STROUHAL, P. Moderní způsoby přeplňování [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.

Posudky

Posudek vedoucího

Dundálek, Radim

Předložená bakalářská práce pana Pavla Strouhala je rešeršního charakteru a je zaměřena na dnes používané metody přeplňování spalovacích motorů. Pojednává nejen o metodách, kterou vedou ke zlepšení tvaru vnější rychlostní charakteristiky, ale rovněž o konstrukci jednotlivých agregátů sloužících pro zvýšení výkonu samotné pohonné jednotky. Řešená problematika je správně spojována s emisemi škodlivin ve výfukových plynech. Doplněním je závěrečný seznam přeplňovaných pohonných jednotek, které jsou použity v konkrétních automobilech. Student pracoval samostatně a využíval pravidelných konzultací. Práce je členěna vcelku přehledně a jednotlivé kapitoly na sebe logicky navazují. Student splnil zadání a proto práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Práce s literaturou včetně citací C
Samostatnost studenta při zpracování tématu D
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Janoušek, Michal

Bakalářská práce rešeršního charakteru se zabývá obecně přeplňováním pístových spalovacích motorů, jak pomocí mechanického kompresoru, tak i turbodmychadla. V úvodu práce popisuje základní parametry spalovacího motoru včetně výpočtových vztahů, zde je nutné zmínit uvedení nesmyslné hodnoty spalovacího tlaku 110 MPa pro přeplňovaný motor. Následující část práce obsahuje popis různých způsobů mechanického přeplňování, v této části autor v popisu radiálního kompresoru neuvádí jeho hlavní nevýhodu ve srovnání s Rootsovým případně Lysholmovým dmychadlem a to nepříznivou rychlostní charakteristiku dodávky plnícího vzduchu. Zároveň zmiňuje jako hlavní výhodu neznečištění plnícího vzduchu mazacími prostředky, což je informace nepřesná. Možná kontaminace plnícího vzduchu olejem sloužícím pro mazání kompresoru se nijak neliší od ostatních konstrukčních řešení mechanického přeplňování. V části 3.1 věnující se konstrukci turbodmychadel nezmiňuje trend používání valivých ložisek pro uložení rotoru turbodmychadla, dokonce ho větou „Celý rotor je pak uložen na již zmíněných kluzných plovoucích ložiscích, u starších modelů tohoto typu na valivých.“ zpochybňuje. V části 3.2 je nesprávně použita terminologie, označení wastegate se obecně používá pro obtokový ventil turbíny. Část 4 se věnuje přeplňování zážehových motorů, zde autor nesprávně uvádí, že pro přeplňování zážehových motorů se užívá výhradně mechanických kompresorů, což v dalším odstavci sám zpochybňuje. V části zabývající se emisemi škodlivin by bylo vhodné použití aktuální literatury, čerpáním ze zastaralých literárních pramenů se autor dopouští řady nepřesností. Strukturování práce v části 9 je značně chaotické neboť autor nejprve zmiňuje motory zážehové, poté vznětové a v závěru se věnuje opět motorům zážehovým. V části 9.3 autor uvádí, že motor Fiat 1,6 Multijet je nejvýkonnějším motorem v dané kategorii, což je zpochybněno v následující pasáži 9.4 uvedením technických údajů motoru Renault 1.6 dCI Twin Turbo.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání D
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti D
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
D

Otázky

eVSKP id 71200