ŠNAJDR, P. Návrh tvaru kapoty závodního vozidla na základě analýzy proudění [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Študent mal za úlohu navrhnúť a optimalizovať tvar kapoty závodného pneumobilu s využitím výpočtovej dynamiky tekutín. V rešeršnej časti spracoval zhrnutie aerodynamických prvkov, na základe čoho boli navrhnuté tvarové varianty kapoty a podľa priebežných výsledkov zvolený najvhodnejší tvar. V tejto časti mi chýbalo zhodnotenie výsledkov vplyvu jednotlivých prvkov a tvarov kapoty. Finálny variant bol porovnaný s aktuálnou kapotou a výsledky ukazujú, že aplikované aerodynamické prvky by mohli pomôcť zlepšiť výsledky vozidla na trati. Študent v závere práce navrhol a spracoval zhodnotenie výkonnosti vozidla s novou kapotou a aktuálnou. Pozitívne hodnotím rešpektovanie požiadaviek na kapotu penumobilu a aj návrh spôsobu delenia kapoty pre výrobu. Výstup práce sú 3D dáta kapoty pripravené pre výrobu. Bakalárska práca môže zároveň slúžiť ako metodika návrhu kapoty a ďalších prvkov pre dosiahnutie minimálneho odporu vzduchu vozidiel tímu Pneumobil Racing Team Brno. Predložená práca je spracovaná na veľmi dobrej úrovni a splňuje požiadavky zadania. Prácu odporúčam k obhajobe s celkovým hodnotením „A“.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Předložená bakalářská práce se zabývá návrhem kapoty pro závodní pneumobil studentského týmu z VUT. Přehled současného stavu poznání je velmi rozsáhlý na bakalářskou práci a místy je to spíše na škodu. Současný stav kopíruje kapitoly skript z ČVUT „Aerodynamika vozidel“ od Ing. Kovandy a většina informací je odsud převzatá. Některé obrázky jsou umístěny bez jakéhokoliv odkazu nebo komentáře v textu (viz. Obr. 2-6, 2-7). Rešerši však lze považovat za dobrý souhrn informací o aerodynamice vozidel. Analýza problému je dost obecná a zde bych očekával vytipované prvky karoserie a jejich možná řešení v návaznosti na poznatky získané z rešerše. V kapitole koncepční řešení je ukázáno pět variant řešení. Varianty jsou popsány z hlediska geometrického řešení, avšak není zde žádná návaznost na jejich vznik. Očekával bych, že jednotlivé varianty vycházejí z informací v předcházející rešeršní studii. Dále by se hodilo popsat počáteční limitující parametry jako je rozměr a geometrie rámu, které budou určovat směr tvarování karoserie. Kapitola zabývající se konstrukčním řešením je dobře zpracována a velmi dobře hodnotím detailní popis nastavení CFD analýz. Je škoda, že v práci nejsou uvedeny mezikroky při samotném řešení tvaru karoserie. Bylo by zajímavé uvést, jak probíhaly jednotlivé změny na geometrii a jejich vliv na získané výsledky. V diskusi jsou správně identifikovány možné chyby a nepřesnosti. Text práce je psán čtivě a místy se objevují překlepy u koncovek slov. Celkově je práce dobře zpracována, avšak zejména volba jednotlivých variant mohla být více dopodrobna rozebrána a spojena s informacemi získanými v současném stavu. Naopak samotný současný stav poznání nemusel být rozebrán tak dopodrobna, když jde zejména o informace obsažené v textu skript aerodynamiky.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 132167