HOŘAVA, J. Skalární versus vektorové řízení synchronních motorů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2009.
Bakalářská práce studenta Jana Hořavy se zabývá porovnáním skalárních a vektorových metod řízení synchronních elektrických motorů. V úvodní části se student věnuje základnímu popisu synchronního stroje a jeho začleněním do oblasti elektrických pohonů. Dále uvádí mechanickou konstrukci – tj. popis statoru, rotoru a přehled používaných magnetických materiálů u synchronních motorů s permanentími magnety, které dnes mají stále vyšší uplatnění. Následující část popisuje princip činnosti motoru a jeho rozběh různými postupy. Úvodní část je zakončena přehledem základních mechanických charakteristik. V kap. 3. je vysvětlen princip skalárního řízení pro oblast konstantního momentu a konstantního výkonu. Student dále uvádí základní matematické předpoklady pro použití a pochopení vektorového způsobu řízení a to Clarkovu a Parkovu transformaci souřadnic do systému spojeného s rotorem. Navazující část je věnována vektorovému řízení a jeho aplikaci na PMSM. V závěru student uvádí porovnání obou metod a diskutuje vhodnost použití pro konkrétní aplikace v průmyslu, včetně současných průmyslových trendů. Součástí je i srovnání dynamického chování metod pro konkrétní motor malého výkonu. Navrhuji komisi předloženou bakalářskou práci k přijetí.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Autor zpracoval a předložil bakalářskou práci na téma "Skalární versus vektorové řízení synchronních motorů". Práce o celkovém rozsahu 42 stran je kromě úvodu a závěru rozčleněna do šesti obsahových kapitol. Oponovaná práce je vybavena velmi slušným poznámkovým aparátem, seznamem literatury a anotací ve světovém jazyce. Z hlediska obsahového pojetí práce autor postupoval v logickém a systematickém sledu. Od vymezení obecných pojmů postupuje přes základní zásady až k samotnému jádru práce. Rovněž po formální stránce práce zcela odpovídá nastaveným kriteriím pro tento druh prací. Autor se zhostil tématu velmi dobře a výsledkem je kvalitní práce, mající nejen informační charakter, ale i vlastní analytickou hodnotu. Závěrem mohu konstatovat, že autor splnil všechny cíle zadání bakalářské práce, jako jsou: 1. Rekapitulace obecných fyzikálních vlastností elektrických motorů, zvláště synchronních. 2. Popis základních orinciol řízení synchronního motoru - skalárního a vektorového. 3. Porovnání těchto metod a stanovení vhodnosti jejich použití v průmyslových a leteckých aplikacích. 4. Vypracování přehledu nejpoužívanějších metod řízení synchronních motorů v průmyslu. Doporučení k obhajobě: Recenzent po prostudování práce s názvem "Skalární vesus vektorové řízení synchronních motorů" zpracovanou panem Janem Hořavou doporučuje k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 20920