberry Pi 3B+ a programu Python. Student splnil všechny části bakalárské práce bez výhrad. Nad rámec práce vytvoril komunikaci mezi rídící jednotkou Aruduino a Raspberry Pi 3B+. Student ve své práci řešil jak hardwarovou, tak softwarovou část, v které preukázal schopnost psát řídící algoritmus v různých jazycích. Rovněž spolupracoval s vedoucím práce na vytvoření OPC UA komunikace mezi PLC a Raspbery Pi 3b+. Student pracoval na práci samostatně. Všechny postupy konzultoval s vedoucím práce. Chválím studentovu aktivitu pri tvorbe bakalářské práce, která obnášela nadstandartní objem času a úsilí. Rovněž chválim studentovu aktivitu, která se projevila ve forme absolvování týdenního školení ve firmě B+R Automatizace, se sídlem v Brně, po kterém student získal certifikát o jeho absolvování. Písemná část je oproti praktické na nižší úrovni z hlediska úpravy textu a obrázků. Praktická část je na nadstandardní úrovni. Předloženou práci doporučuji k obhajobe a hodnotím známkou A / výborně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Předložená bakalářská práce se zabývá problematikou detekce překážek v oblasti mobilní robotiky. Teoretická část práce zahrnuje tři kapitoly pojednávající v krátkosti o automatizačních prostředcích společnosti B&R Automation, typech kol používaných pro mobilní robotické platformy a senzorech používaných pro měření vzdálenosti objektu. Členění textu je logické, vyjadřování srozumitelné, podávání informací spíše stručné, práce s literaturou dobrá. Grafická úprava je zcela v pořádku. V praktické části student realizoval měření vzdálenosti s využitím IR senzorů, které však nepřipojil přímo k PLC. Vzhledem k nízkým (stanoveným) nárokům na přesnost měření a kvůli (výrazné) finanční úspoře při realizaci projektu nahradil student vstupní analogové měřicí karety programovatelného automatu vývojovým kitem Arduino Mega 2560. Jako komunikační modul mezi PLC a deskou Arduino využil jednodeskový počítač Raspberry Pi. Výsledné řešení je funkční, doložení videozáznamem z testování. Přiložené programy (v souhrnném objemu cca 500 řádků kódu) jsou čitelné, psané spíše jednoduše, avšak funkčně. Student implementoval i jednoduché způsoby filtrace naměřených hodnot přímo na desce Arduino. Nad rámec zadání vytvořil student pro svou aplikaci rovněž jednoduchou vizualizaci s využitím moderní technologie mappView využívající pokročilých webových technologií. Cíle práce považuji za splněné v plném rozsahu, kvalitu práce považuji za velmi dobrou. Student prokázal schopnost pracovat na komplexních technických úkolech.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 116069