MOROZOV, A. Jednoválcový motor pro silniční závodní motocykl [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.
Diplomová práce konstrukčního charakteru se zabývá návrhem jednoválcového motocyklového závodního motoru do poměrně značných detailů. Způsob řešení jednotlivých konstrukčních uzlů je v textu dobře zdůvodněn, ačkoli některé menší úpravy by byly ještě nezbytné. Například materiál pístního čepu je v rozporu s předpisy, chybí zahloubení závitů pro ojniční šrouby, chladicí plášť hlavy válce obsahuje slepé větve apod. Otázkou také je, zda je nutné přivádět olej k ojničnímu ložisku z obou hlavních čepů. Výpočtová část zahrnuje termodynamiku a deformačně-napjatostní analysu klikového hřídele. Termodynamický model dává poměrně velmi optimistické výsledky, zejména co se týče vnější otáčkové charakteristiky, které však popírá udávaný dosti nízký střední indikovaný tlak. Konečněprvkový výpočet klikového hřídele není silnou stránkou práce, neboť výpočtový model má příliš velký počet uzlů, což vyplývá z jemné diskretisace celého objemu klikového hřídele. Výsledky modální analysy jsou vyloženy dosti nevhodně. Pevnostní výpočet, který by měl být doplněn o stanovení únavové životnosti, postrádá popis okrajových podmínek. Přes veškeré výše uvedené výtky však pan Anton Morozov prokázal své konstruktérské schopnosti a dokázal, že se v dané problematice dobře orientuje.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | D | ||
Práce s literaturou včetně citací | D | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Diplomová práce se zabývá konstrukčním návrhem čtyřdobého motoru motocykly pro silniční závody třídy Moto3 dle regulí FIM. Konstrukční návrh se týká součástí motoru včetně mazání a chlazení, spojka a převodové ústrojí je v práci naznačeno pouze schematicky. Konstrukční návrh lze označit za poměrně zdařilý, bez zásadních nedostatků. Z návrhu není zřejmé, jakým způsobem je axiálně uložena kliková hřídel, neboť běžně používaná kluzná ložiska zachycují síly pouze v radiálním směru. Autor práce provedl modální analýzu klikové hřídele, kde uvádí, že vlastní frekvence leží v provozních otáčkách motoru, avšak nejsou kritické bez dalšího vysvětlení, k jakému tvaru kmitání dochází. Dále stojí za zvážení použití krátkého řetízku pro pohon olejového čerpadla, vzhledem k absenci napínáku řetízku a vysokým provozním otáčkám motoru, by bylo vhodné uvažovat konstrukční řešení s vloženým ozubeným kolem. Stylistická stránka práce je s ohledem na to, že pan Anton Morozov není rodilým mluvčím na velmi dobré úrovni.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 68816