JUREN, V. Psychoakustické vnímání shodně instrumentovaných souzvuků různě rozložených ve stereu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.
Student měl za úkol provést výzkum vnímání hudebních barev (souzvuků) různě rozložených na stero ose. Správně popsal principy, na kterých funguje lidský vjem hudebních barev a to především z pohledu psychoakustiky. Úměrně popsal principy binaurálního slyšení, časového i kmitočtového maskování a stereo reprodukce, které úzce souvisí s jeho výzkumem. Oceňuji, že pro průzkum vybral reprezentativní hudební barvy i akordy. Tvůrčím a samostatným způsobem rozdělil barvy dle sytosti spektra do vlastních kategorií, sestavil je do akordů různě variovaných a rozložených na stereo ose. Akordy pak sestavil do sekvencí tak, aby si křížem ověřil, že posluchači skutečně a ne náhodou rozeznají barvy, které se v akordu nacházejí. Naopak panel respondentů je popsán velice stroze a chudě. I když byl v zadání ideální počet 100 dotázaných a studentovi se jej nemuselo podařit dodržet, použitý panel by si zasluhovat podrobnější popis co do počtu, věku a zkušeností z oboru. I časového provedení a místa poslechu. Student v grafickém prostředí MATLAB vytvořil dotazník a při jeho vyhodnocování správně použil metodu sémantického diferenciálu. Dokázal nasbíraná dat a vyhodnotit a učinit závěry. Škoda, že pro porovnání výsledků nepoužil vizuálnější grafické zpracování. Po formální stránce má práce má některé grafické nedostatky – na str. 49, 50 ad. nejsou správně zalomeny tabulky, od str. 53 po str. 62 jsou připojeny čárové spektrogramy použitých nástrojů, ale bez rozvádějícího popisu, jaké témbry složky díky výkonu harmonických složek generují.
Požadavky zadání byly splněny. Odborná úroveň práce je adekvátní, student účelně použil metody a postupy pro danou problematiku standardní. Interpretace výsledků byla provedena pomocí názorných grafů, počet 72 posluchačů, kteří byli zkoumáni, je dostatečný vzorek pro smysluplné vyhodnocení testu. Po formální stránce je práce dobře zpracována, od potřebné teorie, přes popis použitých metod, vyhodnocení a závěr. V závěru student správně vyhodnotil důležitost vzniku vyšších harmonických složek v závislosti na dynamice hudebního nástroje. Za důležité zjištění lze také považovat skutečnost, že znalost, resp. neznalost určitého hudebního nástroje (zvuku) daným posluchačem může ovlivnit výsledky testu.
eVSKP id 118284