MUSIL, M. Přípravek pro testování a diagnostiku Li-Ion baterií [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.
V předložené práci student řeší možnosti recyklace akumulátorových sad a za tímto účelem navrhl a realizoval stanici umožňující měření, nabíjení a vybíjení vybraných typů akumulátorů. V rámci semestrálního projektu pracoval student s velkým nasazením, ovšem v navazující části si nerozvrhnul pracovní harmonogram optimálně. Příliš času věnoval programování zařízení, takže nestihnul zrealizovat některé funkcionality systému. Z obvodového hlediska student práci dokončil s předstihem, nicméně kamenem úrazu bylo oživení jednotlivých modulů a zprovoznění systému jako celku. Namísto toho, aby student požádal o konzultaci a podporu, snažil se vyřešit obtíže spojené s oživováním svépomocí. Díky časové tísni odevzdal textovou část, která příliš nekoresponduje s požadavky kladenými na bakalářskou práci, navíc nepředložil ji k posouzení a revizi. V návrhové části se vyskytují zajímavé obvodové principy, které by zasloužili podrobné vyjádření jak z kvalitativního, tak z kvantitativního hlediska. Namísto toho zde student pouze povrchně popsal některé vybrané části bez jediného vyjádření hodnot, bez stanovení vztahů mezi vybranými parametry, či bez popisu interakce mezi jednotlivými bloky apod. Nejsou zde rovněž stanovena kritéria výběru vhodných akumulátorů pro recyklaci, není zde podrobně popsána metodika a měření vybraných akumulátorů. Dále zde nejsou uvedeny typy a hodnoty použitých součástek. Z výše popsaných důvodů v předložené práci rovněž chybí závěrečné testování, ověření provozních parametrů a popis provozu celého procesu recyklace. Za účelem ověření funkčnosti jsme se studentem ověřili provoz zařízení, které lze řídit pomocí hyperterminálu v počítači prostřednictvím USB sběrnice. Naměřili jsme PWM regulaci řízení nabíjecího proudu, testování a vybíjení. Uvedené procesy díky poněkud nevhodnému zatížení integračního článku nepracují úplně optimálně, ale jsou funkční. Práci hodnotím 60 body.
I) ZADÁNÍ A TEORETICKÝ ROZBOR. První kapitola bakalářské práce je uvozena tabulkou srovnávající parametry různých typů akumulátorů. Záměrem autora bylo vyzdvihnout výhody lithium-iontových akumulátorů, např. v podobě vysoké hustoty energie k objemu nebo počtu nabíjecích cyklů, což rozebírá v dalších podkapitolách úvodní kapitoly. Druhá kapitola se zabývá různými aspekty „zacházení“ s Li-ion články – od nabíjení, přes stárnutí, skladování, až po spojování článků a otázku zajišťování rovnoměrného rozložení napětí na dílčích článcích nebo ochranu před přebitím nebo podbitím. II) NÁVRH A REALIZACE ZAŘÍZENÍ. Třetí kapitola je věnována návrhu zařízení. Úkolem studenta bylo navrhnout a realizovat zařízení pro testování Li Ion baterií při splnění těchto požadavků: (1) schopnost řízeného nabíjení a vybíjení baterií doprovázeného sledováním charakteristik pro stanovení diagnostiky, (2) ovládání pomocí tlačítek a displeje, (3) možnost komunikace s počítačem. Blokové schéma navrženého modulárního řešení je uvedeno na obrázku 3.1, následuje popis jednotlivých modulů. Zařízení mělo být realizováno, což z pohledu HW bylo a dokládá to podkapitola 3.5 a dokumentace v příloze. Jediným dokladem toho, že by vytvořen obslužný program, je v předložené práci pravděpodobně obrázek 3. 14 představující vizuální styl informační obrazovky. Při obhajobě by měl student prokázat a zdokladovat, že HW + SW řešení skutečně vzniklo. Pokud zadání říká, „proveďte testování a ověření funkčnosti“, mělo by to být doloženo daty, což není. III) OBECNÉ PŘIPOMÍNKY. Listování textem nutí k vyslovení nejedné připomínky. První z nich se týkají typografických vad na kráse, jako je používání spojovníku namísto pomlčky a jednopísmenné předložky na konci řádků. To, že na straně 12 je jen 1,5 řádku textu je zvláštní. Na korekturu nebyla vynaložena energie ani po stránce jazykové, například jde o skloňování „V Tabulka 1. 1 jsou uvedeny…“. Hned v obsahu některé nadpisy začínají malým písmenem. S velikostí písmen se pojí i další problémy, „Kromě Lithium-iontových článků…“ (s. 2). O nabíjení v režimu CC (Constant Current) a CV (Constant Voltage), v češtině běžně označovaném jako CC/CV nebo CCCV student hovoří jako o metodě „cc-cv“ nehledě na pravidla psaní velkých písmen ve zkratkách. Při psaní značek jednotek není použito zápisu ve tvaru používajícím záporné exponenty (tj. bez lomítek), např. s. 2. Používání slangových nebo lidových výrazů rovněž nepůsobí adekvátně – použití výrazu "pár" ve významu "malé množství" není odborný („obsahují pouze pár vadných článků“, s. 1). Práci doporučuji k obhajobě a doporučuji komisi, aby vzhledem k výše uvedenému požadovala prokázání funkčnosti a předložení dokumentace obslužného programu. Hodnocení: a) Splnění požadavků zadání: 10 z 20 bodů. b) Odborná úroveň práce: 30 z 50 bodů (s ohledem na praktickou realizaci). c) Interpretace výsledků a jejich diskuse: 8 z 20 bodů (s ohledem na praktickou realizaci). d) Formální zpracování práce: 5 z 10 bodů. Celkem 53 bodů.
eVSKP id 119438