LOUNEK, K. Vliv provozních podmínek na hluk tramvaje v reálném provozu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Cílem bakalářské práce bylo stanovit vliv povětrnostních podmínek na hluk produkovaný při průjezdu traťovým obloukem o malém poloměru – tramvajové točny. V současné stavu poznání student popisuje základy akustiky a následně jednotlivé hluky, které jsou generovány kolejovými vozidly. Největší pozornost věnuje kvílivému hluku, kde se odkazuje na vědecké články a zároveň tři články rozebírá detailně. Datové soubory bylo nejprve nutné zpracovat a až potom mohla být provedena jejich analýza, které předcházel vhodný výběr dat. V průběhu práce mě student pořádal o dodání původních souborů se všemi záznamy, aby mohl provést další analýzy a data vytěžit na maximum. Vedle povětrnostních vlivů stanovil i hlučnost jednotlivých tramvají. Vzniklo velké množství grafů, ale pouze ty nejzásadnější jsou uvedeny v kapitole výsledky. Zde bych měl drobnou výtku, některé interpretace mohou působit až odvážně např. u obr. 5-3. Diskuse je na velmi dobré úrovni. Porovnává získané výsledky s literaturou a diskutuje rozdíly. Jsou zde uvedeny i limity studie a další možnosti výzkumu. Text práce je dobře strukturovaný, neobjevují se zde prázdné věty a po formální stránce zde není co vytknout. Student pravidelně chodil na konzultace, na které byl dobře připraven. Vždy zpracoval to, na čem jsme se domluvili na předchozí konzultaci. Byl samostatný, spolehlivý a iniciativní. Z pohledu vedoucího jsem s prací spokojen a práci doporučuji k obhajobě s hodnocením A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Bakalářská práce se zabývá analýzou hluku z tramvajové dopravy pro vybraný traťový oblouk na trati DPMB. Cílem práce bylo posoudit vliv provozních (povětrnostních) podmínek na míru kvílivého hluku. Výsledky této analýzy byly následně využity pro identifikaci vozidel, které způsobují na pozorované části trati nadměrný výskyt kvílivého hluku. V rešeršní části práce jsou dobře vymezeny základní pojmy akustiky a je zde proveden poměrně detailní rozbor hlukových projevů u kolejových vozidel. Větší pozornost je následně věnována kvílivému hluku, který je zásadní z hlediska cíle práce. Kromě základní definice kvílivého hluku a popisu mechanismů jeho vzniku, práce obsahuje detailní rozbor třech studií, které se zabývaly vlivem provozních podmínek na kvílivý hluk. Přestože je celá rešeršní část práce napsaná velice dobře, počet těchto „případových“ studií mohl být vyšší, což by autor zcela určitě ocenil v diskuzní části práce, kde byly shledány některé rozpory mezi získanými výsledky a dříve publikovanými pracemi. Kapitola „Materiál a metody“ je na vysoké úrovni a obsahuje takřka všechny důležité informace pro pochopení následné „praktické“ části práce. K této části práce mám pouze dvě drobné výhrady. První výhradou je absence informací o tramvajích, které sledovaným úsekem projížděly. Tyto informace jsou poměrně zásadní a čtenář se je dozví až v druhé polovině kapitoly „Diskuze“. Druhá výtka je spíše formálního charakteru. Čtení práce je zbytečně komplikováno tím, že popisované obrázky/grafy jsou často na jiné straně. Tato výtka pak platí také pro kapitolu „Výsledky“. Kapitola „Výsledky“ je dobře a logicky strukturovaná a obsahuje vhodný počet grafů, které jsou na vysoké grafické úrovni. Zejména bych ocenil grafy na Obr. 5-4 až 5-6, které mají obrovský informační přínos. Škoda jen, že nebyly orientovány přes celou výšku strany (alespoň v příloze), což by umožnilo čtenáři lepší orientaci v grafech. V neposlední řadě bych chtěl ocenit vhodný statistický přístup pro zpracování dat, který je klíčový pro správnou interpretaci a diskuzi získaných poznatků. Kapitola „Diskuze“ je napsána velice dobře a obsahuje všechny důležité informace. Tuto „praktickou“ část práce bohužel limituje krátké časové okno ve kterém byl prováděn sběr dat. Tento nedostatek však může pramenit z vysoké časové náročnosti analýz, které z pozice oponenta nejsem schopen posoudit. Současně je škoda, že se práce zabývá pouze hlukem z temene a neřeší hluk z kontaktu okolku a boku kolejnice. Celkově je předložená práce na velmi vysoké úrovni, a to jak z věcného hlediska, tak také po grafické stránce. Text je čtivý, terminologicky přesný a neobsahuje žádné nadbytečné informace. Získaná data jsou zajímavá a zcela určitě přínosná i pro DPMB. Drobnou výhradu mám pouze k absenci citací v některých částech textu. Všechny cíle práce byly splněny a práci doporučuji k obhajobě s výsledným hodnocením „A“.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 149710