KREJZ, J. Monitoring energetických údajů v elektrickém vozidle [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2023.
Student Bc. Jan Krejz měl ve své diplomové práci za úkol provést monitoring energetických údajů v elektrickém vozidle. Jedná se o velice aktuální téma, které je nyní řešeno celosvětově automobilovým průmyslem i laickou veřejností. Cílem práce bylo zmonitorovat hlavní energetické toky ve vozidlech, vytvořit model, fyzikálně jej popsat, provést identifikaci klíčových parametrů, provést měření, zpracování dat, jejich vyhodnocení a ověření modelů. Již při řešení semestrální práce se ukázalo, že původní očekávání je příliš ambiciózní a zadání práce bylo zredukováno. Nicméně ani po zjednodušení úkolu se nepodařilo vměstnat získané infomace do doporučeného počtu 60 stran. Práce je tak velmi obsáhlá a svým zaměřením přesahuje standard pro tyto práce. Text je rozdělen do celkem 8 hlavních kapitol a 6 příloh vč. elektronických příloh. Popisné části a úvodní teorii se student snažil maximálně zjednodušit, ale bylo nutné ji uvést pro přehled čtenáře, aby bylo jasné, jak jsou provázané na další části. Dominantní část práce se věnuje tématu a to měření elektrických, resp. energetických veličin přímo ve vozidle pomocí vestavěných funkcí vozidla (sběrnice CAN). Původní záměr instalovat měřicí systém do vozidla se tak výrazně zjednodušil, ale i tak se ukázalo, že veličin je velké množství a jejich zpracování není triviální kvůli absenci synchronizace času a velkého počtu veličin i jejich objemu v čase. To student vyřešil zpracováním agregace dat v programu Python a to vč. kvalitních grafických výstupů. Z hlediska vedoucího mohu konstatovat, že během zpracování diplomové práce student projevoval velmi vysokou aktivitu, samostatnost, kreativitu a pružně reagoval na požadavky vedoucího. I když v některých stádiích bylo cítit zaváhání z nezkušenosti např. při použití pokročilejších funkcí programovacích jazyků a tabulkových kalkulátorů, tak výsledky přesvědčivě ukazují, že úkol zvládnul velmi dobře. Oceňuji provázání více nástrojů pro zpracování dat, vyřešení fyzikálního modelu, který dlouhou dobu v práci chyběl a je cítit, že byl doděláván ve spěchu, nicméně poměrně úspěšně. Dále pak modelování a simulaci v Simulinku a velké množství výstupů z provedených měření a to ať u zaparkovaného vozidla, tak při jízdě a nebo při nabíjení. Nalezené informace přinášejí nový pohled na využití živých dat již existujících ve vozidle, např. při implementaci On-Board-Monitoring funkcí ve vozidlech pro včasnou diagnostiku např. životnosti a kapacity akumulátoru, ale také např. správného fungování elektrických systémů ve vozidle. Po formální stránce je práce na velmi dobré úrovni a sazba v LaTeX je precizní a to včetně vložených grafů. Vytknout mohu snad jen obrázek vozidla ve fyzikálním modelu - mohl být použít vektorový čistější formát. Z hlediska splnění zadání konstatuji dodržení všech bodů osnovy a doporučuji práci k obhajoba u státní zkoušky.
viz příloha
eVSKP id 151316