KUBÍČEK, L. Pojezdový mechanismus mostového jeřábu 20 t s vahadlovým uspořádáním [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2012.
Předložená bakalářská práce je členěna vcelku logicky a přehledně. Při své práci autor využíval běžných znalostí získaných převážně v průběhu svého studia. Práce obsahuje konstrukční návrh a výpočet vahadlového pojezdového mechanismu jeřábu s nosností 20000 kg a základní výkresovou dokumentaci (výkres sestavy a podsestavu uložení pojezdového kola). V práci se však p. Kubíček nevyhnul řadě drobných, ale i závažnějších chyb jak formálního, tak i věcného charakteru: - drobné nedostatky v technické terminologii, - v práci jsou drobné přepisy a gramatické chyby, - chybějí odkazy na zdroje u obr. 4 a 5, - v kap. 2.2.2 vychází autor ze zatížení odpovídající dvojnásobku nosnosti + hmotnost konstrukce, což je nereálné, - uvažovaná výpočtová zatížení na str 14 a 17 jsou výrazně odlišná – proč? - v soustavě rovnic na str. 18 je chyba, v kap. 2.4.2 postrádám hodnotu dovoleného (či skutečného) tlaku mezi perem a nábojem, - přehlednosti v kap. 3 (pevnostní analýza) by prospělo uvedení velikostí zatěžovacích sil a okrajových podmínek, - drobné konstrukční nedostatky ve výkresové dokumentaci (nevhodný tvar pojezdového kola, uložení kuželíkových ložisek) Předložená práce má i přes výše uvedené drobné výhrady celkově solidní úroveň a je v souladu se zadáním.Lukáš Kubíček ve své bakalářské práci prokázal odpovídající znalosti studovaného oboru a tím i schopnost budoucí samostatné práce či dalšího studia v návazném magisterském studijním programu. Otázky k obhajobě: 1. Jaká je hmotnost zkušebního břemene vůči nosnosti při statické a dynamické zkoušce jeřábu? (vyhledejte v příslušné ČSN). 2. Popište funkci omezovače velikosti břemene u jeřábu
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | C | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Student se zabývá ve své práci konstrukčním návrhem pojezdového mechanismu mostového jeřábu. Pojezdový mechanismus má mít dle zadání vahadlové uspořádání. Převážnou část práce zaujímá analytický výpočet. Ten je ale v některých částech práce nelogicky počítán, neboť u některých parametrů jsou zbytečně předimenzovány komponenty mechanismu. Závěrem textové části práce se student Kubíček věnoval pevnostnímu výpočtu metodou MKP. Práce je z hlediska požadavků a cílů dle zadání sice splněna, ale postupem komplikovaným, složitým a někdy i nedostatečným. Řešení práce postrádá v některých částech potřebné výpočtové vztahy: -Str. 14 = dimenzování nosnosti na 40 tun a navíc navýšení o dalších 8tun. -Str. 17 = volba počtu pohonů 2 kusy. Pak ale na str. 19 = počítá se 4násobkem. -Str. 20 a 22 = parametry čepu vahadla u hřídele pohonu nemají prutové předpoklady, a proto je zbytečné počítat je na ohyb. Naopak postrádám výpočet na střih. -Str. 21 = výpočet pera je z pohledu analytického výpočtu běžná rutina a není potřeba výpočet přenechávat programům. I když výpočty nejsou zcela korektní, komponenty jsou i přes tyto chyby předimenzované. Schopnost studenta interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich dílčí závěry je slušná. Grafická úprava textové části práce je dobrá, zpráva obsahuje přiměřené množství schémat a obrázků. Stylistická úprava a pravopis jsou v pořádku. Jsou zde i drobné nedostatky: -Netechnické výrazy = str. 10, 13, 17, 18, 33 -Překlepy = str. 12 Výpočtová část pomocí metody konečných prvků postrádá bližší informace o modelech a způsobu náhrady vazeb. Můžeme ji proto pokládat za orientační. Citace zdrojů jsou v úvodu uvedeny správně, později je citace zdrojů a vzorců nepřehledná nebo chybějící. Počet uváděné literatury je přiměřený. Výkresová dokumentace je vcelku dobrá, ale dle zadání není kompletní. V zadání je uvedeno vypracovat podsestavy, což je množné číslo a v přílohách je pouze náprava jeřábu. Práce je i přes tyto výtky přínosná. Student Kubíček ve svém závěru prohlašuje, že by se tímto tématem i nadále zajímal v navazujícím magisterském studiu, což mu doporučuji, a proto tuto práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 49024