KREJČÍŘ, D. Laboratorní pracoviště pro měření vlastností DVB-T2/T2-Lite [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.
Bakalárska práca pána Krejčířa sa zaoberá návrhom a realizáciou laboratórneho pracoviska pre meranie a analýzu digitálneho pozemného televízneho signálu, vysielané podľa štandardoch DVB-T2/T2-Lite. V teoretickej časti práce študent stručne popisuje blok vysielacieho reťazca systémov DVB-T2/T2-Lite. Ďalej je prezentovaná koncepcia meracieho pracoviska a popis jeho jednotlivých častí. Sú tu takisto definované aj objektívne parametri, ktoré sú monitorované meracím prístrojom od R&S a slúžia pre objektívne vyhodnotenie kvality TV signálu. V experimentálnej časti práce študent na základe dokumentácie ITU-R BT.2254-3 vybral 2 rôzne systémové konfigurácie pre DVB-T2 a 2 pre DVB-T2-Lite, ktoré sú odporúčané pre rôzne prenosové scenáre. Tieto prenosové scenáre študent aj zmeral a získané výsledky, v rámci možností, porovnal s teoretickými predpokladmi. Tým funkčnosť a použiteľnosť navrhnutej koncepcii boli overené. Výsledky z laboratórnych meraní sú dostatočne vypracované a diskutované. V súlade so zadaním, pán Krejčíř navrhol aj laboratórnu úlohu pre meranie vlastností systémov DVB-T2/T2-Lite, ktorá nájde svoje uplatnenie v predmete Digitální televizní a rozhlasové systémy (MDTV) magisterského štúdia oboru M1-EST. Najväčším prínosom bakalárskej práce pána Krejčířa považujem vznik už spomínanej laboratórnej úlohy, ktorá je doplnená aj vzorovým vypracovaným protokolom. Zadanie bakalárskej práce bolo splnené. Bakalárska práca i s prílohami má nadpriemerný rozsah 82 strán. Grafické a formálne spracovanie práce sú na dobrej úrovni. Počet prevzatých a mierne opravených obrázkov v teoretickej časti práce je minimum a u všetkých je správne uvedený použitý zdroj. Jednotlivé kapitoly na seba nadväzujú logicky, sú prehľadne a dostatočne vypracované. Na druhej strane, v práci sa vyskytuje niekoľko terminologických a gramatických preklepov, ktoré tak zbytočne znižujú kvalitu dosiahnutých výsledkov. Tieto preklepy sú najviac viditeľné v kapitole 6, kde v niektorých grafoch jednotky útlumu sú „dBm“ namiesto „dB“ (napr. Obr. 62-64), potom pravdepodobný preklep pri prezentácií výsledkov „Kvalita“ a „Síla“ signálu merané pomocou set-top-boxov (napr. Obr. 53-55). Ďalej, v kapitole 5 niekoľko podkapitol má rovnaký názov. Spomínané chyby pravdepodobne vznikli v poslednej fáze dokončenia bakalárskej práce. Práca s doporučenou a dostupnou literatúrou je na dobrej úrovni. Študent pracoval samostatne a konzultácie s vedúcim práce využíval sporadicky. Na záver by som chcel pripomenúť a oceniť účasť pána Krejčířa na študentskej konferencii EEICT 2019, kde kvalitne prezentoval predbežné výsledky bakalárskej práce. Vzhľadom ku všetkým predchádzajúcim hodnoteniam odporúčam predloženou bakalársku prácu k obhajobe a navrhujem bodové hodnotenie B/85.
Bakalářská práce Dominika Krejčíře se zabývá návrhem a realizací laboratorního pracoviště pro měření vlastností systému DVB-T2/T2-Lite. Student nejdříve popisuje principy jednotlivých funkčních bloků u standardu DVB-T2. Následně teoreticky popisuje typy přenosových kanálů pro terestrické vysílání. Poté popisuje návrh měřícího pracoviště a zpracovává naměřené hodnoty. Na konci své práce student vytvořil laboratorní úlohu pro předmět MDTV, kde je přiložen jak protokol pro studenty, tak vypracovaný vzorový protokol. Odevzdaná bakalářská práce je logicky členěna, občas jsou v ní však použity poněkud zavádějící nebo nepřesné formulace a tvrzení. Jako například: „Součástí pracoviště je atenuátor pro zesílení nebo zeslabení vysílaného signálu.“ Student dále chybně v textu i v některých grafech uvádí jednotku útlumu jako dBm. Jako největší nedostatek vidím fakt, že v práci není přesně zmíněno, o jaké set-top boxy (STB) se jedná. Je zde pouze uveden název výrobce, což je nedostatečný popis daného typu výrobku. Také mi v práci chybí teoretické citlivosti daných set-top boxů. V grafech 53 až 61 je zřejmě v legendě grafu prohozen význam co znamená plná a přerušovaná čára (síla a kvalita signálu). Dále mi v popisku ke grafům, které vycházejí z měření pomocí STB chybí, při jaké úrovni kvality se již v obraze začnou objevovat chyby a kdy obraz již kompletně vypadne. Porovnání citlivosti STB pouze na základě změřených hodnot pomocí STB mi nepřijde dostatečně průkazné. U některých STB dojde k chybám v obraze při úrovni kvality 30 % u jiného výrobce při 50 %. V textu mi chybí zmínka o tom, proč STB Icecrypt a Thomson dosahují, v prvním scénáři, i při maximální úrovni signálu pouze 50 % kvality obrazu. V grafech 59 a 61 chybí legenda co znamená šedý průběh. Ve vytvořené laboratorní úloze není vysvětleno, co znamenají zkratky BER1 a BER2. V samotné diplomové práci jsou zkratky vysvětleny, ovšem studenti bez předchozí znalosti bakalářské práce by nevěděli, co tyto zkratky znamenají. Občas matoucí pojmenování podkapitol v páté kapitole. Například kapitola 5.3.1 i 5.3.2 mají stejné názvy. Pozitivně hodnotím, že v prací je velké množství obrázků, které student sám nakreslil. Příloha na DVD má jasnou strukturu a popis souborů. Na konec je nutno zmínit a pozitivně ohodnotit, že student část své bakalářské práce prezentoval i na studentské soutěži EEICT. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím stupněm B 82 bodů.
eVSKP id 118416