PCHÁLEK, V. Návrh pedálové soustavy pro závodní Pneumobil s využitím topologické optimalizace [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Student se v této práci zabýval návrhem alternativní pedálové soustavy pro závodní vozidlo poháněné stlačeným vzduchem, tzv. pneumobil. Požadavkem týmu bylo zvýšení tuhosti celé sestavy a snížení její hmotnosti. Důkladnou rešerší současného stavu navíc student odhalil několik nedokonalostí stávajícího konstrukčního řešení, které se mu podařilo vyřešit i s ohledem na použité metody návrhu a uvažované výroby. Základem pro práci bylo osvojení si principů metody konečných prvků, kterou student využil pro topologickou optimalizaci i pro následné ověřovací výpočty. Od začátku projevoval student ochotu učit se novým věcem, přinášel vlastní nápady a sám konzultoval jednotlivé fáze řešení i s týmem penumobilu, jakožto potenciálním koncovým uživatelem. V rámci práce vzniklo 5 topologicky optimalizovaných dílů upravených pro aditivní výrobu pomocí technologie Selective Laser Melting, což je na bakalářskou práci nadprůměrný objem odvedené práce. Součástí všech dílů jsou CAD data a výrobní výkresy určené pro obrábění po aditivní výrobě. Práce trochu ztrácí ve svém stylistickém a formálním zpracování, ale vyvažuje to svým rozsahem. Práci doporučuji k obhajobě s navrhovaným hodnocením A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Bakalářská práce se zabývá návrhem pedálové soustavy pro závodní pneumobil za účelem zvýšení její tuhosti a snížení hmotnosti. Svou náplní a použitými metodami splňuje stanovené cíle i požadavky na práci tohoto typu. Rozsah přehledu současného stavu poznání je nad očekávání široký a zrcadlí se v něm jak popis typů jednotlivých pedálových soustav, tak možnosti topologické optimalizace a aditivní výroby. Hlavní část práce mapuje postup návrhu brzdového a plynového pedálu od schémat rozboru kinematiky až po přizpůsobení výsledných dílů výrobě aditivními technologiemi. Autor při návrhu vychází nejen ze zkušeností konstruktérů původní varianty, ale čerpá také ze zkušeností TU Brno Racing Týmu. V práci oceňuji především důmyslné použití softwarových nástrojů s iterační posloupností vývoje obou pedálů a náhradu objemového materiálu mikro-prutovou strukturou. Ke kvalitě práce přispívá také aplikace design rules v závěru návrhu, které slouží k uzpůsobení finálních variant dílů výrobní technologii. Oproti tomu shledávám v práci i jistá negativa jako je opakování stejných pasáží v různých kapitolách nebo časté používání neodborné terminologie při popisu problematiky. Největším negativem shledávám absenci explicitně vyjádřeného kritéria, které by posuzovalo vhodnost návrhu v pevnostní analýze. Mimo to se zmíněné nedostatky objevují převážně na partikulární úrovni, a proto hodnotím práci pozitivně a doporučuji ji k obhajobě s celkovým hodnocením B.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 132572