MIKAN, L. Simulace letového provozu s využitím HackRF One [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Šťáva, Martin

Bakalářská práce byla řešena ve spolupráci s firmou ERA, a.s., pod dohledem konzultanta Ing. Jana Klusáčka. Student řešil poměrně rozsáhlé zadání. Musel se do hloubky seznámit jak s hardwarem a firmwarem (FW) použitým v HackRF, tak také s formátem ADS-B zpráv a nástroji firmy ERA pro práci s nimi. S těmito znalostmi a požadavky na simulovaná data bylo následně nutné potřeba navrhnout technické řešení. Cesta k dosažení požadovaných parametrů byla nakonec podstatně delší, než jsme na začátku plánovali, protože bylo nutné zasáhnout prakticky do všech částí HackRF (FW, HDL i nastavení některých obvodů). Za velmi zajímavou a povedenou považuji hlavně část zabývající se změnami v generovaní hodin tak, aby byla zajištěna stejná fáze mezi jednotlivými HackRF. Další část práce se zabývala generováním vlastních dat, simulujících letecký provoz. Student vytvořil sadu programů, které umožňují pracovat s trasou simulovaného letadla, s dodanou knihovnou nasimuloval zprávy, které letadlo vysílá, spočítal zpoždění zpráv pro jednotlivé přijímače a nakonec vygeneroval tzv. IQ data pro HackRF. Z těchto programů je možné sestavit řetězec (pipeline), který dokáže simulovat prakticky libovolný testovací scénář. Celý projekt jednoznačně splňuje celé zadaní. Dodržení zpoždění signálu mezi jednotlivými HackRF bylo ověřeno za pomoci osciloskopu. Aktuální stav systému MSS-NG bohužel neumožňoval sestavit kompletní demo demonstrující vytvořené nástroje v jejich zamýšleném použití. Nejedná se však o problém na straně studenta a všechna provedená měření potvrzují, že ve chvíli, kdy bude systém MSS-NG připraven s funkční multilaterací, bude možné vytvořené nástroje použít. Řešení práce bylo výrazně poznamenáno omezeními spojenými s protiepidemickými opatřeními, přesto však student pracoval průběžně, práci vypracoval samostatně s minimem konzultací. Celkově práci studenta Lukáše Mikana hodnotím 96 body, známkou A a doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
A
Body
96

Posudek oponenta

Dvořák, Vojtěch

Student Lukáš Mikan vypracoval bakalářskou práci na téma Simulace letového provozu s využitím HackRF One. Ve své práci se zabývá návrhem testovací platformy pro emulaci zpráv zasílaných v leteckém provozu pro laboratorní testování přijímacích stanic. V teoretická části práce student seznamuje čtenáře se základní myšlenkou multilaterálního systému pro určení pozice letadla a standardu ADS-B pro přenos informací a zároveň zdůvodňuje potřebu návrhu nové testovací platformy pro tyto systémy. V následující části je čtenáři představen modul HackRF a příslušná softwarová výbava jako základ pro testovací platformu. Praktická část textu začíná rovnou řešením synchronizace mezi jednotlivými moduly. Přestože se jedná o zřejmě o hlavní technický problém při řešení tohoto úkolu, uvítal bych nejprve představení celého systému, včetně například obecného schématu propojení jednotlivých modulů. Čtenář si může až zpětně, po přečtení zbytku práce, dovodit, jak celý systém vlastně vypadá. Celkově je tato část práce dosti nepřehledná. V textu jsou často používány názvy různých signálů a je obtížné se v nich orientovat. Časové průběhy jednotlivých signálů ve vztahu k ostatním signálům jsou popsány pouze v textu a postrádám zde jakékoliv časové diagramy. K horší přehlednosti textu přispívá i vsazení vzorových kódů a obrázků, které jsou mnohdy až o několik stran dál či dokonce v další kapitole. Po technické stránce je synchronizace mezi moduly řešena na několika úrovních. Na nejnižší signálové úrovni je synchronizace zajištěna dvojicí signálů SYNC a CLK_IN/CLK_OUT generovaných řídící deskou. Z textu však není jasné, jak je signál CLK_OUT vytvořen. Funkčnost testovací platformy je ověřena s dvojicí modulů a výstupy jsou měřeny osciloskopem. Naměřený průběh je však silně podvzorkovaný a z obrázku nelze určit, jaká je výsledná chyba synchronizace. V poslední kapitole praktické části práce jsou pak představeny softwarové nástroje pro generování zpráv na základě zvolené trasy letu a pozice přijímací stanice. K této části mám jen jednu menší připomínku. Asi polovina této kapitoly je tvořena ukázkovými kódy a domnívám se, že by bylo vhodnější tyto kódy přesunout do přílohy. I přes výše zmíněné výhrady k textu práce je patrné, že student se v dané problematice dobře orientuje. Dokáže využít prostředky, které má k dispozice, a umí hledat jednoduché řešení zadaného úkolu. Avšak vzhledem k výtkám ke kvalitě textu navrhuji hodnocení B/85 bodů.

Navrhovaná známka
B
Body
85

Otázky

eVSKP id 134678