KOUTNÝ, V. Multiagentní systém pro simulaci a analýzu dopravního provozu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2010.

Posudky

Posudek vedoucího

Honzík, Petr

Během řešení diplomové práce byl student aktivní, konzultoval navržená řešení a postup práce. Zadání bylo po funkční stránce splněno v plném rozsahu, nebylo však dokončeno vhodné uživatelské rozhraní a nebyly provedeny experimenty ve vytvořeném prostředí. S ohledem na skutečnost, že student přešel pod mé vedení v posledním semestru diplomové práce (původní vedoucí odešel do soukromé firmy) a že jsme se dohodli na částečné změně zadání, považuji dosažené výsledek za postačující. Vzhledem a aktivnímu a věcnému přístupu během vývoje simulátoru hodnotím studenta známkou B, velmi dobře.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) A 18/20
Splnění zadání B 40/50
Formální zpracování práce A 18/20
Využití literatury A 10/10
Navrhovaná známka
B
Body
86

Posudek oponenta

Hynčica, Ondřej

Zadáním předložené diplomové práce je návrh multiagentního dopravního simulátoru, se zaměřením na problematiku distribuce provozu při nestandardních situacích. Student uvedené zadání splnil vytvořením jednoduchého simulačního nástroje. Pro vytvoření simulátoru se podrobně seznámil s problematikou grafů, dopravními modely a agentními systémy. Navržený simulátor naprogramoval v jazyce JAVA. Implementoval algoritmy pro prohledávání grafu sloužící k plánování trasy jednotlivých vozidel. Pro zkoušení vytvořil dvě mapy, jednu jednodušší, druhou mapu již složitou a modelující skutečné město. Cílem bylo vytvoření flexibilního simulátoru, nicméně programátorské řešení, kdy je vše včetně mapy zakódováno přímo do zdrojových kódů rozhodně nelze považovat za flexibilní. Program nemá grafické rozhraní a výstup z programu je sada textových logů pro jednotlivá vozidla, ale ve formátu, který není snadno importovatelný do žádného prostředí. Také jednotlivé části nejsou řešeny modulárně a případné rozšíření se jeví celkem problematické. Zadáním je vytvoření multiagentního systému a v práci je uvedeno, že architektura agenta odpovídá modelu IRMA, nicméně implementovaná architektura není popsána a ze zdrojových kódů není taková architektura zřejmá. Vlastní kinematický model vozidla je řešen dost nešťastně, kdy je v každém simulačním kroku vypočtena nová rychlost a pak se touto rychlostí vozidlo přesune o odpovídající vzdálenost. Pokud tato vzdálenost překročí bezpečnou vzdálenost, tak se iterativně snižuje rychlost a zjišťuje se, zda nová vzdálenost je větší než bezpečná. Práce obsahuje podrobný teoretický úvod, nicméně použití teorie popsané při vlastní práci není popsáno, například aukční mechanismy v koordinaci agentů. V dále práci postrádám vyhodnocení a diskuzi simulačních výsledků, popis samotného simulátoru chybí a některé věci jsou nejasné, například jaký je význam "skutečného" a "reálného času" v simulaci. Po formální stránce je práce pečlivě zpracována, literární odkazy jsou uvedeny dostatečně, ale část odkazů uvedených v seznamu referencí není v textu odkazována. Přes uvedené nedostatky je práce celkem zdařilá a tvoří dobře navržený základ pro vývoj dalších nástrojů řešících tuto problematiku. Doporučuji práci k obhajobě s navrženým hodnocením velmi dobře/C.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání C 15/20
Odborná úroveň práce B 40/50
Interpretace výsledků a jejich diskuse E 10/20
Formální zpracování práce A 9/10
Navrhovaná známka
C
Body
74

Otázky

eVSKP id 30899