STARÝ, O. Konstrukce elektrického velomobilu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Diplomová práce je zaměřena na návrh velomobilu s elektrickým pohonem, nejedná se o návrh celého vozidla, ale primárně přední nápravy a karoserie. Konstrukce zbylých částí je obsahem jiné diplomové práce. Na začátku student velmi pečlivě zpracoval přehled existujících velomobilů nejen s ohledem na jejich základní parametry, ale i konstrukční řešení jednotlivých komponent. Taktéž podrobné srovnání velmobilů s jinými druhy dopravy po městě přináší užitečné informace. Volba koncepce zohledňuje mnoho faktorů, některé z nich jsou podrobeny základním výpočtovým analýzám. Nejvíce prostoru bylo věnováno konstrukčnímu návrhu přední nápravy. Klíčové komponenty zavěšení kol, brzdového systém a systému řízení jsou voleny na základě vhodných výpočtů a analýz. Nechybí ani pečlivá pevnostní analýza všech navržených komponent zavěšení, pouze návrh karoserie mohl být trochu detailnější. I přes drobnou výtku ke konstrukci karoserie je rozsah vykonané práce pana Starého široký. Byly splněny všechny cíle stanovené v zadání, práce je kvalitní po všech stránkách a student čerpal z velkého množství zdrojů. Práce je velmi dobře čitelná, přehledná, logicky řazená a graficky úhledně zpracovaná. Student účelně využil znalosti a dovednosti nabyté během studia pro sepsání výborné diplomové práce.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Diplomová práce pana Starého zpracovává téma konstrukce elektrického velomobilu. Z toho rešeršní část obsahuje 16 stran, vlastní řešení potom 48 stran.Rešeršní část seznamuje se základními konstrukcemi a koncepcemi v oblasti velomobilů. Je po grafické i stylistické stránce na dobré úrovni. Vlastní řešení je zpracováno správně, používá standardních postupů a nástrojů. K této části bych měl několik výhrad či poznámek. Některé kinematické charakteristiky např. Obr. 34 závlek nebo 35 (poloměr rejdu) vykazují zvláštní zvlněný průběh. To je často signálem, že tato simulace není provedena zcela správně. Může se jednat např. o dosednutí na doraz, výrazně nelineární charakteristiku pružiny nebo něco podobného. Praktické zkušenosti s provozem velomobilů ukazují, že právě výrazně dynamické šlapání má na návrh tuhosti odpružení zásadní vliv. Bylo by tedy vhodné pokusit se tento efekt nějak simulovat, či spočítat, nejen odhadem navýšit tuhost. Ve vztahu 23 by bylo vhodnější (častěji se to takto používá) užít funkci tangens, výsledek je potom dosti rozdílný.Jednotlivé body zadání byly v práci naplněny. Celý návrh vozidla je zpracován v podstatě správně. Student prokázal schopnost aplikovat znalosti získané v průběhu studia při řešení samotných technických úkolů.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 148905