ZINDLER, L. Návrh a optimalizace zásobovacího a distribučního skladu pomocí dynamické simulace [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Diplomová práce pana Lukáše Zindlera se zabývá návrhem a optimalizací zásobovacího a distribučního skladu pomocí dynamické simulace. V první části je uvedena literární rešerše základních pojmů logistiky, skladovacích systémů a skladovacích technologií. Rešerše je pojata v obecné rovině, k závěru je zaměřena na skladování pneumatik. V další části student uvádí současný stav skladu, jeho analýzu a je zde také představen simulační model aktuálního konceptu. V páté kapitole se objevuje stěžejní část diplomové práce, tedy návrh nového konceptu skladu. Na závěr jsou popsány simulační experimenty nově navržené koncepce. Práce je svým rozsahem dostatečná, je logicky uspořádaná a obsahuje veškeré formální náležitosti. První kapitola s názvem „Logistika“ se zdá nadbytečná, ovšem z důvodu její stručnosti nelze považovat za chybu. Práce s použitými informačními zdroji a citacemi je vcelku v pořádku, až na menší množství využité zahraniční literatury. Grafická úprava textové části práce je taktéž velmi dobrá, v některých případech se objevují drobné nedostatky. Použité metody jsou adekvátní problematice, ovšem v případě predikčních modelů a časových posloupností nejsou dostatečně vysvětleny podrobnosti. U predikčních modelů nenalézám některé z analytických metod, které by studentovi napomohli při řešení práce. V části popisu simulačního model a jeho použití pro experimenty je velmi dobré. Schopnost studenta interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich dílčí závěry je velmi dobrá, některé závěry ovšem nejsou podloženy. Cíle práce jsou splněny a hlavní výsledky jsou doloženy ve stručném shrnutí v závěru a podrobněji v přílohách práce. Práce jako celek splňuje veškeré požadavky a proto doporučuji tuto práci k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Hodnocená práce se v teoretické části krátce zabývá fungováním logistiky a popsány skladovací systémy, dále se obšírněji věnuje skladovacím technologiím, což je vzhledem k tématu přínosem. Celkově je v teoretické části poskytnut ucelený soubor informací, který tvoří velmi dobrý základ pro praktickou část. Praktická část se skládá z návrhu nového konceptu skladu a ze simulačních experimentů. Návrh nového lajnování skladu považuji za přínosný a bude to jeden z bodů, nad kterým se zamyslíme při obnovování skladovacích pozic. Osobně ale považuji za možná ještě důležitější rozdělení výrobků do 3 skupin – vysoký odbyt, střední odbyt a nízký odbyt. Podobné rozdělení u nás ve firmě funguje, ale jen na úrovni Sales. Příjem zboží do skladu probíhá přesně tak, jak je popsáno v hodnocené práci – systém otrocky nabídne nejbližší volnou pozici bez ohledu na to, že se může na pozici blízkou expedičním rampám dostat výrobek, který zde bude ležet několik dalších měsíců a díky tomu se může vysokoobrátkové zboží dostat „dozadu“ do skladu. Optimalizace navržená v diplomové práci odkrývá naši neefektivitu, nad kterou bychom se měli do budoucna zamyslet. Vzhledem k tomu, že skladování nám poskytuje externí firma, je poměrně pravděpodobné, že výsledky práce použijeme při dalším vyjednávání o poskytování skladovacích služeb. Rozdíl ujetých kilometrů ve stávající variantě (1) oproti optimalizované variantě (8) je nepříjemně vysoký. Vzhledem ke snížení počtu ujetých km zavážecího vozíku téměř na polovinu by se dalo uvažovat o zrušení 1 směny. Dokáži si představit, že kamiony s výrobky z noční směny by byly pouze složeny v příjmovém prostoru, ale rozvoz na sklad by proběhl až v rámci ranní směny. Případné omezení noční směny má pak další výhody – snížení nákladu za noční osvětlení skladu a úsporu zaměstnance na noční směně. Nicméně, zde bude potřeba ještě hlubší analýza naší situace. V souvislosti s tím bych měl drobnou poznámku k hodnocené práci. Zabývá se čistě úsporou „celkové ujeté vzdálenosti“, ale v korporátním světě vše potřebujeme přepočítat na peníze. Úspora je zde vyjádřena v ujetých km, ale pro jakýkoli projekt potřebujeme vždy vypočítat úsporu v Kč a zároveň mít detailně vyčísleny náklady uvedené změny (úpravy v software, konzultace, nové lajnování a další). Jedině tak jsme schopni vypočítat návratnost dané investice. V každém případě jsme získali pohled „out of the box“, které nám odhalí spoustu nedokonalostí. Možná bych si dokázal představit ještě větší odstup a variantu 9, která by ještě více změnila layout, například přesun prázdných palet jinam a umístění pozic pro nejvíce obrátkové rozměry do tohoto místa. Nebo kompletní změnu lajnování, kdy by byly všechny „zlomkové“ pozice v přední části skladu, atd. Nicméně, to už nebylo předmětem hodnocené práce, takových změn v parametrech bychom našli nekonečné množství a výsledky by byly jistě zajímavé. A už jen to, že uvedená diplomová práce vyvolala výše uvedené nápady a změny v myšlení je nedocenitelným přínosem.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 149408