MUSIL, P. Modelování a řízení výukového standu s asynchronním a stejnosměrným motorem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Bakalářská práce pana Musila se zabývá modelováním a řízením laboratorního přípravku s asynchronním a stejnosměrným motorem. Část práce je věnována matematickému popisu chování asynchronního motoru, další část je věnována jeho měření a určení parametrů modelu. Zpracování těchto (přípravných) částí bylo poměrně pracné a časově náročné. Asynchronní motor byl proměřen detailněji, než by bylo zapotřebí pro účely sestavení modelu zamýšlené mechatronické soustavy. Následně autor práce vytvořil model soustavy obou motorů a porovnal výsledky simulace s měřením na skutečném přípravku. Protože se jedná o přípravek určený pro výuku elektrických pohonů, je součástí práce také několik návodů a jedna úloha je prakticky realizována. Výsledky práce budou prakticky využívány při výuce. Oceňuji samostatnost a pracovitost autora práce. Vedlejším produktem studenta jsou přepsané materiály poskytnuté Ing. Ivo Pazderou, Ph.D. sloužící pro výuku střídavých pohonů. Autor pracoval s literaturou a všechny převzaté obrázky citoval. Formálním nedostatkem je, že zdroje nejsou citovány v textu. V textu se občas vyskytnou i nepřesná, nebo zavádějící tvrzení. Např. v abstraktu: „spojení přes resolver“. Celkově považuji práci za velmi zdařilou a doporučuji ji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Autor zpracoval kvalitní bakalářskou práci na téma modelování a řízení laboratorního pracoviště se soustrojím asynchronního (ASM) a stejnosměrného motoru. Úvodní teoretická část je srozumitelně popsána a logicky členěna. Zabývá se matematickým popisem především ASM pro potřeby modelování v programu MATLAB/Simulink. Autor dále systematicky popsal základní typy měření ASM ve stavu nakrátko a naprázdno. Definoval postup měření ztrátových výkonů, účinnosti a obecně zatěžování motoru dle příslušné normy. Tyto postupy pak aplikoval na reálném měření, které poslouží jako podklad k tvorbě laboratorních úloh na laboratorním přípravku. V praktické části autor úspěšně realizoval simulační modely laboratorního přípravku a pomocí nástroje X2C naprogramoval a odměřil vytvořené úlohy na reálném zařízení. Na závěr vytvořil zadání a postup vypracování pro tři vzorové laboratorní úlohy. Student splnil všechny body zadání. V práci se přesto občas vyskytují těžkopádné formulace či zavádějící tvrzení. Použitá literatura by měla být v textu důsledněji odkazována. V praktické části by bylo vhodné podpořit popisované části matematického modelu rovnicí, což by umožnilo snazší porozumění řešené problematiky. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 145773