SEDLÁČEK, J. Přímočarý hydromotor [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2012.
Student zpracoval bakalářskou práci představující základní přístupy v konstrukci i využití přímočarých hydromotorů. Soustředil se především na úplný popis zmíněného hydraulického prvku, definici jednotlivých typů, konstrukční prvky motorů i na základy matematického modelování. Neopomněl ani hlavní aspekty pevnostního výpočtu a problémy spojené s chodem těchto zařízení. Při teoretickém rozboru hydromotoru nastudoval základní matematický model a definoval vztah pro vlastní frekvenci motoru. Tím získal alespoň základní představu o parametrech, které tento důležitý údaj, mající bezprostřední dopad na funkci a využitelnost motoru, ovlivňují. Zdárné vypracování bakalářské práce vyžadovalo studium literatury zaměřené na provoz, konstrukci a dynamiku hydraulických systémů. Samotný text se přitom opírá o základy tekutinových mechanizmů, pružnosti a pevnosti a lineární teorie automatického řízení. Po formální stránce lze říci, že grafická úroveň práce je v zásadě dobrá. V textu však lze objevit gramatické chyby a nepřesné formulace. Ne zcela správné jsou pak některé konkrétní závěry – přesněji řečeno jejich absence či nedostatečnost. To ovšem nic nemění na skutečnosti, že autor se zadané problematice věnoval velmi usilovně. Bakalářskou práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Celková koncepce řešení: Postup řešení zadaného úkolu je logický a přehledný. V úvodní části je stručný přehled a rozdělení hydromotorů dle různých hledisek, přičemž je uvedeno také krátké srovnání hydraulických a pneumatických motorů. V dalších částech se student noří více do problematiky přímočarých hydromotorů a v části poslední je předložen základ pro stanovení vlastní frekvence stroje a proveden konkrétní výpočet vlastní frekvence. Zhodnocení vypracování úkolu: Bakalářská práce se týká přímočarého hydromotoru. Student dle zadání provedl popis jednotlivých typů hydromotorů, v této části by bylo vhodné uvést více obrázků, aby čtenář získal dobrý přehled o jednotlivých typech. Dále se autor podrobněji zabývá již zmíněným přímočarým hydromotorem. Je zde rozebrána konstrukce prvků HM a k tomu uvedeny základní charakteristiky a vztahy pro jejich výpočet. Nastíněno je řešení dorazů a pevnostní výpočet pístní tyče. Další velká část textu je věnována těsnění - zde je vidět, že student provedl důkladnou rešerši používaných druhů. Poslední část textu tvoří rozbor HM z hlediska elektrohydraulické analogie a na tomto základě je proveden výpočet vlastní frekvence pro dva různé hydromotory (s oboustrannou a jednostrannou pístnicí). Na závěr je také naznačeno řešení vlastní frekvence s uvažováním tlumení v krajních polohách stroje. Grafická úprava práce je na dobré úrovni, podoba některých obrázků by však mohla být kvalitnější. Po jazykové stránce mám drobné výhrady k použitému stylu psaného textu: jsou využívány krátké strohé věty a tím je celý text špatně čitelný. Bylo by vhodné na některých místech vytvořit souvětí či jednoduchou větu více rozvinout. Dílčí chyby, připomínky • Opakované vysvětlování použitých symbolů (seznam symbolů je na konci uveden) • Větší množství drobných chyb (špatný popis nebo značení obrázků, prohozené vztahy odporů proti pohybu, označení „manžety ševčin“ místo ševron, apod.). • Některé formulace vět jsou nevhodné, místy se také vyskytují hovorové výrazy. Celkové hodnocení: Student splnil cíle zadání a prokázal, že se v dané problematice orientuje. Z tohoto důvodu jeho práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 50481