ŠNAJDR, P. Návrh tvaru kapoty závodního vozidla na základě analýzy proudění [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Michalec, Michal

Študent mal za úlohu navrhnúť a optimalizovať tvar kapoty závodného pneumobilu s využitím výpočtovej dynamiky tekutín. V rešeršnej časti spracoval zhrnutie aerodynamických prvkov, na základe čoho boli navrhnuté tvarové varianty kapoty a podľa priebežných výsledkov zvolený najvhodnejší tvar. V tejto časti mi chýbalo zhodnotenie výsledkov vplyvu jednotlivých prvkov a tvarov kapoty. Finálny variant bol porovnaný s aktuálnou kapotou a výsledky ukazujú, že aplikované aerodynamické prvky by mohli pomôcť zlepšiť výsledky vozidla na trati. Študent v závere práce navrhol a spracoval zhodnotenie výkonnosti vozidla s novou kapotou a aktuálnou. Pozitívne hodnotím rešpektovanie požiadaviek na kapotu penumobilu a aj návrh spôsobu delenia kapoty pre výrobu. Výstup práce sú 3D dáta kapoty pripravené pre výrobu. Bakalárska práca môže zároveň slúžiť ako metodika návrhu kapoty a ďalších prvkov pre dosiahnutie minimálneho odporu vzduchu vozidiel tímu Pneumobil Racing Team Brno. Predložená práca je spracovaná na veľmi dobrej úrovni a splňuje požiadavky zadania. Prácu odporúčam k obhajobe s celkovým hodnotením „A“.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Kvarda, Daniel

Předložená bakalářská práce se zabývá návrhem kapoty pro závodní pneumobil studentského týmu z VUT. Přehled současného stavu poznání je velmi rozsáhlý na bakalářskou práci a místy je to spíše na škodu. Současný stav kopíruje kapitoly skript z ČVUT „Aerodynamika vozidel“ od Ing. Kovandy a většina informací je odsud převzatá. Některé obrázky jsou umístěny bez jakéhokoliv odkazu nebo komentáře v textu (viz. Obr. 2-6, 2-7). Rešerši však lze považovat za dobrý souhrn informací o aerodynamice vozidel. Analýza problému je dost obecná a zde bych očekával vytipované prvky karoserie a jejich možná řešení v návaznosti na poznatky získané z rešerše. V kapitole koncepční řešení je ukázáno pět variant řešení. Varianty jsou popsány z hlediska geometrického řešení, avšak není zde žádná návaznost na jejich vznik. Očekával bych, že jednotlivé varianty vycházejí z informací v předcházející rešeršní studii. Dále by se hodilo popsat počáteční limitující parametry jako je rozměr a geometrie rámu, které budou určovat směr tvarování karoserie. Kapitola zabývající se konstrukčním řešením je dobře zpracována a velmi dobře hodnotím detailní popis nastavení CFD analýz. Je škoda, že v práci nejsou uvedeny mezikroky při samotném řešení tvaru karoserie. Bylo by zajímavé uvést, jak probíhaly jednotlivé změny na geometrii a jejich vliv na získané výsledky. V diskusi jsou správně identifikovány možné chyby a nepřesnosti. Text práce je psán čtivě a místy se objevují překlepy u koncovek slov. Celkově je práce dobře zpracována, avšak zejména volba jednotlivých variant mohla být více dopodrobna rozebrána a spojena s informacemi získanými v současném stavu. Naopak samotný současný stav poznání nemusel být rozebrán tak dopodrobna, když jde zejména o informace obsažené v textu skript aerodynamiky.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 132167