HUDEC, M. Laboratorní přípravek pro studium oscilátorů s postupně posouvanou fází [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2021.
Student Marek Hudec zpracovával téma předložené bakalářské práce 2 roky. V prvním roce řešení obhájil semestrální projekt, ale na finalizaci bakalářské práce začal pracovat až v roce 2021. Studentovým úkolem bylo navrhnout vylepšený přípravek sestávající z verze oscilátoru s posouvanou fází (laditelné ztrátové a bezeztrátové sekce s transkonduktory ve smyčce), který aktuálně existuje v laboratoři, ale nemá dostupné některé funkce, a následně přípravek rozšířit o standardní verzi oscilátoru s OZ a doplnit přípravek o laditelný fázovací článek. Oproti předchozí verzi práce již student upravil výsledky a plně zprovoznil jedno částečně nefunkční zapojení. Přípravek vypadá celkem k světu (vzdálenost roztečí banánkových zdířek se zdá být oproti předchozí verzi vhodně upravena). Nově naměřené výsledky naznačují korektní provoz obvodů a parametry a závislosti z předpokladů, simulací a měření se již velmi blíží. Pouze mi není jasný způsob návrhu. Student prezentuje výsledky, pro které prvně vybral hodnoty součástek, které nemusí být v řadě, a následně dopočítal parametry obvodu (kmitočet). Bohužel i nadále je v práci mnoho technických i formálních nedostatků (i když ne tak zásadního charakteru, jako minule – ty již opravil), např. v odkazování na obrázky a reference, a dalších nejasností a zmatků (v teorii i praktické části). Některé názvy obvodů v obrázcích jsou zaměněny. Není jednotné používání indexů. Někdy mi přijde, že student nenavazoval logickými reakcemi na moje připomínky a analogické náležitosti k návrhům a úpravám textu. Opět si myslím, že si student vyhradil celkem málo času na připomínkování z mé strany a ne všechny připomínky vzal v úvahu. Celkově je však text práce oproti předchozí verzi významně vylepšen (i po stránce grafické). K návodu a formuláři k úloze (přílohy v IS) mám sice ještě nějaké výtky, ale po praktické stránce student práci odvedl, obvody navrhl a ověřil simulací i experimentálně (a zadání tak splnil – přípravek lze využít). Navrhuji hodnocení 57b/E.
Zadáním bakalářské práce je vytvoření nové laboratorní úlohy, na které si studenti osvojí princip oscilátorů s posouvanou fází. Téma poměrně jednoduché, se spoustou možných struktur oscilátorů, jejichž činnost může být v rámci měření demonstrována. Student si nakonec vybral dvě klasická zapojení. První obsahuje kaskádu impedančně oddělených ztrátových integračních článků v kombinaci s invertujícím zesilovačem. Koncepce druhého obvodu je velmi podobná, jen pasivní RC články jsou nahrazeny zapojeními s transkonduktory. Invence při sestavování laboratorní úlohy byla minimální, student se navíc inspiroval existujícími laboratorními úlohami z předmětu MTEO. Za zmínku stojí první věta zadání bakalářské práce, kde se vyžaduje, aby druhá struktura navrženého oscilátoru obsahovala moderní aktivní prvek. Nejsem si jist, zda integrovaný obvod LM13700 splňuje definici moderního prvku. Po prostudování odevzdaného pdf souboru s bakalářskou prací lze konstatovat, že se jedná o zdařilejší verzi, než byla obhajována v červnu. Mnoho chyb však stále přetvává. Jako příklad lze uvést fakt, že obsahuje několik obrázků označených Obr. 5-1, Obr. 5-2 nebo Obr. 5-3. Na lineární kmitočtové ose lze stěží posoudit správnou funkci (odečíst mezní kmitočet) fázovacího článku (viz Obr. 4-11). Rád bych rovněž upozornil na to, že fázový posuv mezi výstupním a vstupním napětím u invertujícího integrátoru není avizovaných 90°, přičemž ani rovnice (1.8) není správně. Zadání bakalářské práce lze považovat za splněné. Teoretická, praktická i písemná část práce však vykazuje nedostatky. S ohledem na to hodnotím práci stupněm E, 55 bodů.
eVSKP id 137320